3331
Sök

Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 december 2013
#161
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Så sant som tidigare skrivits, nu droppar vi de osubjektiva jämförelserna emellan Toylådan och Makkarayksi tills som föreslagis bägge rullat 400000km i ur och skur.
Ska något jämföras skall det göras med vedertagna verifierbara mätbara fakta såsom, 0-100 om det anses viktigt, 100-0 vilket alltid är viktigt, bränsleförbrukning som är viktigt för de flesta som brukar sitt fordon dagligen, uppmätta utrymmen osv.

Jag ställer mig bakom det som itmutt skriver, bilintresse är mkt mer än hk och bankörning, det finns så många olika typer av bilintresse.
Jämför med exempelvis hästsport, är det bara galopp som är den enda sporten eller ska dressyr, fälttävlan, hoppning [b]osv inte räknas som hästintresse?
[/b]
Nu återgår vi till att utröna varför en viss typ av drivning är överlägsen en annan.

Du glömde trav! wink

/Benny

Trav är inte hästsport wink

lol

Dom fyrbenta sakerna som drar sulkyn tycker iaf. jag ser ut som hästar.

Men fan nog med OT nu, även från mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 128 Inlägg
8 december 2013
#162
myran skrev:
Smaksak vad som är bäst.. men att tugga sig fram i låga farter i djup snö funkar nästan FWD bäst. Personligen jag trots allt endå RWD men det är en smaksak

Sen beror det mycket på vad för bil? lastar man tungt? Skulle inte vilja att min sprinter på jobbet var FWD med 800-900kg i skåpet över bakaxeln direkt. Hur går en tungt lastad V70 i snö t.ex?


Och till er på dagisnivån om vilken bil som är bäst?

Jag åker Navara dubbel-hytt.. lastar mest tar mig fram bäst grym komfort kan parkera i en vanlig parkeringsruta utan problem och klarar utan problem att dra upp eran prius/corvette ur diket när ni hamnat där.

Är jag coolast i sandlådan nu?

Lätt.

Hur en Korva skulle klara att kravla sig fram i snö vet inte jag. Men visst visade Prius upp sin dåliga sida med sitt övernitiska ESP-system. Bevisligen gick ju en MB W210 med RWD bättre i snön...

Så? FWD vs RWD? I djup snö. ESP japan/svensk vs den enkla antispinn på Mersan som ser till att bägge bakhjul driver? Inte lätt. Citroen C5 är dock underbar i extremt dåligt väglag enligt min mening. Sen vad man tycker om bilens kvalitet är en helt annan fråga...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
8 december 2013
#163
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:

Du glömde trav! wink

/Benny

Trav är inte hästsport wink

lol

Dom fyrbenta sakerna som drar sulkyn tycker iaf. jag ser ut som hästar.

Men fan nog med OT nu, även från mig.

/Benny

All sport som inbegriper hästar är givetvis hästsport precis som alla intressen som inbegriper bilar är ett bilintresse oavsett gren/falang/ålder/storlek, därav mitt osv i inlägget.
Du har så rätt, nog med oftopic nu.

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
8 december 2013
#164
Beror väl givetvis på vad man har bilen till! RWD har man säkert roligare i om man tänkt leka med bilen(inte på allmän väg, givetvis wink )

Själv föredrar jag FWD och gärna min 850. På torra vägar så har jag inga problem med att den någonsin tappar fäste och det är just på torra vägar som iallafall har har som roligast på vägarna - köra med förstånd!

Skulle jag däremot ha haft en lekbil att köra på is eller på en stor blöt åker (är stadsbo, finns inte sånt tillgängligt för oss) så hade jag nog valt en RWD däremot, men annars kommer det vara FWD om det är frakomlighet och komfort som står i fokus smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 december 2013
#165
tju2an skrev:
Beror väl givetvis på vad man har bilen till! RWD har man säkert roligare i om man tänkt leka med bilen(inte på allmän väg, givetvis wink )

Själv föredrar jag FWD och gärna min 850. På torra vägar så har jag inga problem med att den någonsin tappar fäste och det är just på torra vägar som iallafall har har som roligast på vägarna - köra med förstånd!

