3243
Sök

Volvo 740 -87 med en 740 -92 bränslearmatur, inga bekymmer?

204 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#1
Hej allt kunnigt folk här på garaget!

Så kortfattat som möjligt, bränslearmaturen rostade sönder på min 745 -87a. Hade en som låg från en 745 -92 i plast, denna årsmodell av 740 hade endast en pump i bränslesystemet och den satt i tanken på armaturen.

Bytte armaturen till denna som jag hade liggande, och visst den startar och verkar gå bra bilen men hur mår egentligen den andra pumpen som sitter under bilen?

Kan noll om detta, men säg att pumpen i tanken pumpar 5 bar och pumpen under bilen 4. Blir det någon flaskhals där eller liknande? Är det någon annat som kan bli knas med tiden. Pluggar nämligen 45mil hemifrån så är inte så sugen på att bli stående längs vägen eller nere i Skåneland där jag pluggar smile


//Eatorb
Senast redigerat av eatorb (30 december 2013)

6 171 Inlägg
30 december 2013
#2
Hej!
När du säger att bränslearmaturen rostade sönder...vad menar du då?
Menar du att själva locket av stål rostat eller menar du att anslutningen av plast på locket där sladdarna till pump och reostat går in inte funkar.
Just  i/under "plastpluppen" där sladdarna går in så brukar kontakterna ärja sönder.
Men det löser man lätt genom att ta bort "plastpluppen" och löda på sladdarna direkt på de sladdar som går till reostat och pump.


204 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Hej!
När du säger att bränslearmaturen rostade sönder...vad menar du då?
Menar du att själva locket av stål rostat eller menar du att anslutningen av plast på locket där sladdarna till pump och reostat går in inte funkar.
Just  i/under "plastpluppen" där sladdarna går in så brukar kontakterna ärja sönder.
Men det löser man lätt genom att ta bort "plastpluppen" och löda på sladdarna direkt på de sladdar som går till reostat och pump.

Den gamla armaturen så hade utgången (röret) till matningen rostat sönder. Det fungerade med andra ord fortfarande.

Tack endå för ditt svar!


/Eatrob

204 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#4
bump

Avstängd
1 418 Inlägg
1 januari 2014
#5
eatorb skrev:
bump

köpte en armatur i plast från en 940 93 och den passa inte på min 90ans 740 vet inte om det är samma på 92 och 93 men:)

204 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#6
Johan85 skrev:
eatorb skrev:
bump

köpte en armatur i plast från en 940 93 och den passa inte på min 90ans 740 vet inte om det är samma på 92 och 93 men:)

Kanske läsa mer än bara rubriken? smile

6 738 Inlägg
1 februari 2014
#7
lite gammal tråd men men tongue
Pumpen under mår la sådär skulle jag tro, då denna säkert pumpar med ca 2.5-3 bars tryck och den som egentligen ska vara där pumpar 0.2 bar smile

Johan 85: Armaturen i 940 blev längre år 1993 då 940 bilarna fick en 75liters tank vilket inte 740 har.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

204 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#8
Henkix skrev:
lite gammal tråd men men tongue
Pumpen under mår la sådär skulle jag tro, då denna säkert pumpar med ca 2.5-3 bars tryck och den som egentligen ska vara där pumpar 0.2 bar smile

Johan 85: Armaturen i 940 blev längre år 1993 då 940 bilarna fick en 75liters tank vilket inte 740 har.

Lyckades få tag i en riktigt fin plastarmatur från en 740 -88 så det löste sig. Men eftersom jag inte fick svar på det jag frågade i denna tråd så blev jag glad att du svarade smile Hur menar du? Pumpar pumpen under bilen på en 740 ~88 bara 0,2 bar?

111 Inlägg
2 februari 2014
#9
eatorb skrev:
Henkix skrev:
lite gammal tråd men men tongue
Pumpen under mår la sådär skulle jag tro, då denna säkert pumpar med ca 2.5-3 bars tryck och den som egentligen ska vara där pumpar 0.2 bar smile

Johan 85: Armaturen i 940 blev längre år 1993 då 940 bilarna fick en 75liters tank vilket inte 740 har.

Lyckades få tag i en riktigt fin plastarmatur från en 740 -88 så det löste sig. Men eftersom jag inte fick svar på det jag frågade i denna tråd så blev jag glad att du svarade smile Hur menar du? Pumpar pumpen under bilen på en 740 ~88 bara 0,2 bar?

Tvärtom, den i tanken ska bara pumpa 0,2

6 738 Inlägg
2 februari 2014
#10
eatorb skrev:
Henkix skrev:
lite gammal tråd men men tongue
Pumpen under mår la sådär skulle jag tro, då denna säkert pumpar med ca 2.5-3 bars tryck och den som egentligen ska vara där pumpar 0.2 bar smile

Johan 85: Armaturen i 940 blev längre år 1993 då 940 bilarna fick en 75liters tank vilket inte 740 har.

Lyckades få tag i en riktigt fin plastarmatur från en 740 -88 så det löste sig. Men eftersom jag inte fick svar på det jag frågade i denna tråd så blev jag glad att du svarade smile Hur menar du? Pumpar pumpen under bilen på en 740 ~88 bara 0,2 bar?

Pumpen som sitter på armaturen i tanken pumpar bensinen med 0.2  bars tryck fram till pumpen under bilen som sedan pumpar fram bensinen till motorn med ca 3 bars tryck smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

184 Inlägg
2 februari 2014
#11
Jag har monterat armatur med högtryckspump i en bil med högtryckspump under bilen.
Det var inga problem. Om det inte är allt för stor skillnad i kapacitet lär de väl dela på upp tryckuppbyggnaden

Vill minnas att den resistiva skalan gick åt olika håll på gammal och ny armatur?

204 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#12
Henkix skrev:
eatorb skrev:
Henkix skrev:
lite gammal tråd men men tongue
Pumpen under mår la sådär skulle jag tro, då denna säkert pumpar med ca 2.5-3 bars tryck och den som egentligen ska vara där pumpar 0.2 bar smile

Johan 85: Armaturen i 940 blev längre år 1993 då 940 bilarna fick en 75liters tank vilket inte 740 har.

Lyckades få tag i en riktigt fin plastarmatur från en 740 -88 så det löste sig. Men eftersom jag inte fick svar på det jag frågade i denna tråd så blev jag glad att du svarade smile Hur menar du? Pumpar pumpen under bilen på en 740 ~88 bara 0,2 bar?

Pumpen som sitter på armaturen i tanken pumpar bensinen med 0.2  bars tryck fram till pumpen under bilen som sedan pumpar fram bensinen till motorn med ca 3 bars tryck smile

Så att om man har en "högtryckspump" i tanken också så blir det kaos menaru då? smile

6 738 Inlägg
3 februari 2014
#13
eatorb skrev:
Henkix skrev:
eatorb skrev:

Lyckades få tag i en riktigt fin plastarmatur från en 740 -88 så det löste sig. Men eftersom jag inte fick svar på det jag frågade i denna tråd så blev jag glad att du svarade smile Hur menar du? Pumpar pumpen under bilen på en 740 ~88 bara 0,2 bar?

Pumpen som sitter på armaturen i tanken pumpar bensinen med 0.2  bars tryck fram till pumpen under bilen som sedan pumpar fram bensinen till motorn med ca 3 bars tryck smile

Så att om man har en "högtryckspump" i tanken också så blir det kaos menaru då? smile

nej, men jag tror inte pumpen under bilen uppskattar det. men har man en högtryckspump i tanken så kan man ju koppla förbi den under wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

204 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#14
Henkix skrev:
eatorb skrev:
Henkix skrev:

Pumpen som sitter på armaturen i tanken pumpar bensinen med 0.2  bars tryck fram till pumpen under bilen som sedan pumpar fram bensinen till motorn med ca 3 bars tryck smile

Så att om man har en "högtryckspump" i tanken också så blir det kaos menaru då? smile

nej, men jag tror inte pumpen under bilen uppskattar det. men har man en högtryckspump i tanken så kan man ju koppla förbi den under wink

Du är fan bra smart du! Räcker det med att koppla ur pumpen eller måste man ta slang och doningar?

6 738 Inlägg
3 februari 2014
#15
eatorb skrev:
Henkix skrev:
eatorb skrev:

Så att om man har en "högtryckspump" i tanken också så blir det kaos menaru då? smile

nej, men jag tror inte pumpen under bilen uppskattar det. men har man en högtryckspump i tanken så kan man ju koppla förbi den under wink

Du är fan bra smart du! Räcker det med att koppla ur pumpen eller måste man ta slang och doningar?

Javisst är jag wink
Du får ta bort pumpen helt o hållet o koppla slangen från tanken direkt på filtret istället smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

204 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#16
Henkix skrev:
eatorb skrev:
Henkix skrev:

nej, men jag tror inte pumpen under bilen uppskattar det. men har man en högtryckspump i tanken så kan man ju koppla förbi den under wink

Du är fan bra smart du! Räcker det med att koppla ur pumpen eller måste man ta slang och doningar?

Javisst är jag wink
Du får ta bort pumpen helt o hållet o koppla slangen från tanken direkt på filtret istället smile

Tackar! :-D Går det att montera en högtryckspump från en 740 -92 armatur på en 740 -88 armatur?

6 738 Inlägg
3 februari 2014
#17
eatorb skrev:
Henkix skrev:
eatorb skrev:

Du är fan bra smart du! Räcker det med att koppla ur pumpen eller måste man ta slang och doningar?

Javisst är jag wink
Du får ta bort pumpen helt o hållet o koppla slangen från tanken direkt på filtret istället smile

Tackar! :-D Går det att montera en högtryckspump från en 740 -92 armatur på en 740 -88 armatur?

är bägge plast så ska det inte vara några problem wink räcker nog att flytta över "korgen" som pumpen sitter fast tryckt i tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök