3493
Sök

Volvo 940 ltt, Går i periodvis när den blivit varm väldigt konstigt!

36 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
Volvo 940 ltt -97, klockrent vid start i 2-3 min när den har vart kall, sen börjar den så smått för att bli lite mera gå konstigt, som att den helt misständer på nån cylinder imellanåt eller att den inte får soppa just då eller förtänder, kan inte komma fram till nån slutsatt, inte direkt heller vilken cylinder, till en början verkade de vara 1:ans cylinder men ja får ingen logik i de för sen märkte ja att de kunde lika gärna va vilken som helst, den går på alla klockrent i nån sekund, sen på typ 3 cyl i nån sekund, å sen på alla igen och så håller de på så, och de har de gjort länge! blir varken bättre eller sämre utan de är så här den går, men som sagt de första minutrarna vid kallstart går den precis som den ska, Länkar en film så ni kan höra lite mer hur den beter sig, när ja varvar upp den så blöddrar den lite men när ja väl håller varvet så går den nästan som den ska, när ja sen släpper tillbaka till tomgång tar de en stund innan den börjar gå kasst igen, hörs tydligt att den knackar när den inte går på alla. Motorlampan lyser inte vid något tillfälle, har heller inga felkoder, alla stift ser EXAKT likadana ut, dock ser ut som den går något för varmt i förbränningen på dem, kan va lågt bränsletryck? för tidig tändning? men tändningen styrs ju elektroniskt av boxen så hur de ska kunna ändra sig kan ja inte förstå.

Detljer jag bytt och gjort utan resultat.
Bytt:
LMM
Spridare
förkopplings motstånd spridare
Bränslebox
Bränslefilter
Bränsletrycksregulator
kollat att bränsletryck är 3 bar
Läcktestat insug ifall den drar tjuvluft
Alla tändstift
Alla tändkablar
fördelar + rotor
tändspole
Hallgivare
Tändbox
Även kollat att kamaxel och vev står rätt

Film på hur bilen beter sig
http://www.youtube.com/watch?v=3BHCc1R5 … e=youtu.be

Nån som har nån jävla aning om vad som är fel på den?

Kan även tillägas att när man kör den lugnt så går den som den ska men vid gaspådrag hackar den som den går 3 cyl igen, samma som den gör vid tomgång, mkt märkligt tycker jag
Senast redigerat av emilkjellberg (30 december 2013)

Våld, vilja, rikligt med vaselin och bra med grundfart löser det mesta.

Sök