3386
Sök

Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 december 2013
#141
jetta16v skrev:
Vettemannen skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Jag som bara tänkte "Elda på diskussionen lite" (Var ensam och hade tråkigt) Gick över förväntan... Nåja, gärna åter till FWD/RWD.

Lite OT gör väl inte så mycket men tycker nog att detta började dra iväg långt ifrån topic.

/Benny

Det är lugnt Benny, inte många som kommer börja tycka att en Prius är att föredra framför en Korv1 helt plötsligt, Corvette är kult..

Haha!! Visst är det så!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 129 Inlägg
8 december 2013
#142
Vettemannen skrev:
jetta16v skrev:
Vettemannen skrev:

Lite OT gör väl inte så mycket men tycker nog att detta började dra iväg långt ifrån topic.

/Benny

Det är lugnt Benny, inte många som kommer börja tycka att en Prius är att föredra framför en Korv1 helt plötsligt, Corvette är kult..

Haha!! Visst är det så!!

/Benny

Hur är de på vintern i snö och minusgrader? Nån som vet? Seriös fråga! Jag vet 2 som kör korvar på sommaren men aldrig på vintern.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 534 Inlägg
8 december 2013
#143
Dieselsmurfen skrev:
Kan dock inflika en märklig sak som hände mig idag. Nu pratar vi RWD vs FWD...
Vädergudarna hade inte samma uppfattning om vädret som Smhi. Det östes på med +10 cm nysnö på "nolltid". Mitt i skiten var jag tvungen att åka 7 mil enkel väg mot Gbg.

Just den livligt diskuterade Toyotamodellen Prius vevades igång och resan började bra. Massor med snö och totalt oplogat överallt. ESP-lampan blinkade en del när elmotorn försökte pytsa ut sitt urstarka vrid. Den gick stadigt. Skillnaden mellan 70 km/h i delvis uppkörd innerfil på E6 jämfört med 90 km/h i ej uppkörd vägbana i ytterfil var försumlig. Stadig som tåget.

På hemvägen hade jag köparen av Mercedesen i bilen. Han kom från Stockholm med tåg! "Kenta" (Vad annars). På min lilla väg hemma låg nu 15 cm snö på vägen och den lutade svagt uppåt. ESP blinkar hela tiden och bilen vägrar att gå fortare än ca 20 km/h. Fan.

Provkörningen av Dieselmersan fixades och med 4 sommarhjul i bagaget gick den jäveln som tåget i samma förhållanden? Visst blinkade Antispinn till ibland men inte lika ofta. 40-50 km/h var inga problem.

Så ska man åka fort i snömodd är japanskan fin-fin. Ska man klättra i backar i djupsnö (troligen is under) är 90-talstysken ett bättre val. Där ser man!

E6:an idag när den började bli bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=PdtaDTiE-28

Mina erfarenheter av Prius är att den inte alls är så stadig på tveksamt underlag, ja jag har kört en sån som taxi.
(Kanske även ett svar till Evildan's sarkastiska inlägg
"Provkör en om du nu är i ålder för att inneha körkort och återkom sedan"

När det är sommar o torrt o fint så känns den inte så mkt stabilare än en VW Polo från 1990, men det gör inte så mkt med tanke på de farter som man håller med en Prius..

En sak till, Prius låter som bara den i högre farter än 70-80 km/h.

Kom inte med skitsnacket att det är en stadsbil, då det snackades så mycket om att det är en bil som slår de flesta bilar på det mesta...

Forummoderator
18 129 Inlägg
8 december 2013
#144
jetta16v skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Kan dock inflika en märklig sak som hände mig idag. Nu pratar vi RWD vs FWD...
Vädergudarna hade inte samma uppfattning om vädret som Smhi. Det östes på med +10 cm nysnö på "nolltid". Mitt i skiten var jag tvungen att åka 7 mil enkel väg mot Gbg.

Just den livligt diskuterade Toyotamodellen Prius vevades igång och resan började bra. Massor med snö och totalt oplogat överallt. ESP-lampan blinkade en del när elmotorn försökte pytsa ut sitt urstarka vrid. Den gick stadigt. Skillnaden mellan 70 km/h i delvis uppkörd innerfil på E6 jämfört med 90 km/h i ej uppkörd vägbana i ytterfil var försumlig. Stadig som tåget.

På hemvägen hade jag köparen av Mercedesen i bilen. Han kom från Stockholm med tåg! "Kenta" (Vad annars). På min lilla väg hemma låg nu 15 cm snö på vägen och den lutade svagt uppåt. ESP blinkar hela tiden och bilen vägrar att gå fortare än ca 20 km/h. Fan.

Provkörningen av Dieselmersan fixades och med 4 sommarhjul i bagaget gick den jäveln som tåget i samma förhållanden? Visst blinkade Antispinn till ibland men inte lika ofta. 40-50 km/h var inga problem.

Så ska man åka fort i snömodd är japanskan fin-fin. Ska man klättra i backar i djupsnö (troligen is under) är 90-talstysken ett bättre val. Där ser man!

E6:an idag när den började bli bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=PdtaDTiE-28

Mina erfarenheter av Prius är att den inte alls är så stadig på tveksamt underlag, ja jag har kört en sån som taxi.
(Kanske även ett svar till Evildan's sarkastiska inlägg
"Provkör en om du nu är i ålder för att inneha körkort och återkom sedan"

När det är sommar o torrt o fint så känns den inte så mkt stabilare än en VW Polo från 1990, men det gör inte så mkt med tanke på de farter som man håller med en Prius..

En sak till, Prius låter som bara den i högre farter än 70-80 km/h.

Kom inte med skitsnacket att det är en stadsbil, då det snackades så mycket om att det är en bil som slår de flesta bilar på det mesta...

Nej. Inte min. I 130 går den fortfarande tyst. Men under fullgas... Hu!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 december 2013
#145
Dieselsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
jetta16v skrev:

Det är lugnt Benny, inte många som kommer börja tycka att en Prius är att föredra framför en Korv1 helt plötsligt, Corvette är kult..

Haha!! Visst är det så!!

/Benny

Hur är de på vintern i snö och minusgrader? Nån som vet? Seriös fråga! Jag vet 2 som kör korvar på sommaren men aldrig på vintern.

Jag vet inte för jag har inte ens vinterdäck till den. Kan inte tänka mig att det går så bra när det bara är 7 cm markfrigång. Kul att du har sådana funderingar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 129 Inlägg
8 december 2013
#146
Vettemannen skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:

Haha!! Visst är det så!!

/Benny

Hur är de på vintern i snö och minusgrader? Nån som vet? Seriös fråga! Jag vet 2 som kör korvar på sommaren men aldrig på vintern.

Jag vet inte för jag har inte ens vinterdäck till den. Kan inte tänka mig att det går så bra när det bara är 7 cm markfrigång. Kul att du har sådana funderingar.

/Benny

ja, vi får väl styra upp lite nu... Lite sugen på att ta ut den nyinköpta Sebringcabben i vinterväglaget. Men den är ju fwd. Troligen inte så låg heller... (2003) Men den är ju nyrekondad så kanske inte :-) 300c går dock bra som grisen i snö och kallt.

Folka bubblan kan ju tas ut i nästa oväder! De ska jag göra!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 412 Inlägg
8 december 2013
#147
Dieselsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Hur är de på vintern i snö och minusgrader? Nån som vet? Seriös fråga! Jag vet 2 som kör korvar på sommaren men aldrig på vintern.

Jag vet inte för jag har inte ens vinterdäck till den. Kan inte tänka mig att det går så bra när det bara är 7 cm markfrigång. Kul att du har sådana funderingar.

