3049
Sök

Bil/motorintresserade som kör miljöbilar och älskar miljöfrågor.

5 131 Inlägg
20 augusti 2014
#101
_Blue_Speed_ skrev:
mb_pucken skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
mb_pucken skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_1_5_Hybrid_ACC_Navigator_55155350.htm?ca=6&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … =6&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … amp;last=1

http://www.blocket.se/uppsala/Volkswage … =6&w=3

Ett par exempel på olika typer av miljöbilar som rullat mer eller mindre långt. wink
Klart att en nyare bil kan leva länge och rulla långt. Varför skulle den inte kunna? All el? Funkar inte motorstyrdornet i din Volvo? Samma typ av teknik i nya bilar med men bara lite mera. El behöver inte gå sönder så länge den hålls torr och i bra skick. Det är ju bara elektroner och skit som ska från punkt A till punkt B smile

Bra att du hittade några iaf, Passaten hade dock inget imponerande miltal, det har min nästan gått och den är sisådär 15 år äldre så teoretiskt sett borde åldern ha tagit ut sin rätt mer på 15 år än 4 år. wink När säljer du diesel-Benzen och köper Prius då? lol

it_mutt skrev:
Mitt Volvo-Hat? Jaha, så nu hatar jag Volvo också. Det var -du- som satte en Volvo 940 mot Prius och drog upp kostnaden. Min respons blir därefter. Jag vet inte riktigt var ditt delirium börjat, men oavsett vilken bil du kör, så står saken fast. Det spelar ingen roll om du så tagit en Audi 100 C4 som exempel (även om de flesta där dricker mindre än volvo, men det är en annan femma); två Priusar är mer miljövänliga än 1st Audi 100 c4 2.8 (enda av 100:orna som jag faktiskt har bra koll på vad den dricker).

Vad ska jag kolla på blocket? HUR visar blocket hur lång livslängd en Prius har menar du? Nu är du allt ordentligt förvirrad.

Men nu börjar du prata om bensinkostnad igen, vad blir 600 tusen minus 14 tusen? Kan du räkna ut det åt mig?

Sök på Volvo 940 över 40 tusen och kolla hur många det finns, sen kollar du på Prius som gått över 40 tusen, betänk att 940 är 20-15 år äldre bil där tiden teoretiskt sett ska ha tagit ut sin rätt

Varför ska ja sälja sothoran och köpa Prius för? Gillar min sotande slöbenz men skulle jag köpa en ny bil så blev det en el-up smile otroligt kul bil att köra och går billigt smile 2kr milen ca smile
Förespråkar inte Prius eller miljöbilar mer än något annat smile skulle alldrig köpa en Prius men klankar inte ner på dom bara för det smile

Hur vet du att det inte kommer att dyka upp många priusar över 50k mil om 15år när dom haft den tiden på sig att uppnå milen? Krävs ju att en nästan ny Prius rullar dyggnet runt om dom ska gå dom milen på den tiden den bilen har existerat wink hur långa Volvo 850 med 30-50k mil fanns det till salu för 10-12 år sedan om man ser till antalet sålda bilar i Sverige? Såldes det 100000 850 och 1000 Prius så är det klart att det finns fler med höga miltal till salu smile

Du blir nog den första som kör gammal diesel-Mercca att säga att du kommer köpa elbil efter den. smile

Men är det en slump att det är mestadels gamla Volvo bensinare och Volvo D5 och Diesel-Merccor som har gått över 40k? Det handlar ingenting om kvalitén utan det är bara en slump att det är just Mercca och Volvo som pallar över 40 tusen?
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
mb_pucken skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_1_5_Hybrid_ACC_Navigator_55155350.htm?ca=6&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … =6&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … amp;last=1

http://www.blocket.se/uppsala/Volkswage … =6&w=3

Ett par exempel på olika typer av miljöbilar som rullat mer eller mindre långt. wink
Klart att en nyare bil kan leva länge och rulla långt. Varför skulle den inte kunna? All el? Funkar inte motorstyrdornet i din Volvo? Samma typ av teknik i nya bilar med men bara lite mera. El behöver inte gå sönder så länge den hålls torr och i bra skick. Det är ju bara elektroner och skit som ska från punkt A till punkt B smile