Skulle jag däremot ha haft en lekbil att köra på is eller på en stor blöt åker (är stadsbo, finns inte sånt tillgängligt för oss) så hade jag nog valt en RWD däremot, men annars kommer det vara FWD om det är frakomlighet och komfort som står i fokus smile

Då har du för lite hästkrafter!! wink

Var bara tvungen när du la upp bollen på straffpunkten!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
8 december 2013
#166
Vettemannen skrev:
tju2an skrev:
Beror väl givetvis på vad man har bilen till! RWD har man säkert roligare i om man tänkt leka med bilen(inte på allmän väg, givetvis wink )

Själv föredrar jag FWD och gärna min 850. På torra vägar så har jag inga problem med att den någonsin tappar fäste och det är just på torra vägar som iallafall har har som roligast på vägarna - köra med förstånd!

Skulle jag däremot ha haft en lekbil att köra på is eller på en stor blöt åker (är stadsbo, finns inte sånt tillgängligt för oss) så hade jag nog valt en RWD däremot, men annars kommer det vara FWD om det är frakomlighet och komfort som står i fokus smile

Då har du för lite hästkrafter!! wink

Var bara tvungen när du la upp bollen på straffpunkten!

/Benny

Det handlar nog mer om att känna sin bil tillräckligt. Om jag korrigerar mitt uttalande och säger så här istället:
På torra vägar så har jag inga problem med att den oavsiktligen tappar fäste smile Plattan i mattar och det börjar ryka även om den (tyvärr, däck är dyrt!)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 december 2013
#167
tju2an skrev:
Vettemannen skrev:
tju2an skrev:
Beror väl givetvis på vad man har bilen till! RWD har man säkert roligare i om man tänkt leka med bilen(inte på allmän väg, givetvis wink )

Själv föredrar jag FWD och gärna min 850. På torra vägar så har jag inga problem med att den någonsin tappar fäste och det är just på torra vägar som iallafall har har som roligast på vägarna - köra med förstånd!

Skulle jag däremot ha haft en lekbil att köra på is eller på en stor blöt åker (är stadsbo, finns inte sånt tillgängligt för oss) så hade jag nog valt en RWD däremot, men annars kommer det vara FWD om det är frakomlighet och komfort som står i fokus smile

Då har du för lite hästkrafter!! wink

Var bara tvungen när du la upp bollen på straffpunkten!

/Benny

Det handlar nog mer om att känna sin bil tillräckligt. Om jag korrigerar mitt uttalande och säger så här istället:
På torra vägar så har jag inga problem med att den oavsiktligen tappar fäste smile Plattan i mattar och det börjar ryka även om den (tyvärr, däck är dyrt!)

Hoppas du förstod min ironi. Inte meningen att vara dryg!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 128 Inlägg
8 december 2013
#168
tju2an skrev:
Vettemannen skrev:
tju2an skrev:
Beror väl givetvis på vad man har bilen till! RWD har man säkert roligare i om man tänkt leka med bilen(inte på allmän väg, givetvis wink )

Själv föredrar jag FWD och gärna min 850. På torra vägar så har jag inga problem med att den någonsin tappar fäste och det är just på torra vägar som iallafall har har som roligast på vägarna - köra med förstånd!

Skulle jag däremot ha haft en lekbil att köra på is eller på en stor blöt åker (är stadsbo, finns inte sånt tillgängligt för oss) så hade jag nog valt en RWD däremot, men annars kommer det vara FWD om det är frakomlighet och komfort som står i fokus smile

Då har du för lite hästkrafter!! wink

Var bara tvungen när du la upp bollen på straffpunkten!

/Benny

Det handlar nog mer om att känna sin bil tillräckligt. Om jag korrigerar mitt uttalande och säger så här istället:
På torra vägar så har jag inga problem med att den oavsiktligen tappar fäste smile Plattan i mattar och det börjar ryka även om den (tyvärr, däck är dyrt!)

Jo. 850 Turbo är pigga!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 534 Inlägg
8 december 2013
#169
tju2an skrev:
Beror väl givetvis på vad man har bilen till! RWD har man säkert roligare i om man tänkt leka med bilen(inte på allmän väg, givetvis wink )

Själv föredrar jag FWD och gärna min 850. På torra vägar så har jag inga problem med att den någonsin tappar fäste och det är just på torra vägar som iallafall har har som roligast på vägarna - köra med förstånd!

Skulle jag däremot ha haft en lekbil att köra på is eller på en stor blöt åker (är stadsbo, finns inte sånt tillgängligt för oss) så hade jag nog valt en RWD däremot, men annars kommer det vara FWD om det är frakomlighet och komfort som står i fokus smile

Du väljer en fwd om bland annat komforten står i fokus?

