3480
Sök

BMW 316i compact -94. Går ojämt/ibland problem vid start

18 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
Tjenare.
Ja som rubriken lyder till viso: min BMW har IBLAND (mer ofta nu på senaste tiden) krånglat när man ska starta den. Du startar den så går autochoken igång och den ligger på 1200 varv. Sen håller den på att dö, och ibland gör den det.
Sen när den ligger på 900 varv på tomgång fint som den ska, så kan den börja hosta och inte orka riktigt.
Och när man väl kommer iväg så är det som den inte svarar på gasen och ba vill lägga av.
Innan hjälpte det när man stod  still att varva ut den till max men nu hjälper inte ens det.

Jag kan förvisso lite om bilar men är mer hobbymeck så detta är lite vatten över huvudet.
Jag har inte direkt stor budget så kan inte prova mig fram direkt, just därför ber jag er om hjälp i hopp om att ni kan hjälpa mig.

Min tanke var att de är något med bränslefiltret eller liknande då ägaren innan alltid körde ner bilen till TOM tank flertalet gånger - så det kanske kommit nere skit som gör att den bråkar.

Tacksam för svar.. Med vänlig hälsning, Kristian.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
9 januari 2014
Låter som bensinpumpen tycker jag. Den kan du ju faktiskt kolla om den fungerar utan att behöva köpa ny. Koppla 12V direkt på pumpens anslutning. Funkar den kommer det höras, annars är den pajj.
Ny pump av märke VDO ligger på runt 3 papp..!

18 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
Okej tack ska kolla det direkt imorgon!  Men kan den vara pajj och bilen ändå funka ibland ?:o

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
9 januari 2014
FinneNN skrev:
Okej tack ska kolla det direkt imorgon!  Men kan den vara pajj och bilen ändå funka ibland ?:o

Egentligen inte, skulle vara om kontakten glappar.
Kolla insugsbälgen och stiften först. Lättare att börja där.
Senast redigerat av zekezeke (9 januari 2014)

18 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
Pumpen funkar, insuget är fint likaså tändstiften och tändmodulen.
Hällde i sån där STP cleaning sak från STP Har dock bara kört 4-5 mil och de har inte gjort någon skillnad.

Dock när den började hålla på sådär gå ojämt och inte svara på gasen så stannade jag vid en parkeringsficka och öppna tanklocket och körde ner ett finger i hålet så de kom in syre, då funkade den som den skulle i 30 minuter sen började den dumma sig igen..

Så har bränslefiltret någonting med det att göra? För det är det enda nu jag inte kollat, och jag ville höra åsikter om de ens är de innan jag kryper ner under denna låga jävla bil då jag inte har tillgång till garage (ett riktigt garage)

Sök