Bra att du hittade några iaf, Passaten hade dock inget imponerande miltal, det har min nästan gått och den är sisådär 15 år äldre så teoretiskt sett borde åldern ha tagit ut sin rätt mer på 15 år än 4 år. wink När säljer du diesel-Benzen och köper Prius då? lol

it_mutt skrev:
Mitt Volvo-Hat? Jaha, så nu hatar jag Volvo också. Det var -du- som satte en Volvo 940 mot Prius och drog upp kostnaden. Min respons blir därefter. Jag vet inte riktigt var ditt delirium börjat, men oavsett vilken bil du kör, så står saken fast. Det spelar ingen roll om du så tagit en Audi 100 C4 som exempel (även om de flesta där dricker mindre än volvo, men det är en annan femma); två Priusar är mer miljövänliga än 1st Audi 100 c4 2.8 (enda av 100:orna som jag faktiskt har bra koll på vad den dricker).

Vad ska jag kolla på blocket? HUR visar blocket hur lång livslängd en Prius har menar du? Nu är du allt ordentligt förvirrad.

Men nu börjar du prata om bensinkostnad igen, vad blir 600 tusen minus 14 tusen? Kan du räkna ut det åt mig?

Sök på Volvo 940 över 40 tusen och kolla hur många det finns, sen kollar du på Prius som gått över 40 tusen, betänk att 940 är 20-15 år äldre bil där tiden teoretiskt sett ska ha tagit ut sin rätt

Du -har- verkligen problem med lösförståelse. Jag tog inte alls upp något om bensinkostnad, däremot bränsleförbrukning. Du missade uppenbart att det var i relation till att ta en "annan bil", en Audi som dricker som en gammal volvo. Det finns ingen anledning att ta en "gammal Audi" som dricker exempelvis 0,65 istället, då exemplet vi har pratat om bygger på en bil som dricker runt litern. Och just därför tog jag upp att ex.vis en Audi 100 c4 2.8 dricker som en "gammal volvo", och även om du haft det som exempel, hade jag fortfarande hävdat att två Priusar hade varit mer miljövänliga. Detta i sin tur stod i relation till ditt infantila uttalande om att "hade jag kört Audi hade du minsann hållit med dig i allt jag skrev".

SÅ, om jag nu inte får prata om bensinkostnad (vilket jag heller inte gjorde, redan påpekat), så varför håller du dig inte till att prata bensinkostnad, utan blandar in bilpriser? Eller vänta, DU får kanske "hoppa fram och tillbaka" bland priser, men ingen annan?

Du har fortfarande inte kunnat tala om hur Blocket talar om hur lång livslängd Prius har. Att där inte finns "så många" som gått 40k mil, säger inget om deras livslängd, det säger däremot att "På Blocket är där inte så många Prius till salu som rullat 40k mil", men igen, det säger inget om livslängden.

Men vi diskuterar ju vad som är mest värt att äga och köra också, vi har ju bestämt att det går två Prius på en 940, 600 tusen minus 14 tusen vad blir det? Hur långt kan jag köra med en 940 tills bensinkostnaden blivit 586 tusen spänn?

Man får en fingervisning av vilka bilar som pallar mer än 40k, är det en SLUMP att det mestadels är bara Volvo och Mercedes som gått över 40k på blocket?

tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Exakt, egentligen är det mest miljövänligt att köra gammal Volvo än att köpa nyproducerade miljöbilar som max kommer gå 25 tusen mil. Och nej ni sparar inte in pengar på att köpa en ny mijlöbil eftersom jag kan köra 2000000 miljoner varv runt jorden med min gamla Volvo innan jag har kommit upp i samma bränslekostnader som eran nya miljöbil kostar.

Jag har kört hittills 30 tusen mil på 2 år med en gasbil. Bilen lär nog hålla förutom vissa delar som ska bytas, förvisso skrotbil. Men den lär nog ändå kunna rulla 100 tusen mil om man har koll på den.
Utsläpp ? Ingen aning på koskit.

