Tjao!
I somras, den 14 Juni för att vara exakt, så köpte jag mig en Saab 9000 CS 2.3T 200hk. Tanken var att den skulle bli min brukis/banbil. Dvs den skall gå gatan men ändå kunna vara såpass preparerad för att kunna ta den till någon Saab Turbo Klubbs träff och köra några varv.
Bilen fanns uppe i Rättvik och jag i Skövde, enkel resa 35mil.
Pratade med säljaren och sa att jag kommer upp och tittar på den. För när jag såg på blocket annonsen så såg den onekligen jäkligt frisk ut i plåten. Till och med framskärmarna. Sen när man väl kom upp och fick granska sen närmare så var bilen rätt så frisk. Men framskärmarna hade angrepp. Men inget som är hål än!
Ja jag slog till och köpte bilen och körde hem den de 35milen jag hade. Lite vågat men det är ju en Saab vi snackar om. Byggd för att hålla.
Fakta om bilen:Saab 9000 CS
Motor: 2.3T Fulltryckare
Effekt: 200hk vid 5500rpm
323Nm vid 1800rpm
Chassi: Saab original stötisar med någon 40mm sänksats
Avgas: Främre del + kat = original sen någon halvsats.
Hjul: Vid köp Super Aero 16tum.
Utrustning: Bilen beställdes så billigast som möjligt. Det som köparen valde till var passagerar airbag och bakrutetorkare. Annars så är det en bas modell.
Övrigt: Efter lite forskande så är bilen trimmad 1996 av Nordic Uhr med ett Steg2 som ger 240hk.
Planen/mål:
Skrämma upp bilen till en effekt på 350hk ungefär. (Annan turbo, spridare, avgas, map sensor, kamaxlar, ny mjukvara)
Fixa i ordning på den lilla rost som finns.
Lacka och montera på Aero tröskelkåpor.
Byta ut den främre spoilern mot en som är hel.
Montera dit chassit(stötdämpare + fjädrar) som idag sitter på min 9000 Aero.
Sen montera in lite div mätare.
Till kommer säkert mer grejer som jag inte har nämt nu. Så de får ni som bonus.
Lite bilder på åket som är tagna härom dagen.
To be continued!