Menar du att din 850 har skönare komfort än en BMW E34/MB W210?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 december 2013
#170
Innan denna Vito jag har nu med RWD så hade jag en Ford Connect med FWD och det var det sämsta skit jag någonsin kört. Det minsta halka så fladdrade bilen fram och tillbaka över vägen, knappt nåt fästa alls på den skitbilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 128 Inlägg
8 december 2013
#171
jetta16v skrev:
tju2an skrev:
Beror väl givetvis på vad man har bilen till! RWD har man säkert roligare i om man tänkt leka med bilen(inte på allmän väg, givetvis wink )

Själv föredrar jag FWD och gärna min 850. På torra vägar så har jag inga problem med att den någonsin tappar fäste och det är just på torra vägar som iallafall har har som roligast på vägarna - köra med förstånd!

Skulle jag däremot ha haft en lekbil att köra på is eller på en stor blöt åker (är stadsbo, finns inte sånt tillgängligt för oss) så hade jag nog valt en RWD däremot, men annars kommer det vara FWD om det är frakomlighet och komfort som står i fokus smile

Du väljer en fwd om bland annat komforten står i fokus?

Menar du att din 850 har skönare komfort än en BMW E34/MB W210?

Hehe.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
8 december 2013
#172
Vettemannen skrev:
Hoppas du förstod min ironi. Inte meningen att vara dryg!

/Benny

Självklart, var ändå tvungen wink





jetta16v skrev:
tju2an skrev:
Beror väl givetvis på vad man har bilen till! RWD har man säkert roligare i om man tänkt leka med bilen(inte på allmän väg, givetvis wink )

Själv föredrar jag FWD och gärna min 850. På torra vägar så har jag inga problem med att den någonsin tappar fäste och det är just på torra vägar som iallafall har har som roligast på vägarna - köra med förstånd!

Skulle jag däremot ha haft en lekbil att köra på is eller på en stor blöt åker (är stadsbo, finns inte sånt tillgängligt för oss) så hade jag nog valt en RWD däremot, men annars kommer det vara FWD om det är frakomlighet och komfort som står i fokus smile

Du väljer en fwd om bland annat komforten står i fokus?

Menar du att din 850 har skönare komfort än en BMW E34/MB W210?

Jag har inte kört speciellt många BMW, men jämför jag med gamla 528 från 96 (om det är e34 eller inte har jag inte en blekaste om) men jo då föredrar jag absolut min 850. Tycka vad man vill om Volvo, men har alltid sett dom som bekväma bilar. Sen kan man fråga sig vilken prisklass vi pratar om, en gammal Volvo är ju billig att köpa och kan säkert inte mäta sig med nyare BMW/mercor. Säger inte att 850 är den bekvämaste bil jag åkt, men det är inte någon BMW/merca jag testat heller smile

Forummoderator
18 128 Inlägg
8 december 2013
#173
Vettemannen skrev:
Innan denna Vito jag har nu med RWD så hade jag en Ford Connect med FWD och det var det sämsta skit jag någonsin kört. Det minsta halka så fladdrade bilen fram och tillbaka över vägen, knappt nåt fästa alls på den skitbilen.

/Benny

Nej. Connect suger. Men det vet väl de som kört den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
8 december 2013
#174
Dieselsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
Innan denna Vito jag har nu med RWD så hade jag en Ford Connect med FWD och det var det sämsta skit jag någonsin kört. Det minsta halka så fladdrade bilen fram och tillbaka över vägen, knappt nåt fästa alls på den skitbilen.

/Benny

Nej. Connect suger. Men det vet väl de som kört den?

Hade en Vito med RWD och dåliga dubbfria vintergummin, det var som bambi på lsd på hal is, fullständigt värdelös.
Vito med FWD klättrar bättre i halka, iaf när den är olastad.
Transit buss anno -03 är inte heller något under i vinterväglag, halfotad trots nya hakka dubb.
Connect, inte någon favorit av mellanstora skåp, fransyskorna är fler resor bättre vintertid (också)

6 649 Inlägg
8 december 2013
#175
Dieselsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
Innan denna Vito jag har nu med RWD så hade jag en Ford Connect med FWD och det var det sämsta skit jag någonsin kört. Det minsta halka så fladdrade bilen fram och tillbaka över vägen, knappt nåt fästa alls på den skitbilen.

/Benny

Nej. Connect suger. Men det vet väl de som kört den?

