3403
Sök

Får inte igång en ny bilstereo i Audi a4 - 99

80 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#1
Tjenare. Har en Audi a4 1,8 - 99

Jag har skaffat en stereo en ZAP.  Den är inte så speciellt ny och jag vet ej vart den kommer ifrån. Den satt i min farsas bil när han köpte den för 1år sen.

Den har AUX ingång och usb samt lågnivå utgång som jag vill ha.  Inget av dessa funktioner fanns i stereon som sitter i Audin nu som jag behöver.

SÅ jag fick ta den stereon av farsan, och skulle koppla in den. Alla kablar passa, så jag tröck in det. Den lyste i en halv sekund, precis när man vrider om nyckeln. Sen ville den inte starta längre.  inte ens när man håller in ON knappen.

Jag tycker detta är så frustrerande och skumt. Den stereon som satt i Audin funkade ju galant. Fast man var allting tvungen att sätta på den manuellt samt stänga av den när man skulle stänga av bilen.

Jag vet inte vart jag ska börja. Jag har ingen aning om vad jag ska göra, så jag vänder mig till er Audi förare och hoppas på bra svar.

allt jag vet är att stereon FÅR ström. Jag har mätt. MEN den vill bara inte starta. Nåt jag också la märke till att vissa pinnar på baksidan av ZAP stereon "fattades"..

Alla kablar från iso kontakterna blir att "connecta" förutom EN. jag misstänker att det är den som gör att stereon startar..

men då fattar jag verkligen inte hur jag ska göra för att få igång ZAP stereon. Den bör ju starta när man trycker på ON...

nej jag ger snart upp..

jag tog kort på baksidan av apparaterna ifall det var till nån hjälp

BAKSIDAN PÅ AUDI STEREON
http://i.imgur.com/vpxCW34.jpg

BAKSIDAN PÅ ZAP STEREON
http://i.imgur.com/p2ml1oH.jpg

Tog även kort på iso kablarna
http://i.imgur.com/uJ7Ec6U.jpg


HOPPAS nån kan hjälpa mig...

kanske skrev lite konstigt, och förstår ni inte. så fråga på bara!
¨

MVH

If it's too loud...
You're too old

Smålänning
7 883 Inlägg
20 december 2013
#2
Man brukar behöva byta plats på röd och gul på VAG-bilar. I standars ISO är gul konstantspänning och röd signalspänning, i VAG är det tvärtom.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

80 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#3
twin_cam skrev:
Man brukar behöva byta plats på röd och gul på VAG-bilar. I standars ISO är gul konstantspänning och röd signalspänning, i VAG är det tvärtom.

Okej!

De dryga är också med gamla stereon att när man trycker igång den, och sen startar bilen så stängs den av igen. Så man lär sätta igång den igen.

De är ju nån felkoppling här. Eller är de bara å byta på kablarna som du säger?

If it's too loud...
You're too old

80 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#4
twin_cam skrev:
Man brukar behöva byta plats på röd och gul på VAG-bilar. I standars ISO är gul konstantspänning och röd signalspänning, i VAG är det tvärtom.

Provade nyss å byta på röd och gul som du sa. Men det hände ingenting hmm

If it's too loud...
You're too old

Smålänning
7 883 Inlägg
20 december 2013
#5
Glapp i tändlåset?
Stereon brukar stänga av sig när man kör på startmotorn, men starta igen när bilen startat.

Kanske är den trasig?
Har provat en ZAP förut och kvaliten är milt sagt tveksam...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

80 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#6
twin_cam skrev:
Glapp i tändlåset?
Stereon brukar stänga av sig när man kör på startmotorn, men starta igen när bilen startat.

Kanske är den trasig?
Har provat en ZAP förut och kvaliten är milt sagt tveksam...

Jadu vet inte vad felet kan vara.. så mycket kablar och vet ej vad alla går heller..

Kan också tillägga att jag experimentera lite själv..

Jag trodde att den Gröna kabeln som du ser på  bilden på "ström" iso kablaget var den som gjorde att stereon ens hoppa igång.

Eftersom den gröna blir connectad när man ploppar in kontakten i audi stereon.  Men den blir aldrig connectad när man stoppar i den i ZAP stereon (Eftersom de fattas en del pluttar där man stoppar i kontakten)

Då tänkte jag att jag skulle sätta en kabel från plus till den gröna kabeln.

Och visst blev stereon och funka! men BARA när man drog igång hellyset och när alla andra lampor blev å lysa på instrumentpanelen.

Då drog jag av den för jag tänkte att det var ondöigt att ha den igång på dagen. MEn då slockna stereon igen.

då provade jag med gröna till gula har jag för mig att det var.

Men då slockna dom röda lamporna som lyser i ovanför stereon och runtomkring. Dom som ska lysa när det är mörkt. 

ingen säkrning hade gått eller nåt.. så jag vet inte vad jag hade lyckats med :o

nån idé?

