3338
Sök

Ska köra till Mongoliet, söker tips på bil med motor under 1.3L

7 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#1
Nu kanske någon undrar va F** varför man skulle vilja ha en klen motor när man ska köra till Mongoliet.
Det är så att jag har tänkt ställa upp i Mongol Rally (http://www.theadventurists.com/mongol-rally)
Vilket är ett race för välgörenhet där man kör från London till Ulaanbaatar i Mongoliet.
Enda regeln igentligen är att bilen inte får ha en motor som är större än 1.3L.

Det jag hittat hittids är:
(editerar och lägger till förslag som kommer in, då tråden enkelt kan hjälpa någon annan i framtiden)

2WD:
Fiat 126, Citroen Saxo, Nissan Micra, Ford Fiesta, Daewoo Matiz, VW Polo, Toyota Yaris, Skoda Fabia, Suzuki Alto,
VW Bubbla 1200-1300, Lada 1200-1300, Saab v4, Renault 5, Twingo, Clio, Opel Corsa, Kadett, Daihatsu Charade, Hyundai Atos, Toyota Starlet.

4WD:
Fiat Panda, Subaru Columbus, Subaru Trendy/Justy,
Suzuki Samurai, Ignis, Wagon R+, Jimny och Swift.


Vi hoppas dock på att hitta en fyrhjulsdriven bil, då de aldrig är fel med ett till drivande däck när man kör igenom floderna/sand i öknen.
Om ni har något förslag på andra bilar så säg gärna till smile

+Kommer troligen vara 3 pers i bilen. Skriver dock upp bilar med endast 2 stolar iaf.

+ Helst inte äldre än senare 80-tal då det är svårt att få tag på äldre i ett skick som tar en hela vägen till Mongoliet.

+ Budget: siktar på 10 000 till 20 000 kr, men kan sträcka sig till max 30 000.
Senast redigerat av everest (7 januari 2014)

159 Inlägg
7 januari 2014
#2
budget? smile


7 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#3
Vill ju hålla budgeten nere, då bilen kanske inte kommer tillbaka (eller hela vägen fram).
men typ upp till 30 000 kanske.

Äldre är nästan att föredra, då det kan vara svårt med orginaldelar i vissa delar av länderna.
Kommer troligen köra via Iran, stan-länderna, ryssland sen mongoliet.

5 111 Inlägg
7 januari 2014
#4
VW Bubbla 1200-1300 kanske? Enkel teknik som är lätt att reparera och med motorn bak, relativt slät underdel, hög markfrigång och höga smala däck tar den sig ändå hyggligt för att vara 2wd.

Eller Lada 1200-1300? Kanske det lättaste hitta delar till i de länderna känns det som, fast tyvärr är ju de flesta i Sverige 1500or...

Suzuki Samurai är också väldigt enkelt uppbyggd och stadig, finns med 1,3 liters motor och tar sig fram som få andra 4wd-bilar.
Senast redigerat av Volvo544special65 (7 januari 2014)


7 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#5
Jo, just hörde av en kamrat att bubblorna och äldre Mini's var hyffsat enkla att få tag på i England.
hög markfrigång är ju helt klart ett plus.

Golle
448 Inlägg
7 januari 2014
#6
Inte den billigaste på blocket men verkar väldigt fräsch. Tar sig fram oförskämt bra också smile
http://www.blocket.se/dalarna/Suzuki_Sa … 884389.htm

James May: In other news.... I've fitted a fan!

7 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#7
Haha, glömde skriva, kommer troligen vara 3 pers. Då blir de svårare med Samuraien. Men skriver med den då den 3:e är lite osäker och rallyt är inte förens i sommar iaf.

7 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#9
Ahh tack, dock är Justy och Trendy samma bil, kanske var Justy som var svenska modellnamnet.

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
7 januari 2014
#10
fiat panda 4x4 kanske kunde vara något om du hittar en sån vill säga. smile inte för att jag skulle vilja sitta bak i den men det går säkert... fördelen med en 4hjulsdriven sån att det ALDRIG kommer släppa inte ens på blankis på plåtfälgar smile 1liters maskin dessutom smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 562 Inlägg
7 januari 2014
#11
http://www.blocket.se/gavleborg/Daf_66_ … amp;last=1

Saab v4, Renault 5, Twingo och Clio, Opel Corsa och Kadett, Daihatsu Charade, Hyundai Atos, Toyota Starlet.
Senast redigerat av mange_240 (7 januari 2014)

141 Inlägg
7 januari 2014
#12
Suzuki har flera modeller med 1.2-1.3 och 4WD, tex Ignis, Wagon R+, Jimny och Swift. Svårt att hitta i Sverige dock, det får bli en tur till tyskland!

Jag hade en Ignis 1.3 4WD med automat, lådan rasade vid 9000 mil, inga beg lådor fanns i hela världen. Inte heller dom manuella lådorna är speciellt bra i Suzuki. Det är väl ändå 2500 mil så det kan ju eventuellt vara bra att kolla om dessa bilar säljs i närheten av där ni ska köra så att det kan gå att få tag i delar på vägen om det behövs. Det blir ju inte så mycket utrymme för reservdelar i en liten bil.

Jag fixar din A/C, skicka PM

3 722 Inlägg
7 januari 2014
#13
TheMPG skrev:
Suzuki har flera modeller med 1.2-1.3 och 4WD, tex Ignis, Wagon R+, Jimny och Swift. Svårt att hitta i Sverige dock, det får bli en tur till tyskland!

Jag hade en Ignis 1.3 4WD med automat, lådan rasade vid 9000 mil, inga beg lådor fanns i hela världen. Inte heller dom manuella lådorna är speciellt bra i Suzuki. Det är väl ändå 2500 mil så det kan ju eventuellt vara bra att kolla om dessa bilar säljs i närheten av där ni ska köra så att det kan gå att få tag i delar på vägen om det behövs. Det blir ju inte så mycket utrymme för reservdelar i en liten bil.

Suzuki Alto smile

7 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#14
Håller den lite drygt 1500 mil så blir jag nöjd! Sen ska man iof hem oxå, men de tar man då... därför man vill ha en billig variant.

Funderat på att köpa i Tyskland, om jag inte behöver omrega den i Sverige så skulle de vara lungt. Men då tror jag att jag behöver en tysk försäkring på den. Känns ju helt klart enklare att köpa i Sverige.

1 532 Inlägg
7 januari 2014
#15
Suzuki Jimny om du vill ha Samuraiens framkomlighet men lite mer skönare att åka i.
Rekomenderat är ju att slänga på en winch o sandstegar + lite reservdelar och verktyg för fält reparationer.
Aningen större o lite bredare däck med bra mönster oxå.


141 Inlägg
7 januari 2014
#17
Du bör registrera bilen i Sverige innan resan, du kommer få visa fordonsdokument många ggr på resan och du vill inte har något problem med bilpapper i öknen.

Jag fixar din A/C, skicka PM

7 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#18
Jo de förstår jag med, så därför blir det nog en bil köpt i Sverige. Då det kostar lite att omregga en bil (om den inte skulle vara väldigt billig i Tyskland eller annat land).

141 Inlägg
8 januari 2014
#19
1900 kr för inreggning. Problemet är att hitta rätt bil i Sverige. Utbudet är så mycket större i Tyskland

Jag fixar din A/C, skicka PM

3 259 Inlägg
8 januari 2014
#20
Köp för fanken ingen Fiat 126! Finns inte en chans att den överlever! Tro mig, jag har haft 15st. Man fick vara glad om mina överlevde ner till samhället och tillbaka... (6km).

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök