3022
Sök

Ladda eller sug trimma b230e

28 december 2013
Trådstartare
#1
hej på er kunniga där ute. tänkte lägga upp en tråd här om hjälp för beslutångest ett par månader nu.

De är så att jag har en orginal 740 gle 86a automat med dom klena vevstakarna och med mekaniskt sprut.
har ett litet snäcka td04 som ny ingen värsting men som sagt har den liggandes. motorn har gått 26000 mil och känns pigg. eftersom de är en automat så vill jag ha effektkurvan där efter lämpligt som bruksbil.

Min tanke är.

1.kortare omkörnings stäckor.

2. lägre bränsleförbrukning.

3. lite roligare bil

de sistnämnda är att b230e blocket med dom klena stakarna och lådan vet jag inte hur mycke de pallar för men säker en 180-200hk rätta mig om jag har för för höga förhoppningar men de jag siktar på är väll 160hk+

nu till de krångliga som jag inte har klurat ut helt än är att jag vill ha kvar k-jet systemet men laddtrimma eller sugtrimning. fördelarna är att ladda brukar vara billigaste utvägen men eftersom jag inte söker 300hk utan bara inom rimliga måner så försöker jag begränsa mig till k-jet. och sugtrimning ses inte lika mycke som fel vid besiktning förutom ett extraktorgrenrör.

nån som vet vad k-jet systemet är god för bränsle pumps tryck osv med nuvarande pumpar.

nu sitter de en 530topp på spisen. och v-kam? 530/531 ? har för mig att de skiljer sig med spridare? har inte så jätte koll.

Jag hoppas att min tråd blir bemött på samma sett som ni själva vill bli bemötta.

MVH Mattias

51 Inlägg
28 december 2013
#2
Jag funderar lite i samma sak som dig (under 200hk så resten av grejerna håller )fast med b230f.

Planen är att kompsänka med dubbla topplockspackningar och be nån kunnig gröpa ur i toppen för mindre risk för spikning.

Jag tänkte mig typ en setup på:

531 topp m. vx3-kam / 405 topp m. k-kam
940 grenrör + turbo
ställbar btr
( tror ni man klarar sig utan ic på 0.5bar)


OM jag inte är helt ute och cyklar ger topp+kam bytet 130hk original + 0.5bar ladd =   1.5 x 130hk = ca 195hk smile
Senast redigerat av Spezz (28 december 2013)

28 december 2013
Trådstartare
#3
Hej finns en hel del trådar om själva f motorn men betydligt färre om k-jet vakium styrda bränsle system.
men låna tråden du om du söker någla enkla svar på vägen. men en fråga till dig har du bra koll på 531 toppen? har för mig att  de finns både med och utan spridarhål? taksam för alla svar.

en ic är inte så våldsammt dyr och finns för i runda svängar i från 1500 på biltema och kall luft tar mindra plats i cylindern. du får in lite mer luft mer power smile


nån som vet hur långt jag kan komma med ett k-jet orginal system ? hur mycke jag kan hämta där på ett ungefär innan jag behöver modda?

8 252 Inlägg
28 december 2013
#4
lundgren-mattias skrev:
men en fråga till dig har du bra koll på 531 toppen? har för mig att  de finns både med och utan spridarhål?

531 finns väl med spridarhål, men är svåra att hitta. 405 har väl varit ett alternativ med om du har en 740 så har du väl fördelaren i bakänden av toppen vilket försvårar saken.

lundgren-mattias skrev:
nån som vet hur långt jag kan komma med ett k-jet orginal system ? hur mycke jag kan hämta där på ett ungefär innan jag behöver modda?

Inte så långt. K-jet och trim är en knepig kombination, men systemet i sig klara väl av uppåt 180hk innan det lär börja modifieras.

Spezz skrev:
tror ni man klarar sig utan ic på 0.5bar


OM jag inte är helt ute och cyklar ger topp+kam bytet 130hk original + 0.5bar ladd =   1.5 x 130hk = ca 195hk smile

Det är tekniskt möjligt att klara sig utan intercooler. Dock får man räkna med att klara sig utan 20 hk också.

Den beräkning du gör är väldigt förenklad och är mest att se som en tumregel. En FT med 190 hk laddar väl 0,7 och har intercooler.


28 december 2013
Trådstartare
#5
531 finns väl med spridarhål, men är svåra att hitta. 405 har väl varit ett alternativ med om du har en 740 så har du väl fördelaren i bakänden av toppen vilket försvårar saken.

lundgren-mattias skrev:

nån som vet hur långt jag kan komma med ett k-jet orginal system ? hur mycke jag kan hämta där på ett ungefär innan jag behöver modda?
Inte så långt. K-jet och trim är en knepig kombination, men systemet i sig klara väl av uppåt 180hk innan det lär börja modifieras.

okej de var de jag ville veta om k-jet tack för raskt svar.

nu är frågan turbon jag har td04 är det något att bygga utav för att komma till 160-180hk ? vad kan den tänkas ge för ett laddtryck?


Sök