If it's too loud...
You're too old

80 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#7
twin_cam skrev:
Glapp i tändlåset?
Stereon brukar stänga av sig när man kör på startmotorn, men starta igen när bilen startat.

Kanske är den trasig?
Har provat en ZAP förut och kvaliten är milt sagt tveksam...

Okej, nu har jag äntligen fått igång den..

de var ju special kopplat till gamla stereon.

så jag tog gula kabeln och satte ihop den med den röda och sätte ihop den med Memory kabeln (som jag glömde göra tidigare idag)

då gick den igång som den ska.
Fast det finns ingen kabel från tändningen till stereon, men de ska jag försöka lösa nån dag framöver!

Tack ändå för hjälpen med stereon! Utan dig så hade jag ej fixat det med gula kabeln, hehe smile
Senast redigerat av TheSerious (20 december 2013)

If it's too loud...
You're too old

Smålänning
7 883 Inlägg
20 december 2013
#8
Gröna kabeln BTW är till belysningen, gör att knapparna tänds på originalstereon när du slår på lyset, på mpnga dyrare eftermarknadsapparater så tonad det ner belysningen till nattläge.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

80 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#9
twin_cam skrev:
Gröna kabeln BTW är till belysningen, gör att knapparna tänds på originalstereon när du slår på lyset, på mpnga dyrare eftermarknadsapparater så tonad det ner belysningen till nattläge.

okej okej..

btw, efter att jag har spelat ett tag med ZAP stereon, så la ljudet plötsligt av...

börjar bli riktigt trött på de här nu..

Först spelar de jättebra. sen efter 20-30sek så typ tonas volymen ner och de börjar brusa samtidigt. Sen dör hela ljudet. Men Stereon är på.

startar man om Stereon blir de samma sak.

Jag tror nog att den där ZAP stereon har gjort sitt. Satt tillbaka den gamla stereon som satt i från början, och den funkade galant. Dags å leta ny stereo antar jag sad

If it's too loud...
You're too old

2 Inlägg
21 december 2013
#10
ta någon ledig plus eller från nå lysrelä elle nå å slöd ihopden med röd å gul

80 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#11
bonnmecket skrev:
ta någon ledig plus eller från nå lysrelä elle nå å slöd ihopden med röd å gul

Menar du nu till lyset som hade slocknat för mig?

If it's too loud...
You're too old

80 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#12
twin_cam skrev:
Gröna kabeln BTW är till belysningen, gör att knapparna tänds på originalstereon när du slår på lyset, på mpnga dyrare eftermarknadsapparater så tonad det ner belysningen till nattläge.

du föresten..


Jag var å kika lite idag i bilen.

Jag satte ihop en 12v kabel mot gröna Lamp kabeln.. jo men visst! då börja alla lampor att fungera som dom ska igen! smile

fast nu skulle jag villja veta vilken kabel som bryter strömmen på alla lamporna runtom mittkonsollen när man vrider på spaken till hel och halvljus.  Är den blå eller vet du vilken det är?

If it's too loud...
You're too old

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
16 januari 2014
#13
ta och kika så att inte någon av orginalhögtalarna har kontakt med jord, alltså ta en multimeter och mät Ohm mellan jord och orginalkontakten till högtalarna. Har haft problem med just detta.

Har en Alpine stereo monterad, och då blir resultatet inte sänkt volym utan "dcerror"=KNÄPPTYST...

Men problemet kan vara som sagt att stereon känner av ett jordfel.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

111 Inlägg
16 januari 2014
#14
Kablarna va allt annat än rätt kopplat i min bil (audi a4), och dom riktiga kablarna man egentligen ska koppla till låg gömda pga felkoppling, resultat = inget minne, stänga av/på stereon själv, dåligt ljud.

Dessa kablar är det på en audi a4 -96, det ska inte skilja på en -99
röd/blå = konstant 12v
röd = tändning 12v
brun = jord

Få till dessa först, resten av färgerna kopplar du som det står på stereon


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
16 januari 2014
#15
Kan mycket väl skilja, beror lite på vilken stereo som suttit orginal. men har du denna typ av kontakter så stämmer det oftast med detta schema:
http://img.photobucket.com/albums/v121/Jestnomen/concertpinout.gif

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

111 Inlägg
16 januari 2014
#16
Ja självklart är det olika kablar och kontakter till olika ljudpaket, för högtalare, sub, cd-växlare och olika funktioner,
men själva kablarna för ström bör vara samma oavsett paket


80 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
#17
ultimatemartin skrev:
Kablarna va allt annat än rätt kopplat i min bil (audi a4), och dom riktiga kablarna man egentligen ska koppla till låg gömda pga felkoppling, resultat = inget minne, stänga av/på stereon själv, dåligt ljud.

