RNV40 skrev:
Hej!
Jag har en stundtals hoppig V40 T4 -98. Vid låga varvtal försvinner nästan all kraft men den återkommer med ett ryck när man ger mer gas, detta händer samtidigt som motorelektroniklampan och DSA-lampan tänds. Har länge misstänkt spjällhuset med tillhörande medbrottslingar som tomgångsmotor och TPS.
I julas rengjorde jag hela spjällhuset, det var smutsigt och speciellt under TPS:en. Blev inte bättre.
Efter detta har jag även skaffat mig en felkodsläsare och har följande koder länkade till detta problem:
1. DSA-221 Load signal, signal missing
2. DSA-314 Wheel speed signal right rear wheel, signal faulty
3. DSA-313 Wheel speed signal left rear wheel, signal faulty
4. DSA-232 Throttle position sensor signal, signal faulty
5. EFI-337 Torque limiting signal from DSA faulty
6. EFI-411 Throttle position (TP) sensor, signal faulty
Nog verkar det som att jag har två problem med bilen pga kod 1-3, men jag börjar nog med TPS:en eftersom den återkommer i båda ECU:erna. Eller kan problemet härstamma från DSA ECU:n?
Har någon erfarenhet av liknande problem? Jag tänker att eftersom felkoden är "felaktig signal" så borde det inte röra sig om ett kabelbrott eller kortslutning, men jag vet inte.
När jag lossade TPS:en för att rengöra så fick jag en svag känsla av att denna inte skall lossas (pga torx-skruv och någon slags plomberingssmet). Behöver TPS:en kalibreras efter att den lossats?
Jag är väldigt tacksam för all input jag kan få innan jag ställer mig i det kalla mörkret på parkeringsplatsen