/Benny

ja, vi får väl styra upp lite nu... Lite sugen på att ta ut den nyinköpta Sebringcabben i vinterväglaget. Men den är ju fwd. Troligen inte så låg heller... (2003) Men den är ju nyrekondad så kanske inte :-) 300c går dock bra som grisen i snö och kallt.

Folka bubblan kan ju tas ut i nästa oväder! De ska jag göra!

Jag var ute i halkan igår med 300:an, det var grymt halt men det gick att ta sig fram iaf.

Amerikanska M&S-däck som är några år ihop med 340hk gör att man får vara lugn på gasen. tongue

Forummoderator
18 129 Inlägg
8 december 2013
#148
OpelP1 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:

Jag vet inte för jag har inte ens vinterdäck till den. Kan inte tänka mig att det går så bra när det bara är 7 cm markfrigång. Kul att du har sådana funderingar.

/Benny

ja, vi får väl styra upp lite nu... Lite sugen på att ta ut den nyinköpta Sebringcabben i vinterväglaget. Men den är ju fwd. Troligen inte så låg heller... (2003) Men den är ju nyrekondad så kanske inte :-) 300c går dock bra som grisen i snö och kallt.

Folka bubblan kan ju tas ut i nästa oväder! De ska jag göra!

Jag var ute i halkan igår med 300:an, det var grymt halt men det gick att ta sig fram iaf.

Amerikanska M&S-däck som är några år ihop med 340hk gör att man får vara lugn på gasen. tongue

Jag har Michelin m&s. Går bra. Ringde dock tjejen och hon ska hem senare (hämtas). Glöm det. Ren isgata på min väg. Får jag möte på den smala vägen med Prius på m&s-däck kommer det att gå åt ¤%&/() om jag måste stanna.

Hennes pappa skulle köra hem damen med sin Yeti 4x4 på fulldubbade Hakkapiletta...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 412 Inlägg
8 december 2013
#149
Dieselsmurfen skrev:
OpelP1 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

ja, vi får väl styra upp lite nu... Lite sugen på att ta ut den nyinköpta Sebringcabben i vinterväglaget. Men den är ju fwd. Troligen inte så låg heller... (2003) Men den är ju nyrekondad så kanske inte :-) 300c går dock bra som grisen i snö och kallt.

Folka bubblan kan ju tas ut i nästa oväder! De ska jag göra!

Jag var ute i halkan igår med 300:an, det var grymt halt men det gick att ta sig fram iaf.

Amerikanska M&S-däck som är några år ihop med 340hk gör att man får vara lugn på gasen. tongue

Jag har Michelin m&s. Går bra. Ringde dock tjejen och hon ska hem senare (hämtas). Glöm det. Ren isgata på min väg. Får jag möte på den smala vägen med Prius på m&s-däck kommer det att gå åt ¤%&/() om jag måste stanna.

Hennes pappa skulle köra hem damen med sin Yeti 4x4 på fulldubbade Hakkapiletta...

Det är olustigt att köra när det är sådär hysteriskt dåligt fäste.

Nästa vinter får det bli nya fina och smala dubbdäck. smile

Livsnjutare
1 707 Inlägg
8 december 2013
#150
Evildan skrev:
Ja, tänka sig även en FIAT Multipla är en bättre bil än en Corvette, men det visste förmodligen de flesta redan.
Nu var det en jämförelse emellan just Corvette och Prius som gjordes, det finns fler bilar som är större, rymligare än en Prius....men hitta en automatväxlad som dessutom är snålare, snälla gör det.
Visa gärna var jag skrev att en Prius är bättre på bana än en Corvette, snälla gör det.
Parkera Corvetten emellan två andra bilar på en stormarknad....öppna sedan dörren, vet du hur lång en Corvettedörr är?
Eller varför inte fickparkera den, i backspeglarna ser du i princip endast hjulhusen bakåt.
Kört C6? Det är inte någon trevlig bekantskap på svenska vägar, breda däck och en spårkänslighet som på minner om en taskigt ställd framvagn på en klapprande fyrlänks dito från VW.
Djävulskt stötig då C6 inte ska gunga av vägen likt föregångarna, jodå jag har kört även C5 C4 C3.
Efter några mil av landsvägskörning då du setat och parerat kast för vartenda litet hål eller asfaltsskarv och är då förbannat trött i benen då du sitter på golvet med benen rätt ut utan stöd för låren, likt i en lådbil behöver du åla dig ur för att fylla på bränsle, då tankens storlek inte motsvarar motorns törst.
Provkör en om du nu är i ålder för att inneha körkort och återkom sedan och berätta att mina subjektiva åsikter inte stämmer.


jetta16v skrev:
Evildan skrev:
Ta med två kompisar...hoppsan, du har ju inget baksäte

Så då borde en Fiat Multipla vara bättre än en Prius, man får faktiskt med 5 polare, inte 4 som prius..
Eller varför inte Golf Plus?
Större på alla sätt än en Prius..


Evildan skrev:
möt mig vid IKEA  i Örebro så går vi in och handlar en liten byrå...hoppsan du har ite något bagageutrymme värt namnet.

Där så blir Prius slagen av VW Golf, BMW 3-serie, Merca C-klass, Audi A4, Volvo V50 osv., även en Fiat Multipla faktiskt...
Eller varför inte Golf Plus?
Större på alla sätt än en Prius..


Evildan skrev:
Nåväl, vi kan ta en sväng på småvägarna ned mot Norrköping så får vi se vilken bil som är stadigast när det inte körs på slät 22gradig asfalt...men, du har säkert inga vinterdäck till din bil.

Vilken nyare framhjulsdriven bil som helst är minst lika bra som en Prius, bara man har bra vinterdäck på..
Skall vi börja komma in på 4-krafs då blir det en helt annan jämförelse.


Evildan skrev:
Vi kan då bara parkera respektiva bilar på IKEAparkeringen..nehej, din är för bred för rutan.

Tror verkligen inte att en Corvette är för bred för en p-ruta, kör VW T5-buss ofta och dom får alltid plats i en p-ruta, en Corvette är verkligen inte bredare än en T5..


Evildan skrev:
...det som en Corvette är bättre på än just en Prius är accelerera rakt fram samt köras på bana...

Stoppar där, så helt plötsligt är inte Prius bäst på bana?
Så lät det inte i dina inlägg förut..

Evildan skrev:
...i samtliga andra situationer är Priusen överlägsen, förmodligen även när det kommer till raggandet av brudar.

HAHAHAHAHAHA
okej nu är det bra, vi fortsätter, nej vänta, HAHAHAHAHA

Evildan skrev:
Vilken typ av kille är kvinnan mest intresserad av, den som tillbringar en stor del av sin fritid och plånbok i garaget skruvandes med sin bil eller killen som har tid över för henne och dessutom kan skjutsa hennes morsa till affären att köpa ägg. wink

Utan att vara expert så föredrar nog många en som skruvar och har ett bilintresse framför en renodlad toffel..

Sen är det väl skillnad på att ragga och att ha ett stadigt förhållande..


Som sagt min vän, håll dig till fakta.

Bilen du åkte i måste varit smälld eller liknande för så där uppför sig inte min.

Kan du inte bara ta att det finns dom som inte tycker prius är världens bästa bil?

Och återigen, det var inte jag som tog upp Corvette som jämförelse.
Det är bilar som är så långt ifrån varandra det går att komma, hoppas jag :p

Livsnjutare
1 707 Inlägg
8 december 2013
#151
Dieselsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
jetta16v skrev:

Det är lugnt Benny, inte många som kommer börja tycka att en Prius är att föredra framför en Korv1 helt plötsligt, Corvette är kult..

Haha!! Visst är det så!!