Dessa kablar är det på en audi a4 -96, det ska inte skilja på en -99
röd/blå = konstant 12v
röd = tändning 12v
brun = jord

Få till dessa först, resten av färgerna kopplar du som det står på stereon

Okej såhär är det.  Den gamla stereon jag försökte koppla in ( ZAP Stereon ) som jag har nämnt tidigare. Den visade sig att den var sönder. billig skit stereo.  Så efter jul åkte jag iväg för att köpa ny medans BRL hade REA.

Blev en Alpine UTE-72BT. Funkar kanoners!

Jag har ju fått igång stereon. Men de som inte vill funka är ju att när man ska starta bilen så startar inte stereon, man lär starta den manuellt och även stänga av den.

Här kommer lite bilder på hur kablarna ser ut, och hur de är kopplat.  Skulle även villja ha lite hjälp vart kablarna leder osv eftersom det verkar vara helt felkopplat.

Så här ser den nya kabeln jag fick med när jag köpte stereon
http://i.imgur.com/ur8ZQ2f.jpg

Detta är den andra delen av ISO kabeln som satt i från början. Jag fick ju då lov att koppla ihop både gul och röd eftersom att den röda ska ju gå till tändigen. Det satt ju alltså en röd kabel som jag fick knipsa, den andra delen ligger inne vid kablaget.

http://i.imgur.com/aHhAjBr.jpg

Och slutdestinationen på de den andra änden går till en yttligare ISO kontakt och där ser ni att Två gula sitter ihop med varandra ( vet inte varför ) och sen ser ni den röda kablen som ska vara till tändningen. Sitter också två röda ihop där.
http://i.imgur.com/FaivHb6.jpg


Här ser ni andra sidan hur de är ihopkopplat.
1 = 12v
2= kabeln som leder till dimljuset i mittkonsolen
3 = är en kabel jag inte vet vart den leder, den är ihopkopplad till en blå som ni såg på bilden ovanför.

http://i.imgur.com/zZz7bbl.jpg



Detta kanske blev jätte snurrigt, men hoppas du förstod. Gjorde mitt bästa för att förklara.


Jag har alltså två problem

Första är att jag inte kan få på/av stereon när jag vrider på nyckeln.
Andra problemet är att den Oranga kabeln som ni såg på näst sista bilen ska leda till dimljuset i mittpanelen. Lamporna vill inte lysa ( Innan jag börja koppla så lyckades jag kortsluta med att sätta en kabel från den Oranga kabeln till 12 medans stereon var igång, vilket resulterade till att lamporna sluta funka när man vrider på spaken) Jag provade ju att sätta en vanlig 12v kabel (utan stereon) till den oranga, men då lös de konstant istället.

Här ser ni en bild  på vad jag menar som ska lysa när man vrider på spaken till vänster om ratten. De som är inringat ska alltså lysa rött. Men vill ej göra det numera pga min dumma idiotkoppling jag gjorde i början.

http://i.imgur.com/5cJJFRE.jpg

De är så svårt att förklara detta, men hoppas vid gud att någon kan hjälpa mig!

If it's too loud...
You're too old

Forummoderator
26 329 Inlägg
17 januari 2014
#18
Angående lamporna som inte vill tändas..jag antar du har kollat så att eventuella säkringar är hela?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

80 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
#19
Mack skrev:
Angående lamporna som inte vill tändas..jag antar du har kollat så att eventuella säkringar är hela?

jajemensan, det har jag. Inga brända säkringar. I sånnafall skulle de väl vara så att säkringen är hel men fruktansvärt dålig eller nåt. Men de kan jag aldrig tänka mig. För den har inte bränts av iallafall.
Senast redigerat av TheSerious (17 januari 2014)

If it's too loud...
You're too old

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
17 januari 2014
#20
Du har ju ingen kabel med tändningsplus i kammare A7, därför måste du idag koppla ihop gul och röd kabel så som du gjort. Dessa kablar sitter mot den röd/blå kabeln i kammare A4 och då konstant matning.
Från början ska den röd/blå kabeln sitta i kammare A7, den har någon flyttat. Sedan ska det sitta en röd kabel i kammare A4 som är ansluten till ett stift på tändningslåset som heter 86S. Funktionen på den kabeln enligt schemat är att den är spänningssatt när tändningen är på, men beteckningen 86S borde egentligen betyda att den är spänningssatt från att du vrider på tändningen till att du drar ur nyckeln.

Så din röd/blå kabel som sitter i kammaren som du märkt med 1 ska egentligen sitta i den tomma kammaren bredvid den bruna och den svarta kabeln.

Den svarta kabeln i kammaren du märkt med 3 går till antennförstärkarens matning.

Kolla om du har en lossad röd kabel som är intejpad i originalstammen, den ska sitta i kammaren märkt 1, men du kan likväl sätta den i den tomma kammaren om du vill.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.


Sök