3417
Sök

744 glt 16v felkod 1-4-4 HJÄLP

651 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#1
hjälp någon tongue

får koden 1-4-4 lastsingal saknas och blir ej klok på vad de felet kan vara. får flera felkoder med som kylvästke tämpgivare
motortempratur
lamda/mager blanding.
tomgångs ventil

men kan dom kanske dycka up med av denna 1-4-4 kod.  jag börjar snart tänka på förgasare och slänger sprutet tongue

tack så länge smile


1 562 Inlägg
8 januari 2014
#2
Börja med att kolla upp bränslepumprelät, är bilen totalt orkeslös?

651 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#3
mange_240 skrev:
Börja med att kolla upp bränslepumprelät, är bilen totalt orkeslös?

har inget relä. vart kabelbrand så reläet e bort koplat så systemet går igång på kanappar. har gått kört så men nu vill ej bilen starta lätt längre. beter sej som en gammel förgasare utan chocke på kallstart. sen när den e varm så går den bra men inte som för. svarar ej lika tydligt på gas


86 Inlägg
8 januari 2014
#4
Ahlbom skrev:
mange_240 skrev:
Börja med att kolla upp bränslepumprelät, är bilen totalt orkeslös?

har inget relä. vart kabelbrand så reläet e bort koplat så systemet går igång på kanappar. har gått kört så men nu vill ej bilen starta lätt längre. beter sej som en gammel förgasare utan chocke på kallstart. sen när den e varm så går den bra men inte som för. svarar ej lika tydligt på gas

tjena!
Trigger/hall/impuls-givare?

slå ett öga, kan dock ingenting om 16v men värt ett försök smile

Röda bilar är skit :(

651 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#5
fookyu skrev:
Ahlbom skrev:
mange_240 skrev:
Börja med att kolla upp bränslepumprelät, är bilen totalt orkeslös?

har inget relä. vart kabelbrand så reläet e bort koplat så systemet går igång på kanappar. har gått kört så men nu vill ej bilen starta lätt längre. beter sej som en gammel förgasare utan chocke på kallstart. sen när den e varm så går den bra men inte som för. svarar ej lika tydligt på gas

tjena!
Trigger/hall/impuls-givare?

slå ett öga, kan dock ingenting om 16v men värt ett försök smile

dom har ju bara en givare. är ju ju impuls på svänghjulet men ska ju funka bra. går ju rätt okej när han e varm så singaler får han där  ifrån tongue


86 Inlägg
8 januari 2014
#6
Ahlbom skrev:
fookyu skrev:
Ahlbom skrev:

har inget relä. vart kabelbrand så reläet e bort koplat så systemet går igång på kanappar. har gått kört så men nu vill ej bilen starta lätt längre. beter sej som en gammel förgasare utan chocke på kallstart. sen när den e varm så går den bra men inte som för. svarar ej lika tydligt på gas

tjena!
Trigger/hall/impuls-givare?

slå ett öga, kan dock ingenting om 16v men värt ett försök smile

dom har ju bara en givare. är ju ju impuls på svänghjulet men ska ju funka bra. går ju rätt okej när han e varm så singaler får han där  ifrån tongue

Sant, min 8v var likadan. Gick som en påse och svarade inte alls men så fort den blev varm så gick den bra.
Då var det impulsgivarn som vart skavd och ärgad, bytte och så startade den direkt på alla burkar smile

Röda bilar är skit :(

651 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#7
fookyu skrev:
Ahlbom skrev:
fookyu skrev:

tjena!
Trigger/hall/impuls-givare?

slå ett öga, kan dock ingenting om 16v men värt ett försök smile

dom har ju bara en givare. är ju ju impuls på svänghjulet men ska ju funka bra. går ju rätt okej när han e varm så singaler får han där  ifrån tongue

Sant, min 8v var likadan. Gick som en påse och svarade inte alls men så fort den blev varm så gick den bra.
Då var det impulsgivarn som vart skavd och ärgad, bytte och så startade den direkt på alla burkar smile

den har vart skadad men den lagades med krympslang å eltejp vid motorbytet tongue men då borde jag vel få felkod på den med tongue


86 Inlägg
8 januari 2014
#8
Ahlbom skrev:
fookyu skrev:
Ahlbom skrev:

dom har ju bara en givare. är ju ju impuls på svänghjulet men ska ju funka bra. går ju rätt okej när han e varm så singaler får han där  ifrån tongue