Vad är det för gasbil då? Volvo 850?
smile

Det är nog ingen slump att det är mycket mercor och Volvo osv med höga miltal, dock tror jag mer på att det beror på att dom haft förutsättningarna att nå höga miltal tack vare att tidigare ägare valt dom då dessa är bekväma och rymliga med skaplig bränsleekonomi gör att åka långt i. För 15 år sedan köpte man nog inte en corolla för att köra taxi med eller köra skolbuss med mellan "en by med ett namn som slutat på träsk" och en storstad.
Många bilar har nog aldrig haft chansen att nå många mil.
Många mercadislar har nog köpts för att dom är snåla och på så vis brukats som pendla långt bilar. Dvs mycket mil.
Men visst så har många japan bilar osv rostat bort men maskinellt så har nog lika många mercor och Volvo som nissan gått på skrot pga av motorras.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
20 augusti 2014
Trådstartare
#102
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Men vi diskuterar ju vad som är mest värt att äga och köra också, vi har ju bestämt att det går två Prius på en 940, 600 tusen minus 14 tusen vad blir det? Hur långt kan jag köra med min 940 tills bensinkostnaden blivit 586 tusen spänn?

Man får en fingervisning av vilka bilar som pallar mer än 40k, är det en SLUMP att det mestadels är bara Volvo och Mercedes som gått över 40k på blocket?

Gör vi? DU gör kanske. Jag har å andra sidan inte diskuterat något annat än vad som är mest miljövänligt.

Värdet i att äga och köra en 940 enligt mig, har jag redan påpekat.

Och som påpekat, du får nog ge Priusarna något år på sig att faktiskt -hinna- gå milen. Men det finns ju uppenbarligen miljöbilar som gått +40K mil. Så, visst håller bilarna för det. O då drar du kortet om "Ja, men kommer de hålla i 30 år?" men det är ju bara att ändra anfallsvinkel, och givetvis omöjligt att svara på i dagsläget

Men om du är så miljövänlig kan du väl börja cykla eller gå? Varför ens ha två bilar om du är så himla inne på miljöspåret?

Så du ser även ner på dom som kör 940? Är det för dåliga bilar för dig eller är du för fin för att köra 940?

Jo visst får vi se om en Prius klarar 30 år och 40 tusen+, svårt att veta i dagsläget hur många år den klarar innan den kommer packa ihop och tacka för sig.

tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Vad är det för gasbil då? Volvo 850?
smile

Nej 850 hade aldrig funkat till de syftet vi har bilen.   De är en passat 2012.   volvo 850 kommer väl runt 15-20 mil per tank?

Okej, ja kan nog stämma. Tror jag läst att dom bara går så långt på en tank, finns ju en kille här på garaget som har 3? gasdrivna 850.

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
20 augusti 2014
#103
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Men vi diskuterar ju vad som är mest värt att äga och köra också, vi har ju bestämt att det går två Prius på en 940, 600 tusen minus 14 tusen vad blir det? Hur långt kan jag köra med min 940 tills bensinkostnaden blivit 586 tusen spänn?

Man får en fingervisning av vilka bilar som pallar mer än 40k, är det en SLUMP att det mestadels är bara Volvo och Mercedes som gått över 40k på blocket?

Gör vi? DU gör kanske. Jag har å andra sidan inte diskuterat något annat än vad som är mest miljövänligt.

Värdet i att äga och köra en 940 enligt mig, har jag redan påpekat.

Och som påpekat, du får nog ge Priusarna något år på sig att faktiskt -hinna- gå milen. Men det finns ju uppenbarligen miljöbilar som gått +40K mil. Så, visst håller bilarna för det. O då drar du kortet om "Ja, men kommer de hålla i 30 år?" men det är ju bara att ändra anfallsvinkel, och givetvis omöjligt att svara på i dagsläget

Men om du är så miljövänlig kan du väl börja cykla eller gå? Varför ens ha två bilar om du är så himla inne på miljöspåret?

Så du ser även ner på dom som kör 940? Är det för dåliga bilar för dig eller är du för fin för att köra 940?

Jo visst får vi se om en Prius klarar 30 år och 40 tusen+, svårt att veta i dagsläget hur många år den klarar innan den kommer packa ihop och tacka för sig.

Jag cyklar, går och springer mer i månaden än vad de flesta gör på ett år, men det hör inte hit. Har betydligt fler än två bilar, men inte heller det hör hit.

Jag skrev redan tidigt att jag inte förespråkar miljöbilar, men skulle visst kunna tänka mig det om det fanns en "miljövariant" av en ny bil jag skulle köpa.
Det jag däremot förespråkar är att att folk tänker efter lite, att det troligen inte är som så att man sänker sin gamla släde -enbart- för att köpa en ny miljöbil, utan mer troligt att man väljer en miljöbil "när man ändå ska köpa ny bil".

Var du får att jag skulle se ner på folk utifrån vilken bilmodell eller vilket bilmärke de kör, vet jag inte. För mig finns där inget värde alls i att äga/köra ex.vis 940. Jag tycker inte om bilen,inte på något vis alls, så enkelt är det. Jag har å andra sidan inte mycket till övers för någon "tresiffrig volvo".

Förstår inte varför jag inte skulle få tycka illa om en bil, om jag nu inte gillar den. Jag ser inte heller ner på folk som äter bruna bönor, trots att jag tycker det är en av de äckligaste maträtter som finns. Fast...jag kanske bara är för fin för att äta det...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
20 augusti 2014
#104
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Men vi diskuterar ju vad som är mest värt att äga och köra också, vi har ju bestämt att det går två Prius på en 940, 600 tusen minus 14 tusen vad blir det? Hur långt kan jag köra med min 940 tills bensinkostnaden blivit 586 tusen spänn?

Man får en fingervisning av vilka bilar som pallar mer än 40k, är det en SLUMP att det mestadels är bara Volvo och Mercedes som gått över 40k på blocket?

Gör vi? DU gör kanske. Jag har å andra sidan inte diskuterat något annat än vad som är mest miljövänligt.

Värdet i att äga och köra en 940 enligt mig, har jag redan påpekat.

Och som påpekat, du får nog ge Priusarna något år på sig att faktiskt -hinna- gå milen. Men det finns ju uppenbarligen miljöbilar som gått +40K mil. Så, visst håller bilarna för det. O då drar du kortet om "Ja, men kommer de hålla i 30 år?" men det är ju bara att ändra anfallsvinkel, och givetvis omöjligt att svara på i dagsläget

Men om du är så miljövänlig kan du väl börja cykla eller gå? Varför ens ha två bilar om du är så himla inne på miljöspåret?

Så du ser även ner på dom som kör 940? Är det för dåliga bilar för dig eller är du för fin för att köra 940?

Jo visst får vi se om en Prius klarar 30 år och 40 tusen+, svårt att veta i dagsläget hur många år den klarar innan den kommer packa ihop och tacka för sig.

tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Vad är det för gasbil då? Volvo 850?
smile

Nej 850 hade aldrig funkat till de syftet vi har bilen.   De är en passat 2012.   volvo 850 kommer väl runt 15-20 mil per tank?

Okej, ja kan nog stämma. Tror jag läst att dom bara går så långt på en tank, finns ju en kille här på garaget som har 3? gasdrivna 850.

Jo något sådant. De vi har går runt 40.   
Fördelen med bilen är att den är helt skattebefriad ju. Och bränslet kostar mindre.   Nackdelen blir service var 1500 mil.

Men ditt exempel med prius och volvon kan man inte riktigt jämföra vill jag påstå.  En ny prius idag kostar 273 tusen medans en helt ny volvo 940 gl kostade 163 tusen 1992.

Ska man se miljömässigt så tror jag att volvon förlorar i det hela då prius är ändå en Toyota. De används även inom taxi i större städer och man ser ofta att de gått över 40-50 tusen.

Så från första milen till sista måste du räkna in inklusive service och allt annat som kommer upp.


Jämför isåfall Yaris hybriden som kostar ungefär samma pengar wink

5 131 Inlägg
20 augusti 2014
#105
Fast rent miljömessigt så är det nog ingen förlusst om säg en Prius skrotas efter säg 30k mil, bilar byggs och kommer byggas med återvunnet material och ny teknik. Använder man sen sol eller vattenkraft alt biogas till att förnya metallen så byggs ju bilarna nästan miljörent. Förses dom sedan med ny bränsle och miljösparande teknik så blir det ju en ganska snäll bil mot miljön.
Sen kostar det och kommer alltid finnas folk som köper nya bilar vare sig det är ekonomiskt eller ej. Så den biten kommer alltid finnas där och en ny bil kommer enligt mig att alltid vara en ekonomisk förlust.

Ska tillägga att jag inte är miljöpartist eller någon stor miljövän utan tänker bara lite logiskt och ser det från flera håll smile kommer nog själv att åka gamla bilar då jag varken vill eller har möjlighet att köpa en ny bil smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
20 augusti 2014
Trådstartare
#106
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
Gör vi? DU gör kanske. Jag har å andra sidan inte diskuterat något annat än vad som är mest miljövänligt.

Värdet i att äga och köra en 940 enligt mig, har jag redan påpekat.

Och som påpekat, du får nog ge Priusarna något år på sig att faktiskt -hinna- gå milen. Men det finns ju uppenbarligen miljöbilar som gått +40K mil. Så, visst håller bilarna för det. O då drar du kortet om "Ja, men kommer de hålla i 30 år?" men det är ju bara att ändra anfallsvinkel, och givetvis omöjligt att svara på i dagsläget

Men om du är så miljövänlig kan du väl börja cykla eller gå? Varför ens ha två bilar om du är så himla inne på miljöspåret?

Så du ser även ner på dom som kör 940? Är det för dåliga bilar för dig eller är du för fin för att köra 940?

Jo visst får vi se om en Prius klarar 30 år och 40 tusen+, svårt att veta i dagsläget hur många år den klarar innan den kommer packa ihop och tacka för sig.

Jag cyklar, går och springer mer i månaden än vad de flesta gör på ett år, men det hör inte hit. Har betydligt fler än två bilar, men inte heller det hör hit.

Jag skrev redan tidigt att jag inte förespråkar miljöbilar, men skulle visst kunna tänka mig det om det fanns en "miljövariant" av en ny bil jag skulle köpa.
Det jag däremot förespråkar är att att folk tänker efter lite, att det troligen inte är som så att man sänker sin gamla släde -enbart- för att köpa en ny miljöbil, utan mer troligt att man väljer en miljöbil "när man ändå ska köpa ny bil".

Var du får att jag skulle se ner på folk utifrån vilken bilmodell eller vilket bilmärke de kör, vet jag inte. För mig finns där inget värde alls i att äga/köra ex.vis 940. Jag tycker inte om bilen,inte på något vis alls, så enkelt är det. Jag har å andra sidan inte mycket till övers för någon "tresiffrig volvo".

Förstår inte varför jag inte skulle få tycka illa om en bil, om jag nu inte gillar den. Jag ser inte heller ner på folk som äter bruna bönor, trots att jag tycker det är en av de äckligaste maträtter som finns. Fast...jag kanske bara är för fin för att äta det...

Jag skulle aldrig köpa en ny "miljö"bil som har mindre hästar än mitt gamla skåp från 90-talet. Skulle ju vara hur sjukt korkat som helst.

Jag förstår att du tycker det är för mkt "bonne" över Volvos tresiffriga bilar, dock är det inget fel att du tycker det. Alla har ju olika åsikter, är ju bara läsa denna tråd.

tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
Gör vi? DU gör kanske. Jag har å andra sidan inte diskuterat något annat än vad som är mest miljövänligt.

Värdet i att äga och köra en 940 enligt mig, har jag redan påpekat.