/Benny

Hur är de på vintern i snö och minusgrader? Nån som vet? Seriös fråga! Jag vet 2 som kör korvar på sommaren men aldrig på vintern.

Förutom höjden så¨är det inga problem alls att köra på vintern, den tar sig fram riktigt bra och håller sig på vägen betydligt bättre än många andra märken.

Dock så är både C5 och C6 justerbara just på höjden, det tar inte mer än någon timme att justera upp bilen 5cm.

Forummoderator
18 129 Inlägg
8 december 2013
#152
HereComesTrouble skrev:
Evildan skrev:
Ja, tänka sig även en FIAT Multipla är en bättre bil än en Corvette, men det visste förmodligen de flesta redan.
Nu var det en jämförelse emellan just Corvette och Prius som gjordes, det finns fler bilar som är större, rymligare än en Prius....men hitta en automatväxlad som dessutom är snålare, snälla gör det.
Visa gärna var jag skrev att en Prius är bättre på bana än en Corvette, snälla gör det.
Parkera Corvetten emellan två andra bilar på en stormarknad....öppna sedan dörren, vet du hur lång en Corvettedörr är?
Eller varför inte fickparkera den, i backspeglarna ser du i princip endast hjulhusen bakåt.
Kört C6? Det är inte någon trevlig bekantskap på svenska vägar, breda däck och en spårkänslighet som på minner om en taskigt ställd framvagn på en klapprande fyrlänks dito från VW.
Djävulskt stötig då C6 inte ska gunga av vägen likt föregångarna, jodå jag har kört även C5 C4 C3.
Efter några mil av landsvägskörning då du setat och parerat kast för vartenda litet hål eller asfaltsskarv och är då förbannat trött i benen då du sitter på golvet med benen rätt ut utan stöd för låren, likt i en lådbil behöver du åla dig ur för att fylla på bränsle, då tankens storlek inte motsvarar motorns törst.
Provkör en om du nu är i ålder för att inneha körkort och återkom sedan och berätta att mina subjektiva åsikter inte stämmer.


jetta16v skrev:
Evildan skrev:
Ta med två kompisar...hoppsan, du har ju inget baksäte

Så då borde en Fiat Multipla vara bättre än en Prius, man får faktiskt med 5 polare, inte 4 som prius..
Eller varför inte Golf Plus?
Större på alla sätt än en Prius..


Evildan skrev:
möt mig vid IKEA  i Örebro så går vi in och handlar en liten byrå...hoppsan du har ite något bagageutrymme värt namnet.

Där så blir Prius slagen av VW Golf, BMW 3-serie, Merca C-klass, Audi A4, Volvo V50 osv., även en Fiat Multipla faktiskt...
Eller varför inte Golf Plus?
Större på alla sätt än en Prius..


Evildan skrev:
Nåväl, vi kan ta en sväng på småvägarna ned mot Norrköping så får vi se vilken bil som är stadigast när det inte körs på slät 22gradig asfalt...men, du har säkert inga vinterdäck till din bil.

Vilken nyare framhjulsdriven bil som helst är minst lika bra som en Prius, bara man har bra vinterdäck på..
Skall vi börja komma in på 4-krafs då blir det en helt annan jämförelse.


Evildan skrev:
Vi kan då bara parkera respektiva bilar på IKEAparkeringen..nehej, din är för bred för rutan.

Tror verkligen inte att en Corvette är för bred för en p-ruta, kör VW T5-buss ofta och dom får alltid plats i en p-ruta, en Corvette är verkligen inte bredare än en T5..


Evildan skrev:
...det som en Corvette är bättre på än just en Prius är accelerera rakt fram samt köras på bana...

Stoppar där, så helt plötsligt är inte Prius bäst på bana?
Så lät det inte i dina inlägg förut..

Evildan skrev:
...i samtliga andra situationer är Priusen överlägsen, förmodligen även när det kommer till raggandet av brudar.

HAHAHAHAHAHA
okej nu är det bra, vi fortsätter, nej vänta, HAHAHAHAHA


Utan att vara expert så föredrar nog många en som skruvar och har ett bilintresse framför en renodlad toffel..

Sen är det väl skillnad på att ragga och att ha ett stadigt förhållande..


Som sagt min vän, håll dig till fakta.

Bilen du åkte i måste varit smälld eller liknande för så där uppför sig inte min.

Kan du inte bara ta att det finns dom som inte tycker prius är världens bästa bil?

Och återigen, det var inte jag som tog upp Corvette som jämförelse.
Det är bilar som är så långt ifrån varandra det går att komma, hoppas jag :p

Nej. My bad. Vi tar upp ämnet igen när bägge liken gått +40000 mil året runt. :-) To topic.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 129 Inlägg
8 december 2013
#153
HereComesTrouble skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:

Haha!! Visst är det så!!

/Benny

Hur är de på vintern i snö och minusgrader? Nån som vet? Seriös fråga! Jag vet 2 som kör korvar på sommaren men aldrig på vintern.

Förutom höjden så¨är det inga problem alls att köra på vintern, den tar sig fram riktigt bra och håller sig på vägen betydligt bättre än många andra märken.

Dock så är både C5 och C6 justerbara just på höjden, det tar inte mer än någon timme att justera upp bilen 5cm.

Nu är jag stygg men: Citroen C5 & C6 tar cirka 8-10 sekunder på sig att göra samma sak...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
8 december 2013
#154
Ja vi kan ju komma fram till att både Corvette och prius är skit kassa bilar, är man tvungen att välja gör man bäst i att välja en cykel smile

Rwd och fwd har båda sina fördelar och jag har gärna en utav varje !
Senast redigerat av CHEEVA (8 december 2013)


Evildan
8 december 2013
#155
Så sant som tidigare skrivits, nu droppar vi de osubjektiva jämförelserna emellan Toylådan och Makkarayksi tills som föreslagis bägge rullat 400000km i ur och skur.
Ska något jämföras skall det göras med vedertagna verifierbara mätbara fakta såsom, 0-100 om det anses viktigt, 100-0 vilket alltid är viktigt, bränsleförbrukning som är viktigt för de flesta som brukar sitt fordon dagligen, uppmätta utrymmen osv.

Jag ställer mig bakom det som itmutt skriver, bilintresse är mkt mer än hk och bankörning, det finns så många olika typer av bilintresse.
Jämför med exempelvis hästsport, är det bara galopp som är den enda sporten eller ska dressyr, fälttävlan, hoppning osv inte räknas som hästintresse?

Nu återgår vi till att utröna varför en viss typ av drivning är överlägsen en annan.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 december 2013
#156
Evildan skrev:
Så sant som tidigare skrivits, nu droppar vi de osubjektiva jämförelserna emellan Toylådan och Makkarayksi tills som föreslagis bägge rullat 400000km i ur och skur.
Ska något jämföras skall det göras med vedertagna verifierbara mätbara fakta såsom, 0-100 om det anses viktigt, 100-0 vilket alltid är viktigt, bränsleförbrukning som är viktigt för de flesta som brukar sitt fordon dagligen, uppmätta utrymmen osv.

Jag ställer mig bakom det som itmutt skriver, bilintresse är mkt mer än hk och bankörning, det finns så många olika typer av bilintresse.
Jämför med exempelvis hästsport, är det bara galopp som är den enda sporten eller ska dressyr, fälttävlan, hoppning osv inte räknas som hästintresse?

Nu återgår vi till att utröna varför en viss typ av drivning är överlägsen en annan.

Du glömde trav! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 129 Inlägg
8 december 2013
#157
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Så sant som tidigare skrivits, nu droppar vi de osubjektiva jämförelserna emellan Toylådan och Makkarayksi tills som föreslagis bägge rullat 400000km i ur och skur.
Ska något jämföras skall det göras med vedertagna verifierbara mätbara fakta såsom, 0-100 om det anses viktigt, 100-0 vilket alltid är viktigt, bränsleförbrukning som är viktigt för de flesta som brukar sitt fordon dagligen, uppmätta utrymmen osv.