Sant, min 8v var likadan. Gick som en påse och svarade inte alls men så fort den blev varm så gick den bra.
Då var det impulsgivarn som vart skavd och ärgad, bytte och så startade den direkt på alla burkar smile

den har vart skadad men den lagades med krympslang å eltejp vid motorbytet tongue men då borde jag vel få felkod på den med tongue

Okej!
% Kan vara någon tempgivare som slagit slint och pissar på bränsle för att den tror bilen är -60grader.
% Spridar-relät kan vara taskigt och säger till spridarna att stå 100% öppna hela tiden, därav dränka den vid kallstart.
% Något vakuumläkage som dras ihop när bilen blir varm, gå över alla slangar med startgas.

Felsökning 101 smile

Röda bilar är skit :(

651 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#9
fookyu skrev:
Ahlbom skrev:
fookyu skrev:

Sant, min 8v var likadan. Gick som en påse och svarade inte alls men så fort den blev varm så gick den bra.
Då var det impulsgivarn som vart skavd och ärgad, bytte och så startade den direkt på alla burkar smile

den har vart skadad men den lagades med krympslang å eltejp vid motorbytet tongue men då borde jag vel få felkod på den med tongue

Okej!
% Kan vara någon tempgivare som slagit slint och pissar på bränsle för att den tror bilen är -60grader.
% Spridar-relät kan vara taskigt och säger till spridarna att stå 100% öppna hela tiden, därav dränka den vid kallstart.
% Något vakuumläkage som dras ihop när bilen blir varm, gå över alla slangar med startgas.

Felsökning 101 smile

har ju felkod på kylväsketempgivare men provar olika med men blir ingen större skilnad. den som satt på låg på 154ohm som kall och är ju tok fel men provat andra och blir ingen större skilnad


1 562 Inlägg
8 januari 2014
#10
Ahlbom skrev:
mange_240 skrev:
Börja med att kolla upp bränslepumprelät, är bilen totalt orkeslös?

har inget relä. vart kabelbrand så reläet e bort koplat så systemet går igång på kanappar. har gått kört så men nu vill ej bilen starta lätt längre. beter sej som en gammel förgasare utan chocke på kallstart. sen när den e varm så går den bra men inte som för. svarar ej lika tydligt på gas

Börja med att kolla så att det är bra kontakt och i sin ordning där ni gjort om.

651 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#11
mange_240 skrev:
Ahlbom skrev:
mange_240 skrev:
Börja med att kolla upp bränslepumprelät, är bilen totalt orkeslös?

har inget relä. vart kabelbrand så reläet e bort koplat så systemet går igång på kanappar. har gått kört så men nu vill ej bilen starta lätt längre. beter sej som en gammel förgasare utan chocke på kallstart. sen när den e varm så går den bra men inte som för. svarar ej lika tydligt på gas

Börja med att kolla så att det är bra kontakt och i sin ordning där ni gjort om.

okej för sitter 3st kablar i där reläet ska sitta. ett på stift 30 ett på 85 och ett på 27/2 så letar up schema och se vart de går men är ändå konstigt tanke på bilen har gått bra med detta tongue


1 562 Inlägg
8 januari 2014
#12
Ahlbom skrev:
mange_240 skrev:
Ahlbom skrev:

har inget relä. vart kabelbrand så reläet e bort koplat så systemet går igång på kanappar. har gått kört så men nu vill ej bilen starta lätt längre. beter sej som en gammel förgasare utan chocke på kallstart. sen när den e varm så går den bra men inte som för. svarar ej lika tydligt på gas

Börja med att kolla så att det är bra kontakt och i sin ordning där ni gjort om.

okej för sitter 3st kablar i där reläet ska sitta. ett på stift 30 ett på 85 och ett på 27/2 så letar up schema och se vart de går men är ändå konstigt tanke på bilen har gått bra med detta tongue

pumprelät brukar sätta den felkoden, därför jag tror att det kan vara något fel där. mät även upp så bränsleboxen får ström.

651 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#13
mange_240 skrev:
Ahlbom skrev:
mange_240 skrev:

Börja med att kolla så att det är bra kontakt och i sin ordning där ni gjort om.

okej för sitter 3st kablar i där reläet ska sitta. ett på stift 30 ett på 85 och ett på 27/2 så letar up schema och se vart de går men är ändå konstigt tanke på bilen har gått bra med detta tongue

pumprelät brukar sätta den felkoden, därför jag tror att det kan vara något fel där. mät även upp så bränsleboxen får ström.

okaj tongue får ha fram ett elschema till box då tongue   tycker borde vara rätt med knaparna för han har ju gått bra med denna koplingen


651 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#14
kan vidarutveckla lite

fick veta att 007 lmm ej ska vara på min 16v. så om den krånglar kan den orsaka så de blir såhär som dumma kallstarter. för tydligen är lmm även har en koppling med kylvätsketemp givare tongue  så när lmm krångla så kan de bli väldiga fel tongue man kanske har en poäng där tongue


86 Inlägg
9 januari 2014
#15
Ahlbom skrev:
kan vidarutveckla lite

fick veta att 007 lmm ej ska vara på min 16v. så om den krånglar kan den orsaka så de blir såhär som dumma kallstarter. för tydligen är lmm även har en koppling med kylvätsketemp givare tongue  så när lmm krångla så kan de bli väldiga fel tongue man kanske har en poäng där tongue

Ska väl vara 010 lmm för 16v, Där ligger nog en ko på ängen (:

Röda bilar är skit :(

651 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#16
fookyu skrev:
Ahlbom skrev:
kan vidarutveckla lite

fick veta att 007 lmm ej ska vara på min 16v. så om den krånglar kan den orsaka så de blir såhär som dumma kallstarter. för tydligen är lmm även har en koppling med kylvätsketemp givare tongue  så när lmm krångla så kan de bli väldiga fel tongue man kanske har en poäng där tongue

Ska väl vara 010 lmm för 16v, Där ligger nog en ko på ängen (:

jo låg en travid 010 i bilen när en köpte den så troligen de då smile  men fick reda att 016 ska funka på min med tongue ska blir kolla sen smile  för om en har fel lmm så borde bli väldigt konstiga fel om den krånglar. mätte up den med å värdena stämmer ej 100 pån


86 Inlägg
9 januari 2014
#17
Ahlbom skrev:
fookyu skrev:
Ahlbom skrev:
kan vidarutveckla lite

fick veta att 007 lmm ej ska vara på min 16v. så om den krånglar kan den orsaka så de blir såhär som dumma kallstarter. för tydligen är lmm även har en koppling med kylvätsketemp givare tongue  så när lmm krångla så kan de bli väldiga fel tongue man kanske har en poäng där tongue

Ska väl vara 010 lmm för 16v, Där ligger nog en ko på ängen (:

jo låg en travid 010 i bilen när en köpte den så troligen de då smile  men fick reda att 016 ska funka på min med tongue ska blir kolla sen smile  för om en har fel lmm så borde bli väldigt konstiga fel om den krånglar. mätte up den med å värdena stämmer ej 100 pån

Gott!
jag har 016 på min 8v turbo med lh2.4 , kanske lirar på 16v med. beror på ifall du har större spjäll osv, en liten vetenskap bakom det hela men allt finns här på garaget! smile

Röda bilar är skit :(

651 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#18
fookyu skrev:
Ahlbom skrev:
fookyu skrev:

Ska väl vara 010 lmm för 16v, Där ligger nog en ko på ängen (:

jo låg en travid 010 i bilen när en köpte den så troligen de då smile  men fick reda att 016 ska funka på min med tongue ska blir kolla sen smile  för om en har fel lmm så borde bli väldigt konstiga fel om den krånglar. mätte up den med å värdena stämmer ej 100 pån

Gott!
jag har 016 på min 8v turbo med lh2.4 , kanske lirar på 16v med. beror på ifall du har större spjäll osv, en liten vetenskap bakom det hela men allt finns här på garaget! smile

aa typ alla 8v med 2.4 som jag vet å set hat 016 smile är dom äldre som har olika tongue prova en 016 men fick hög tomgång men gick konstigt men tror har med soppen med å göra tongue får göra ett seriösare 0.16 prov idag smile


651 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#19
provade 016 men nu fick jag ett varvstop på 3000 å låter som han kväver sej själv


111 Inlägg
9 januari 2014
#20
det är bara 010 som funkar smile


Sök