2736
Sök

Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift

Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#261
amen snälla lägg av ... ring sfro istället

Vad är en tävlingsbil ? ska den va snabb så är den inte laglig så enkelt är de

DU HAR JU INTE ENS PROVAT! hur kan du då säga att den inte kommer att vara laglig!?

det är ju svinenkelt och folk håller på med det: ta din privata bil, trimma och förstärk karossen och chassit med störtbur och allt annat, ta den till banan, tävla med det, kör hem sen efter tävlingen, använd just den bilen för daglig bruk som till exempel åka till ICA eller konsum, till skolan, jobbet, och så sen hem igen, upprepa och sådär!

för att göra en tävlingsbil laglig så gör du såhär:

inga racingdäck, närmast Semi racing eller HELST helt vanliga däck

framlyktor med positionsljus och blinkers

baklyktor med positionsljus och blinkers

minska på ljudet genom ljuddämpare och förminska avgasröret, annars stoppa ljuddämpande material runt motorn eller runt avgasröret

ska kunna bygga störtburen så smidigt så att du kan se runtomkring dig genom fönstret (alltså se trafiken runt dig)

backspeglar, två utanför och en mittbackspegel på insidan

säkert något annat som jag glömde, men säg gärna vad det är mer som krävs.

bromsar? vem fan behöver dem?

Of World
3 372 Inlägg
19 december 2013
#262
oscar600 skrev:
amen snälla lägg av ... ring sfro istället

Vad är en tävlingsbil ? ska den va snabb så är den inte laglig så enkelt är de

DU HAR JU INTE ENS PROVAT! hur kan du då säga att den inte kommer att vara laglig!?

det är ju svinenkelt och folk håller på med det: ta din privata bil, trimma och förstärk karossen och chassit med störtbur och allt annat, ta den till banan, tävla med det, kör hem sen efter tävlingen, använd just den bilen för daglig bruk som till exempel åka till ICA eller konsum, till skolan, jobbet, och så sen hem igen, upprepa och sådär!

för att göra en tävlingsbil laglig så gör du såhär:

inga racingdäck, närmast Semi racing eller HELST helt vanliga däck

framlyktor med positionsljus och blinkers

baklyktor med positionsljus och blinkers

minska på ljudet genom ljuddämpare och förminska avgasröret, annars stoppa ljuddämpande material runt motorn eller runt avgasröret

ska kunna bygga störtburen så smidigt så att du kan se runtomkring dig genom fönstret (alltså se trafiken runt dig)

backspeglar, två utanför och en mittbackspegel på insidan

säkert något annat som jag glömde, men säg gärna vad det är mer som krävs.

Avgaser regplåt osv och mycket mer...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#263
Avgaser regplåt osv och mycket mer...

tack smile kan du säga de resterna som är "osv och mycket mer"?

bromsar? vem fan behöver dem?

Fixare
321 Inlägg
19 december 2013
#264
oscar600 skrev:
amen snälla lägg av ... ring sfro istället

Vad är en tävlingsbil ? ska den va snabb så är den inte laglig så enkelt är de

DU HAR JU INTE ENS PROVAT! hur kan du då säga att den inte kommer att vara laglig!?

det är ju svinenkelt och folk håller på med det: ta din privata bil, trimma och förstärk karossen och chassit med störtbur och allt annat, ta den till banan, tävla med det, kör hem sen efter tävlingen, använd just den bilen för daglig bruk som till exempel åka till ICA eller konsum, till skolan, jobbet, och så sen hem igen, upprepa och sådär!

för att göra en tävlingsbil laglig så gör du såhär:

inga racingdäck, närmast Semi racing eller HELST helt vanliga däck

framlyktor med positionsljus och blinkers

baklyktor med positionsljus och blinkers

minska på ljudet genom ljuddämpare och förminska avgasröret, annars stoppa ljuddämpande material runt motorn eller runt avgasröret

ska kunna bygga störtburen så smidigt så att du kan se runtomkring dig genom fönstret (alltså se trafiken runt dig)

backspeglar, två utanför och en mittbackspegel på insidan

säkert något annat som jag glömde, men säg gärna vad det är mer som krävs.

Precis där har du problemet som folk försökt förklara tidigare i tråden. Det är inte "att bara" Trimmar du bilen är den inte laglig. Finns många bilar som ser ut som tävlingsbilar folk kör runt med på gatorna men dessa har vare sig vagnsbok eller ens är lagliga på gatan i de flesta fall. Däremot kanske dom klarar sbp en gång om året men detta gör dom inte gatlegala.
Senast redigerat av gravityone (19 december 2013)

Lone Star Garage

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
19 december 2013
#265
oscar600 skrev:
Avgaser regplåt osv och mycket mer...

tack smile kan du säga de resterna som är "osv och mycket mer"?

det kräver också att du inte överstiger vikt effekt förhållandet på 15kw/100kg


4 670 Inlägg
19 december 2013
#266
oscar600 skrev:
Avgaser regplåt osv och mycket mer...

tack smile kan du säga de resterna som är "osv och mycket mer"?

Du måste förstå att för att få ha effekt krävs det att allt annat klarar av den effekten.

Dvs motorn producerar 500hk du ska då ha ett chassie som klarar av detta, dina bromsar ska även klara detta, väghållning osv.

Här börjar folk förstå vilka kostnader det kommer innebära och väljer att köra ändå utan att regga bilen.

Där av många hittar en bes station där dom kan titta bort när dom ser den feta snurran wink
Senast redigerat av Japs-Micke (19 december 2013)


Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#267
det kräver också att du inte överstiger vikt effekt förhållandet på 15kw/100kg

blir enkelt att ordna, nå mer krav?

bromsar? vem fan behöver dem?

Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#268
Du måste förstå att för att få ha effekt krävs det att allt annat klarar av den effekten.

Dvs motorn producerar 500hk du ska då ha ett chassie som klarar av detta, dina bromsar ska även klara detta, väghållning osv.

Här börjar folk förstå vilka kostnader det kommer innebära och väljer att köra ändå utan att regga bilen.

javisst, det har jag vetskap om. Så länge du inte säger att det är omöjligt så lyssnar jag. smile

bromsar? vem fan behöver dem?

1 534 Inlägg
19 december 2013
#269
oscar600, ge dig nångång..

INGEN påstår att det inte går att bygga grymma racerbilar, det finns många på den här sidan som ägnat sig åt detta.

Fråga ett par bilbyggare om hur lätt/svårt det är att regga den ombyggda bilen så att den är LAGLIG i SVERIGE..

Verkar som att informationen att det finns en massa begränsningar som gör det rätt svårt att få bilen laglig att brukas på gatan inte går in riktigt i skallen på dig..

Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#270
Du måste förstå att för att få ha effekt krävs det att allt annat klarar av den effekten.

Dvs motorn producerar 500hk du ska då ha ett chassie som klarar av detta, dina bromsar ska även klara detta, väghållning osv.

Här börjar folk förstå vilka kostnader det kommer innebära och väljer att köra ändå utan att regga bilen.

javisst, det har jag vetskap om. Så länge du inte säger att det är omöjligt så lyssnar jag. smile

bromsar? vem fan behöver dem?

4 670 Inlägg
19 december 2013
#271
oscar600 skrev:
Du måste förstå att för att få ha effekt krävs det att allt annat klarar av den effekten.

Dvs motorn producerar 500hk du ska då ha ett chassie som klarar av detta, dina bromsar ska även klara detta, väghållning osv.

Här börjar folk förstå vilka kostnader det kommer innebära och väljer att köra ändå utan att regga bilen.

javisst, det har jag vetskap om. Så länge du inte säger att det är omöjligt så lyssnar jag. smile

Inte många saker som är omöjliga DOCK tiden, pengar, och kunnandet som många byggen krävs för gör det att många väljer enkla vägen. Dom som jobbar på sfro är rätt kunniga så fuska kan man nog fetglömma!


762 Inlägg
19 december 2013
#272
oscar600 skrev:
amen snälla lägg av ... ring sfro istället

Vad är en tävlingsbil ? ska den va snabb så är den inte laglig så enkelt är de

DU HAR JU INTE ENS PROVAT! hur kan du då säga att den inte kommer att vara laglig!?

det är ju svinenkelt och folk håller på med det: ta din privata bil, trimma och förstärk karossen och chassit med störtbur och allt annat, ta den till banan, tävla med det, kör hem sen efter tävlingen, använd just den bilen för daglig bruk som till exempel åka till ICA eller konsum, till skolan, jobbet, och så sen hem igen, upprepa och sådär!

för att göra en tävlingsbil laglig så gör du såhär:

inga racingdäck, närmast Semi racing eller HELST helt vanliga däck

framlyktor med positionsljus och blinkers

baklyktor med positionsljus och blinkers

minska på ljudet genom ljuddämpare och förminska avgasröret, annars stoppa ljuddämpande material runt motorn eller runt avgasröret

ska kunna bygga störtburen så smidigt så att du kan se runtomkring dig genom fönstret (alltså se trafiken runt dig)

backspeglar, två utanför och en mittbackspegel på insidan

säkert något annat som jag glömde, men säg gärna vad det är mer som krävs.

Förutom att ha en massa godkännande från SFRO med tanke på Störtbur mm. Så finns det även en gräns som du kanske har läst på max 15kW/100kg (20hk/100kg) och du får inte enligt lagen ha mer effekt, så alla bilar som har mer effekt än det är enligt lag inte godkända på gatan. Detta gäller för alla bilar som är ändrade/ombyggda och ska var lagliga på gata.

Alla de bilar du ser med massor av effekt är inte lagliga på gatan, trots att du har byggt om bilen så att den klarar av effekten.

Det är skillnad på bilar som original har större effekt än det då tillverkan har certifikat på att allt håller, och att alla delar är beräknade för att hålla.


Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#273
jetta16v skrev:
oscar600, ge dig nångång..

INGEN påstår att det inte går att bygga grymma racerbilar, det finns många på den här sidan som ägnat sig åt detta.

Fråga ett par bilbyggare om hur lätt/svårt det är att regga den ombyggda bilen så att den är LAGLIG i SVERIGE..

Verkar som att informationen att det finns en massa begränsningar som gör det rätt svårt att få bilen laglig att brukas på gatan inte går in riktigt i skallen på dig..

INGEN som påstod att det inte går att bygga grymma väglagliga racerbilar sa du?

det var lustigt, för jag TYCKTE att någon öppnade käften innan och sa att det inte är någon idé att slösa tid på det.

det är svårt, jag vet. men problem är till för att lösas, kämpar man hårt nog så får man njuta av "den gyllende frukten", ska man direkt få en laglig räcer att bli trollad fram av någon trollkarl så njuter man inte lika mycket om inte ALLS utav "den gyllende frukten"

bromsar? vem fan behöver dem?

Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#274
Förutom att ha en massa godkännande från SFRO med tanke på Störtbur mm. Så finns det även en gräns som du kanske har läst på max 15kW/100kg (20hk/100kg) och du får inte enligt lagen ha mer effekt, så alla bilar som har mer effekt än det är enligt lag inte godkända på gatan. Detta gäller för alla bilar som är ändrade/ombyggda och ska var lagliga på gata.

Alla de bilar du ser med massor av effekt är inte lagliga på gatan, trots att du har byggt om bilen så att den klarar av effekten.

Det är skillnad på bilar som original har större effekt än det då tillverkan har certifikat på att allt håller, och att alla delar är beräknade för att hålla.

inte ens om man reggar amatörbyggd? (blir djävulskt mycket dyrare förstås, men smakar det så kostar det)

bromsar? vem fan behöver dem?

Livsnjutare
1 707 Inlägg
19 december 2013
#275
oscar600 skrev:
Förutom att ha en massa godkännande från SFRO med tanke på Störtbur mm. Så finns det även en gräns som du kanske har läst på max 15kW/100kg (20hk/100kg) och du får inte enligt lagen ha mer effekt, så alla bilar som har mer effekt än det är enligt lag inte godkända på gatan. Detta gäller för alla bilar som är ändrade/ombyggda och ska var lagliga på gata.

Alla de bilar du ser med massor av effekt är inte lagliga på gatan, trots att du har byggt om bilen så att den klarar av effekten.

Det är skillnad på bilar som original har större effekt än det då tillverkan har certifikat på att allt håller, och att alla delar är beräknade för att hålla.

inte ens om man reggar amatörbyggd? (blir djävulskt mycket dyrare förstås, men smakar det så kostar det)

Nej

4 670 Inlägg
19 december 2013
#276
Amatörbyggt fordon är en svensk juridisk term som betecknar fordon som har byggts av enskild person för enskilt bruk. Gränsen mellan amatörbyggt fordon och ombyggt fordon är något flytande. Säkerhets- och miljökraven är inte fullt så stränga som för serietillverkade fordon, för att bespara byggaren ett omständligt provningsförfarande. Amatörbyggda fordon besiktas av SFRO, som genomför en byggbesiktning och en slutbesiktning av fordonet. Ett amatörbyggt fordon får ha ett maximalt effekt/viktförhållande på 15 kW/100 kg tjänstevikt.


Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#277
men om man behåller 20% av effekten och 10% av vridmomentet, går det att minska på vikten så att man kan iallafall räkna just den bilen som lämplig att tävla med?

bromsar? vem fan behöver dem?

762 Inlägg
19 december 2013
#278
oscar600 skrev:
Förutom att ha en massa godkännande från SFRO med tanke på Störtbur mm. Så finns det även en gräns som du kanske har läst på max 15kW/100kg (20hk/100kg) och du får inte enligt lagen ha mer effekt, så alla bilar som har mer effekt än det är enligt lag inte godkända på gatan. Detta gäller för alla bilar som är ändrade/ombyggda och ska var lagliga på gata.

Alla de bilar du ser med massor av effekt är inte lagliga på gatan, trots att du har byggt om bilen så att den klarar av effekten.

Det är skillnad på bilar som original har större effekt än det då tillverkan har certifikat på att allt håller, och att alla delar är beräknade för att hålla.

inte ens om man reggar amatörbyggd? (blir djävulskt mycket dyrare förstås, men smakar det så kostar det)

Nope, tyvärr är reglerna sådanna att 15kW/100Kg är gränsen. hmm Så även amatörbygga bilar/fordon med högre effekt är egentligen olagliga. Det är lite tråkigt måste jag säga, för oavsett hur mycket bra du har byggt bilen så är det inte godkännt med mer.. sad


4 670 Inlägg
19 december 2013
#279
Sfro väger väl bilen på regbes?


Fixare
321 Inlägg
19 december 2013
#280
Japs-Micke skrev:
Sfro väger väl bilen på regbes?

Ja det gör dom.

Lone Star Garage


Sök