Jag ställer mig bakom det som itmutt skriver, bilintresse är mkt mer än hk och bankörning, det finns så många olika typer av bilintresse.
Jämför med exempelvis hästsport, är det bara galopp som är den enda sporten eller ska dressyr, fälttävlan, hoppning osv inte räknas som hästintresse?

Nu återgår vi till att utröna varför en viss typ av drivning är överlägsen en annan.

Du glömde trav! wink

/Benny

Veckans garv. Tack.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 december 2013
#158
Smaksak vad som är bäst.. men att tugga sig fram i låga farter i djup snö funkar nästan FWD bäst. Personligen jag trots allt endå RWD men det är en smaksak

Sen beror det mycket på vad för bil? lastar man tungt? Skulle inte vilja att min sprinter på jobbet var FWD med 800-900kg i skåpet över bakaxeln direkt. Hur går en tungt lastad V70 i snö t.ex?


Och till er på dagisnivån om vilken bil som är bäst?

Jag åker Navara dubbel-hytt.. lastar mest tar mig fram bäst grym komfort kan parkera i en vanlig parkeringsruta utan problem och klarar utan problem att dra upp eran prius/corvette ur diket när ni hamnat där.

Är jag coolast i sandlådan nu?
Senast redigerat av myran (8 december 2013)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Evildan
8 december 2013
#159
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Så sant som tidigare skrivits, nu droppar vi de osubjektiva jämförelserna emellan Toylådan och Makkarayksi tills som föreslagis bägge rullat 400000km i ur och skur.
Ska något jämföras skall det göras med vedertagna verifierbara mätbara fakta såsom, 0-100 om det anses viktigt, 100-0 vilket alltid är viktigt, bränsleförbrukning som är viktigt för de flesta som brukar sitt fordon dagligen, uppmätta utrymmen osv.

Jag ställer mig bakom det som itmutt skriver, bilintresse är mkt mer än hk och bankörning, det finns så många olika typer av bilintresse.
Jämför med exempelvis hästsport, är det bara galopp som är den enda sporten eller ska dressyr, fälttävlan, hoppning [b]osv inte räknas som hästintresse?
[/b]
Nu återgår vi till att utröna varför en viss typ av drivning är överlägsen en annan.

Du glömde trav! wink

/Benny

Trav är inte hästsport wink

lol

Forummoderator
18 129 Inlägg
8 december 2013
#160
myran skrev:
Smaksak vad som är bäst.. men att tugga sig fram i låga farter i djup snö funkar nästan FWD bäst. Personligen jag trots allt endå RWD men det är en smaksak

Sen beror det mycket på vad för bil? lastar man tungt? Skulle inte vilja att min sprinter på jobbet var FWD med 800-900kg i skåpet över bakaxeln direkt. Hur går en tungt lastad V70 i snö t.ex?


Och till er på dagisnivån om vilken bil som är bäst?

Jag åker Navara dubbel-hytt.. lastar mest tar mig fram bäst grym komfort kan parkera i en vanlig parkeringsruta utan problem och klarar utan problem att dra upp eran prius/corvette ur diket när ni hamnat där.

Är jag coolast i sandlådan nu?

Hade en hyrbil (Ny) V70 då V40:in (04) packat ihop 2007. Den sög i backarna upp mot fjället då TRACS hindrade framfarten precis som min prius gjorde idag i djup snö. Hade man kunnat koppla ur den så tror jag nog det hade gått bättre. V70:in var urusel. Den dog flera ggr då systemet var övernitiskt.

Madammens Polo har en knapp som heter ESP off. Saknar denna knapp på Prius... Den tog sig bevisligen fram riktigt bra på isväg för en timma sedan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök