3576
Sök

855 t5 knackar

93 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
Hej!

det är så att min 855 t5 har börjat ticka/knacka från toppen, , låter som att det kommer från 2ans cylinder ( UNGEFÄR ) i bilens riktning, från vänster. men är ej helt 100. motor går runt super fint startar direkt och går bra fortfarande, MEN dedär ljudet följer med varvtalet hela tiden. har rätt nivå olja osv.

väldigt svårt att förklara ljudet men det är inget brutalt knack ljud utan små snabba, det hörs från kupen när man kör också. Skulle ungefär förklara det som att när man kör med för lite olja så tickar det, ungefär så fast lite högre bara.

Plockade loss topplocket igår för att kolla ev skador på kamaxlarna eller tryckarna ( men enligt mig, så såg allt bra ut )

Somsagt, startar lika bra som innan, går likabra, jämn och fin tomgång osvosv...

någon som tror sig haft liknande problem?

har även funderingar på att plocka av hela toppen, men väldigt onödigt jobb om de ej behövs:)

tack!
mvh
Senast redigerat av Jesperkkarlsson (2 januari 2014)

4 586 Inlägg
2 januari 2014
följer ljudet med när du varvar eller avtar det ?

vevstakarna är känsliga på dessa bilar ifall man pressar dom med högt ladd vid lågt varvtal

Inte helt omöjligt att det är lager eller en krökt vevstake

93 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
det följer med,  ja .. hoppas verkligen inte det... orkar inte lyfta ur motorn haha,

4 586 Inlägg
2 januari 2014
Känner du igen detta ??

http://www.garaget.org/video/44026
Senast redigerat av jocke_gronberg (2 januari 2014)

93 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Känner du igen detta ??

http://www.garaget.org/video/44026

hmm svårt att säga, tycker på videon att det verkligen knackar mycket mer och högt än vad min gör... ska se om jag kan ladda upp en film om min dumma iphone vill fungera i datorn tongue

20 Inlägg
2 januari 2014
de kan ju även vara så att dom hydraliska lyftarna har slabbat igen tickar den när den är varm också?

93 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
opelus_olsson skrev:
de kan ju även vara så att dom hydraliska lyftarna har slabbat igen tickar den när den är varm också?

joo tickar hela tiden:)

93 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
fick laddat upp et klipp ! http://www.youtube.com/watch?v=KNTgR71bamM hörs halvbra på filmen, låter jusåklart mer i verkligheten
Senast redigerat av Jesperkkarlsson (2 januari 2014)

20 Inlägg
2 januari 2014
svårt att säga när man hör på film men som en av dom tidigare skrev så är stakarna känsliga om man laddar på för mycket. har du ställt upp turbon? vad laddar den? vad kör du på för olja?

93 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
opelus_olsson skrev:
svårt att säga när man hör på film men som en av dom tidigare skrev så är stakarna känsliga om man laddar på för mycket. har du ställt upp turbon? vad laddar den? vad kör du på för olja?

laddar ca 1bar, och kör 5-w40 olja, skulle dock kunna tänka att köra på lite fetare

20 Inlägg
2 januari 2014
ok.. har med en bil som tickar men men de är bara när den är kall och de är lyftarna jag har slarvat med olje bytena

93 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
opelus_olsson skrev:
ok.. har med en bil som tickar men men de är bara när den är kall och de är lyftarna jag har slarvat med olje bytena

okej, min tickar typ 1-2 sek när man startar den ( innan detta tickandet började ) men sen avtog det direkt

93 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
packningen mellan topp och lock ska väl vara tunt på ströken volvo org massa? på min är det någo som lagt strängar runt om något blått lim, bygger ca 2mm på höjden :S

4 822 Inlägg
2 januari 2014
Jesperkkarlsson skrev:
packningen mellan topp och lock ska väl vara tunt på ströken volvo org massa? på min är det någo som lagt strängar runt om något blått lim, bygger ca 2mm på höjden :S

volvos flytande packning är röd och ja den ska vara tunnt på struken, ska typ bara bli lätt rosa.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

93 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
Christian S skrev:
Jesperkkarlsson skrev:

volvos flytande packning är röd och ja den ska vara tunnt på struken, ska typ bara bli lätt rosa.

den som är på min, kan den gjort så att kammarna inte vart täta nog i ändarna? fast då borde problemet uppstått för längesen... om nu någon lyftare hängt sig, är det ett h*lvetes jobb att fixa?

4 822 Inlägg
2 januari 2014
problemet om man kletar på för mycket flytande packning är ju att det kan ju hamna där det inte ska vara, tex i oljekanaler.
om lyftaren hänger sig så är den ju kassa och då är det ju bara att byta och då är det lika bra att byta alla 20, finns en sats med 20st och köper man den så är det betydligt billigare styck pris än att köpa dom löst.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

93 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
Christian S skrev:
problemet om man kletar på för mycket flytande packning är ju att det kan ju hamna där det inte ska vara, tex i oljekanaler.
om lyftaren hänger sig så är den ju kassa och då är det ju bara att byta och då är det lika bra att byta alla 20, finns en sats med 20st och köper man den så är det betydligt billigare styck pris än att köpa dom löst.

okej smile ska plocka av hela toppen till helgen tänkte jag, om man krökt en stake, märks det o man endast plockar av toppen? går det att se på något sätt?

159 Inlägg
7 januari 2014
om du har krökt en stake kan man se det om en kolv vänder längre ner än dom andra smile
Senast redigerat av Screampipe (7 januari 2014)

93 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
Screampipe skrev:
om du har krökt en staken kan man se det om en kolv vänder längre ner än dom andra smile

okej finns det något bra sätt att dra runt motorn på ?smile

159 Inlägg
7 januari 2014
Jesperkkarlsson skrev:
Screampipe skrev:
om du har krökt en staken kan man se det om en kolv vänder längre ner än dom andra smile

okej finns det något bra sätt att dra runt motorn på ?smile

Ja på remskivan till veven smile bara att ta ett spärrskaft med passande hylsa och dra runt

Sök