jetta16v skrev:
Jag tog e34 som exempel då de tillverkades ungefär samtidigt som 850 och ligger i ungefärlig prisklass.
Den bil du pratar om är en e39 och det finns inte en chans på jorden att en 850 har bättre komfort än en e39, någonsin, oavsett årsmodell/utrustning..
Eller så har du inte riktigt koll på vad komfort innebär..
Tyckte det var en roligt detalj bara, visst man kan föredra fwd av olika anledningar men kom inte o säg att det har med komforten att göra.
Däremot så kan jag säga att en bakhjulsdriven bil oftast har högre kardantunnel vilket stjäl lite utrymme från tex. baksäte, jämfört med en fwd.
Även där är det så individuellt, finns såklart bakhjulsdrivna bilar med gott om innerutrymmen...
Nu tror jag du är lite ute å cyklar.
Om vi ska bryta ner begreppet komfort så är det nog väldigt olika vad folk föredrar. I mitt fall tänker jag på min 850R, och den är väl kanske något "bekvämare" än en vanlig 850, men det är den jag tänker på.
Jag är lång och inte pinnsmal, i e39 tyckte jag sätena var hårda och för smala. Motorn var jobbig att arbeta med. Ljudet från motorn(originalsystem) var dånande och tråkigt att lyssna på, men inte öronbedövande. Gott om benutrymme och instrumentering däremot. Möjligtvis lite lågt i tak i baksätet(om jag minns rätt). Går som ett strykjärn på vägen däremot, och har lugn och jämn gång. Rapp trots att den är en sugis
Volvon sitter man som en kung i, benutrymmet bra. Motorn enkel att jobba med, men ljuddämpningen till kupén(lite större avgassystem) är under all kritik. Likvärdig lastkapacitet. Går också som ett strykjärn(gäller väl förstås inte vanliga modellerna) med lite hårdare fjädring. Instrumenteringen är också bra och lättläst. Turboladdad och mer krut i än bmwn.
Overall, tycker jag att 850 är bättre bil, men det är väl upp till var och en att avgöra.
Och vad gäller komfort, jösses. Om jag tycker att en trehjuling har bättre komfort än en BMW så är inte du rätt person att döma mig för att jag råkar tycka olika. Smaken är och kommer alltid förbli som baken
/discussion, detta är inte topic utan en fråga om två olika bilar