I drove it..I like it.

Men jag vet inte, Focus och Connecten känns som de inte har hjulen på vägen alls. Funkar utmärkt som A till B bilar men lite is på vägen. Känns som bilen svävar frammåt.

De/Dem

1 534 Inlägg
8 december 2013
#176
tju2an skrev:
Vettemannen skrev:
Hoppas du förstod min ironi. Inte meningen att vara dryg!

/Benny

Självklart, var ändå tvungen wink





jetta16v skrev:
tju2an skrev:
Beror väl givetvis på vad man har bilen till! RWD har man säkert roligare i om man tänkt leka med bilen(inte på allmän väg, givetvis wink )

Själv föredrar jag FWD och gärna min 850. På torra vägar så har jag inga problem med att den någonsin tappar fäste och det är just på torra vägar som iallafall har har som roligast på vägarna - köra med förstånd!

Skulle jag däremot ha haft en lekbil att köra på is eller på en stor blöt åker (är stadsbo, finns inte sånt tillgängligt för oss) så hade jag nog valt en RWD däremot, men annars kommer det vara FWD om det är frakomlighet och komfort som står i fokus smile

Du väljer en fwd om bland annat komforten står i fokus?

Menar du att din 850 har skönare komfort än en BMW E34/MB W210?

Jag har inte kört speciellt många BMW, men jämför jag med gamla 528 från 96 (om det är e34 eller inte har jag inte en blekaste om) men jo då föredrar jag absolut min 850. Tycka vad man vill om Volvo, men har alltid sett dom som bekväma bilar. Sen kan man fråga sig vilken prisklass vi pratar om, en gammal Volvo är ju billig att köpa och kan säkert inte mäta sig med nyare BMW/mercor. Säger inte att 850 är den bekvämaste bil jag åkt, men det är inte någon BMW/merca jag testat heller smile

Jag tog e34 som exempel då de tillverkades ungefär samtidigt som 850 och ligger i ungefärlig prisklass.

Den bil du pratar om är en e39 och det finns inte en chans på jorden att en 850 har bättre komfort än en e39, någonsin, oavsett årsmodell/utrustning..

Eller så har du inte riktigt koll på vad komfort innebär..
Tyckte det var en roligt detalj bara, visst man kan föredra fwd av olika anledningar men kom inte o säg att det har med komforten att göra.

Däremot så kan jag säga att en bakhjulsdriven bil oftast har högre kardantunnel vilket stjäl lite utrymme från tex. baksäte, jämfört med en fwd.

Även där är det så individuellt, finns såklart bakhjulsdrivna bilar med gott om innerutrymmen...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 december 2013
#177
jetta16v skrev:
tju2an skrev:
Vettemannen skrev:
Hoppas du förstod min ironi. Inte meningen att vara dryg!

/Benny

Självklart, var ändå tvungen wink





jetta16v skrev:

Du väljer en fwd om bland annat komforten står i fokus?

Menar du att din 850 har skönare komfort än en BMW E34/MB W210?

Jag har inte kört speciellt många BMW, men jämför jag med gamla 528 från 96 (om det är e34 eller inte har jag inte en blekaste om) men jo då föredrar jag absolut min 850. Tycka vad man vill om Volvo, men har alltid sett dom som bekväma bilar. Sen kan man fråga sig vilken prisklass vi pratar om, en gammal Volvo är ju billig att köpa och kan säkert inte mäta sig med nyare BMW/mercor. Säger inte att 850 är den bekvämaste bil jag åkt, men det är inte någon BMW/merca jag testat heller smile

Jag tog e34 som exempel då de tillverkades ungefär samtidigt som 850 och ligger i ungefärlig prisklass.

Den bil du pratar om är en e39 och det finns inte en chans på jorden att en 850 har bättre komfort än en e39, någonsin, oavsett årsmodell/utrustning..

Eller så har du inte riktigt koll på vad komfort innebär..
Tyckte det var en roligt detalj bara, visst man kan föredra fwd av olika anledningar men kom inte o säg att det har med komforten att göra.

Däremot så kan jag säga att en bakhjulsdriven bil oftast har högre kardantunnel vilket stjäl lite utrymme från tex. baksäte, jämfört med en fwd.

Även där är det så individuellt, finns såklart bakhjulsdrivna bilar med gott om innerutrymmen...

Som Vettar då!! wink  Skojar givetvis!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 412 Inlägg
8 december 2013
#178
Malheus skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
Innan denna Vito jag har nu med RWD så hade jag en Ford Connect med FWD och det var det sämsta skit jag någonsin kört. Det minsta halka så fladdrade bilen fram och tillbaka över vägen, knappt nåt fästa alls på den skitbilen.

/Benny

Nej. Connect suger. Men det vet väl de som kört den?

I drove it..I like it.

Men jag vet inte, Focus och Connecten känns som de inte har hjulen på vägen alls. Funkar utmärkt som A till B bilar men lite is på vägen. Känns som bilen svävar frammåt.

Connect har vi en 2012:a i firman och jag gillar den faktiskt (för att vara en modern firmabil).
Den har ca 300kg last hela tiden och går stabilt även när det är halt för att vara en fwd.

Bra långfärdsbil också, ljudnivån är ganska hög i den men som jämförelse så åker jag hellre långt i den än jag gjorde i e39/e61 som jag hade privat samtidigt.
Senast redigerat av OpelP1 (8 december 2013)

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
8 december 2013
#179
jetta16v skrev:
Jag tog e34 som exempel då de tillverkades ungefär samtidigt som 850 och ligger i ungefärlig prisklass.

Den bil du pratar om är en e39 och det finns inte en chans på jorden att en 850 har bättre komfort än en e39, någonsin, oavsett årsmodell/utrustning..

Eller så har du inte riktigt koll på vad komfort innebär..
Tyckte det var en roligt detalj bara, visst man kan föredra fwd av olika anledningar men kom inte o säg att det har med komforten att göra.

Däremot så kan jag säga att en bakhjulsdriven bil oftast har högre kardantunnel vilket stjäl lite utrymme från tex. baksäte, jämfört med en fwd.

Även där är det så individuellt, finns såklart bakhjulsdrivna bilar med gott om innerutrymmen...

Nu tror jag du är lite ute å cyklar.
Om vi ska bryta ner begreppet komfort så är det nog väldigt olika vad folk föredrar. I mitt fall tänker jag på min 850R, och den är väl kanske något "bekvämare" än en vanlig 850, men det är den jag tänker på.

Jag är lång och inte pinnsmal, i e39 tyckte jag sätena var hårda och för smala. Motorn var jobbig att arbeta med. Ljudet från motorn(originalsystem) var dånande och tråkigt att lyssna på, men inte öronbedövande. Gott om benutrymme och instrumentering däremot. Möjligtvis lite lågt i tak i baksätet(om jag minns rätt). Går som ett strykjärn på vägen däremot, och har lugn och jämn gång. Rapp trots att den är en sugis

Volvon sitter man som en kung i, benutrymmet bra. Motorn enkel att jobba med, men ljuddämpningen till kupén(lite större avgassystem) är under all kritik. Likvärdig lastkapacitet. Går också som ett strykjärn(gäller väl förstås inte vanliga modellerna) med lite hårdare fjädring. Instrumenteringen är också bra och lättläst. Turboladdad och mer krut i än bmwn.

Overall, tycker jag att 850 är bättre bil, men det är väl upp till var och en att avgöra.

Och vad gäller komfort, jösses. Om jag tycker att en trehjuling har bättre komfort än en BMW så är inte du rätt person att döma mig för att jag råkar tycka olika. Smaken är och kommer alltid förbli som baken

/discussion, detta är inte topic utan en fråga om två olika bilar

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 december 2013
#180
OpelP1 skrev:
Malheus skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Nej. Connect suger. Men det vet väl de som kört den?

I drove it..I like it.

Men jag vet inte, Focus och Connecten känns som de inte har hjulen på vägen alls. Funkar utmärkt som A till B bilar men lite is på vägen. Känns som bilen svävar frammåt.

Connect har vi en 2012:a i firman och jag gillar den faktiskt (för att vara en modern firmabil).
Den har ca 300kg last hela tiden och går stabilt även när det är halt för att vara en fwd.

Bra långfärdsbil också, ljudnivån är ganska hög i den men som jämförelse så åker jag hellre långt i den än jag gjorde i e39/e61 som jag hade privat samtidigt.

Jämnför man ljudnivån Connect vs Vito så låter dom lika mycket i kupén i 85-90 km/h för Connecten mot c:a 130 km/h i Viton. Men det ska ju skilja när Viton är så pass mycket dyrare och att den är dyrare märks på alla sätt och vis.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök