3144
Sök

Volvo 740 startar inte!

2 Inlägg
15 november 2006
Trådstartare
#1
Min 740 -89 är helt stendöd. Den la av när jag hade kört en halvmil, och då bara den dog utan förvarning. Den hostade inte, varvtalet var normalt. Den går inte att starta igen, inga lampor går igång, jag får ingen reaktion alls. Jag hoppas att det bara är batteriet, men är det någon som har någon annan ide? Jag ska även mäta runt lite på batteriet och kablar för att (förhoppningsvis) utesluta kabelbrott.

Bilmekaniker
84 Inlägg
15 november 2006
#2
som sagt, kolla jordinfästningar smile Kolla så att pluskabeln inte e lös nere på startmotorn.

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

2 Inlägg
15 november 2006
Trådstartare
#3
Ja, man kanske har sån tur att det bara är något som är löst. smile Men om det nu inte är det, då har jag inte en susning.

Bilmekaniker
84 Inlägg
15 november 2006
#4
JO, eftersom lamporna inte ens funkar så borde felet vara nära batteriet, om du förstår. Men om det sitter som det ska skulle jag kolla över tändlåset. Men som jag förstod det så lyser inte ens varselljusen när du har den inställd på "parkeringsljus" ??

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

12 Inlägg
22 november 2006
#5
troligtvis slutade generatorn ladda vilket medförde att batteriet tömdes. Kolla kolen i generatorn om du får igång bilen med extra batteri.

2 644 Inlägg
22 november 2006
#6
testa sett batteriet på laddning över en natt hoppar den igång sen så är de generatorn som har laggt av funkar de inte så är de batteriet som har gett upp smile

Johan Lindgren

12 Inlägg
22 november 2006
#7
bilen dör aldrig under färd om batteriet ger upp...

2 644 Inlägg
22 november 2006
#8
ZACK skrev:
bilen dör aldrig under färd om batteriet ger upp...

Har den gjort för mig.. bilen stendog mitt inne i stan så kom en polare me nytt batteri de batteriet har suttit i flera månader nu så det är inte generatorn.. så ?

Johan Lindgren

12 Inlägg
22 november 2006
#9
Batteriets uppgift är bara att ge motorn starthjälp sen när motorn har startat och laddlampan slocknat så går den på generatorn. Möjligt att om det är total kortslutning i den så kanske den dör också (händer sällan Volvo )men jag tror personen i detta fall hade nog märkt av dåligt batteri vid start ögonblick.

156 Inlägg
29 januari 2009
#10
Min bils batteri var dåligt idag när ja skulle åka från en kompis farsa.  Fast på dagen hade ja kört bra lång tur endå. Bilen hade starta helt normalt. men nu vile inte motorn starta alls. Dock fanns de tändning, bensin osv.. Ev ej tillräckligt för spolen att generera ström för de.

DE var så även tidigare att ja hade nog märkt att batteriet var dåligt också. För den vägra starta en morgon. Då vred ja av halvljuset. ( brukar ha de på varje gång ja startar annars). Då hoppa motorn igång.

Vilket beror på att mitt batteri är en 3 år gammalt eller nå, ej säkert. Samt att de ev är av ett sämre märke.

344 Inlägg
29 januari 2009
#11
när man generator va pajj på min celica supra så tog batteriet slut och bilen stendog. eftersom det inte finns ström i batteriet så finns ju ingen ström till tändspolen och allt annat som kräver ström till bilen så visst kan den dö om batteriet e kasst men då brukar det till följd också vara att generatorn inte laddar som den ska.

tycker du ska testa som nån sa här innan att du ska ladda batteriet och kolla om den går igång sen. gör den det så e det antagligen nåt me generatorn. e det kolen så e det lätt fixat, skulle det vara dioderna så får man antingen införskaffa sig en ny eller lämna in den till nån som kan fixa det.
Senast redigerat av sunkmaster (29 januari 2009)


21 761 Inlägg
30 januari 2009
#12
Tubriken skrev:
Bilen hade starta helt normalt. men nu vile inte motorn starta alls. Dock fanns de tändning, bensin osv.. Ev ej tillräckligt för spolen att generera ström för de.

Gick startmotorn runt med vanlig fart, långsamt eller inte alls?

Tubriken skrev:
DE var så även tidigare att ja hade nog märkt att batteriet var dåligt också. För den vägra starta en morgon. Då vred ja av halvljuset. ( brukar ha de på varje gång ja startar annars). Då hoppa motorn igång.

Din bil är en -88, de bilarna har halvljuset styrt av tändningen. Det ska egentligen inte spela någon roll ur startsynpunkt ifall man låter ljusreglaget vara i normalläget (tilll höger) eller vrider det till vänster. Den ström som halvljuset drar när man vrider om tändyckeln, den är försumbar eftersom det rör sig om kanske en sekund eller så.

Tubriken skrev:
Vilket beror på att mitt batteri är en 3 år gammalt eller nå, ej säkert. Samt att de ev är av ett sämre märke.

Om batteriet inte har råkat ut för en massa djupurladdningar eller har något tillverkningsfel, då borde det fortfarande vara i relativt bra skick. Men visar det symptom på att vara segt så ska du naturligtvis ladda upp det, som sunkmaster skriver. smile


Sök