Och som påpekat, du får nog ge Priusarna något år på sig att faktiskt -hinna- gå milen. Men det finns ju uppenbarligen miljöbilar som gått +40K mil. Så, visst håller bilarna för det. O då drar du kortet om "Ja, men kommer de hålla i 30 år?" men det är ju bara att ändra anfallsvinkel, och givetvis omöjligt att svara på i dagsläget

Men om du är så miljövänlig kan du väl börja cykla eller gå? Varför ens ha två bilar om du är så himla inne på miljöspåret?

Så du ser även ner på dom som kör 940? Är det för dåliga bilar för dig eller är du för fin för att köra 940?

Jo visst får vi se om en Prius klarar 30 år och 40 tusen+, svårt att veta i dagsläget hur många år den klarar innan den kommer packa ihop och tacka för sig.

tkd_rille skrev:
Nej 850 hade aldrig funkat till de syftet vi har bilen.   De är en passat 2012.   volvo 850 kommer väl runt 15-20 mil per tank?

Okej, ja kan nog stämma. Tror jag läst att dom bara går så långt på en tank, finns ju en kille här på garaget som har 3? gasdrivna 850.

Jo något sådant. De vi har går runt 40.   
Fördelen med bilen är att den är helt skattebefriad ju. Och bränslet kostar mindre.   Nackdelen blir service var 1500 mil.

Men ditt exempel med prius och volvon kan man inte riktigt jämföra vill jag påstå.  En ny prius idag kostar 273 tusen medans en helt ny volvo 940 gl kostade 163 tusen 1992.

Ska man se miljömässigt så tror jag att volvon förlorar i det hela då prius är ändå en Toyota. De används även inom taxi i större städer och man ser ofta att de gått över 40-50 tusen.

Så från första milen till sista måste du räkna in inklusive service och allt annat som kommer upp.


Jämför isåfall Yaris hybriden som kostar ungefär samma pengar wink

Det var inte jag som drog upp Prius från första början, det var "it_mutt". Finns ju fler märken som har miljöbilar som knappast lär hålla så länge, Prius är nog en av dom miljöbilar som håller bäst. smile Men jag kör hellre 940 än Prius i vilket fall. wink Men med miljöbilar tänker jag på vilken småbil som helst med urful design och 80 hästars motor, oftast är det märken med skiftande kvalité som tillverkar dessa bilar.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (20 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
20 augusti 2014
Trådstartare
#107
Rquired skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
Din fråga var högst retorisk och hade ingen koppling alls till det du fetstilat.

Jag tror dock, att två Priusar är något mer miljoövänliga att tillverka än en 740. Notera att detta är ett "tror". Hur mycket mer miljoovänliga vet jag dock inte. Däremot gör dessa två Priusar en enorm miljövinst mot en 740 sett till utsläpp och förbrukning, alltså vinner trots det två Priusar ur miljöaspekt.

Du tycker Prius är mer miljövänlig men vad tycker din plånbok om att du lagt ut 600 tusen för två Prius när du kunde köpt lågmilad 940 för 14 tusen som går längre än de två Priusarna tillsammans?

Du har nu envist hävdat att äldre konstruktioner håller bättre än moderna i ett par sidor så jag måste fråga vilka belägg du har för det påståendet?

Ditt påstående om att man förr byggde saker för att de skulle hålla faller platt av den enkla anledningen att det är komplexa bilar och inte statiska föremål som t.ex ett bord vi pratar om. Det senare fallet är enkelt för om du gör alla delar av bordet 20% grövre så håller det för en tyngre last, men gäller samma sak för t.ex en vevstake?
Om du gör staken grövre, monterar den i en motor och gör den till en del av en roterande massa håller den motorn då längre eller skulle den tvärt om gjorts lite tunnare för att öka motorns livslängd?

Du kan använda samma frågeställning på de flesta komponenter i en bil men det finns inte ett enkelt svar i något fall med ytterst få undantag. I modern tid har de verktyg som krävs för att avgöra vad som är bäst blivit lätt tillgängliga, billiga och en standard inom branschen. Idag kan en ingenjör göra en mer korrekt bedömning efter en timmes datortid än vad en hel avdelning med ingenjörer kunde göra på en vecka eller mer förr, och alla de anställda under en veckans tid kostade arbetsgivaren en förmögenhet. 

Frågan är alltså hur kunde utvecklingsavdelningen veta vad som höll för tjugo till trettio år sedan när du påstår att bilarna med högst kvalité byggdes, och har du några belägg för att bilar från 1980 eller 1990-talet håller högre kvalité än vad moderna bilar gör?

Jag hade gärna velat ha fakta istället för svar som att du tycker det är uppenbart eller att det är din personliga erfarenhet, tack.

Det här låter förjäkla töntigt men är du på riktigt när du säger att bilar som byggs idag ens har i närheten av samma kvalité som på 80,90-talet? 740/940/850 mot V40/S60(NYA)/V60/XC60. lol Ni får sluta driva ni som skriver i denna tråd.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (20 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
20 augusti 2014
#108
_Blue_Speed_ skrev:
Jag skulle aldrig köpa en ny "miljö"bil som har mindre hästar än mitt gamla skåp från 90-talet. Skulle ju vara hur sjukt korkat som helst.

Jag förstår att du tycker det är för mkt "bonne" över Volvos tresiffriga bilar, dock är det inget fel att du tycker det. Alla har ju olika åsikter, är ju bara läsa denna tråd.

Mnjaäe, det är inte heller det. Och jag får rätta mig själv där. Det är nog mestadels 7- och 9-serien jag har svårt för (3-serien också iofs). Detta bara baserat på att jag inte gillar bilen som bil. Men givetvis kan jag uppskatta en 740 i nyskick, tyvärr tycker jag inte bättre om bilen för det.

Står ju som halv ägare på tre Volvos själv (142, Amazon och en urhirkig Droska från hedenhös) (delad vårdnad mellan faren och mig). Och ingen av dessa kan ju ses som överklassbilar direkt

- - Edit - -

F.ö.; Anledningen till att jag drog upp Prius var helt enkelt för att det var den första bil som ploppade upp i huvudet när jag tänkte "miljöbil".
Senast redigerat av it_mutt (20 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
20 augusti 2014
Trådstartare
#109
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Jag skulle aldrig köpa en ny "miljö"bil som har mindre hästar än mitt gamla skåp från 90-talet. Skulle ju vara hur sjukt korkat som helst.

Jag förstår att du tycker det är för mkt "bonne" över Volvos tresiffriga bilar, dock är det inget fel att du tycker det. Alla har ju olika åsikter, är ju bara läsa denna tråd.

Mnjaäe, det är inte heller det. Och jag får rätta mig själv där. Det är nog mestadels 7- och 9-serien jag har svårt för (3-serien också iofs). Detta bara baserat på att jag inte gillar bilen som bil. Men givetvis kan jag uppskatta en 740 i nyskick, tyvärr tycker jag inte bättre om bilen för det.

Står ju som halv ägare på tre Volvos själv (142, Amazon och en urhirkig Droska från hedenhös) (delad vårdnad mellan faren och mig). Och ingen av dessa kan ju ses som överklassbilar direkt

- - Edit - -

F.ö.; Anledningen till att jag drog upp Prius var helt enkelt för att det var den första bil som ploppade upp i huvudet när jag tänkte "miljöbil".

Tror ingen som gillar Volvo kan ta 3 eller 400 serien seriöst, det är inga riktiga Volvos. Volvo är inga överklassbilar det vet väl vem som helst. Medelklass snarare. Men varför bryr du dig så mycket om vilken "klass" ett visst bilmärke tillhör? En "bonne" som kör "tresiffrig" Volvo och gillar sin "tresiffriga" Volvo kan ha bra mycket mer pengar på banken än dig. Är han då underklass eller överklass enligt dig?

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
20 augusti 2014
#110
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Jag skulle aldrig köpa en ny "miljö"bil som har mindre hästar än mitt gamla skåp från 90-talet. Skulle ju vara hur sjukt korkat som helst.

Jag förstår att du tycker det är för mkt "bonne" över Volvos tresiffriga bilar, dock är det inget fel att du tycker det. Alla har ju olika åsikter, är ju bara läsa denna tråd.

Mnjaäe, det är inte heller det. Och jag får rätta mig själv där. Det är nog mestadels 7- och 9-serien jag har svårt för (3-serien också iofs). Detta bara baserat på att jag inte gillar bilen som bil. Men givetvis kan jag uppskatta en 740 i nyskick, tyvärr tycker jag inte bättre om bilen för det.

Står ju som halv ägare på tre Volvos själv (142, Amazon och en urhirkig Droska från hedenhös) (delad vårdnad mellan faren och mig). Och ingen av dessa kan ju ses som överklassbilar direkt

- - Edit - -

F.ö.; Anledningen till att jag drog upp Prius var helt enkelt för att det var den första bil som ploppade upp i huvudet när jag tänkte "miljöbil".

Tror ingen som gillar Volvo kan ta 3 eller 400 serien seriöst, det är inga riktiga Volvos. Volvo är inga överklassbilar det vet väl vem som helst. Medelklass snarare. Men varför bryr du dig så mycket om vilken "klass" ett visst bilmärke tillhör? En "bonne" som kör "tresiffrig" Volvo och gillar sin "tresiffriga" Volvo kan ha bra mycket mer pengar på banken än dig. Är han då underklass eller överklass enligt dig?

Och var sa jag att jag brydde mig MYCKET (eller ens alls) om vilken klass ett bilmärke tillhör? Det var du som började påpeka att jag ansåg (spännande att få det påtalat för sig) tresiffervolvos var för "bonniga". Alltså skulle jag säga att det var du som började blanda in klass.

Med tanke på mina alldeles för många högskolepoäng inom sociologi, så är en bonde aldrig (alternativt ofantligt sällan) överklass. Överklass innebär för mig att du befinner dig i, en i samhället, gynnad situation i livet. Du är beslutsfattande i viktiga frågor osv. Underklass skulle med samma utgångspunkt vara "samhällets utslagna". En bonde skulle, sett till detta, vara arbetarklass.  Skulle man se till rent ekonomiska definitioner så är större delen av bönderna övre medelklass då de är egenföretagare.

Och vad vill jag ha sagt med det? För mig handlar inte överklass eller underklass om pengar, utan var du står rent socialt (sett till prestige, delaktighet i större beslutsfattning osv osv).
Senast redigerat av it_mutt (21 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

377 Inlägg
20 augusti 2014
#111
Popcorn! !

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 augusti 2014
#112
_Blue_Speed_ skrev:
Rquired skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Du tycker Prius är mer miljövänlig men vad tycker din plånbok om att du lagt ut 600 tusen för två Prius när du kunde köpt lågmilad 940 för 14 tusen som går längre än de två Priusarna tillsammans?

Du har nu envist hävdat att äldre konstruktioner håller bättre än moderna i ett par sidor så jag måste fråga vilka belägg du har för det påståendet?

Ditt påstående om att man förr byggde saker för att de skulle hålla faller platt av den enkla anledningen att det är komplexa bilar och inte statiska föremål som t.ex ett bord vi pratar om. Det senare fallet är enkelt för om du gör alla delar av bordet 20% grövre så håller det för en tyngre last, men gäller samma sak för t.ex en vevstake?
Om du gör staken grövre, monterar den i en motor och gör den till en del av en roterande massa håller den motorn då längre eller skulle den tvärt om gjorts lite tunnare för att öka motorns livslängd?

Du kan använda samma frågeställning på de flesta komponenter i en bil men det finns inte ett enkelt svar i något fall med ytterst få undantag. I modern tid har de verktyg som krävs för att avgöra vad som är bäst blivit lätt tillgängliga, billiga och en standard inom branschen. Idag kan en ingenjör göra en mer korrekt bedömning efter en timmes datortid än vad en hel avdelning med ingenjörer kunde göra på en vecka eller mer förr, och alla de anställda under en veckans tid kostade arbetsgivaren en förmögenhet. 

Frågan är alltså hur kunde utvecklingsavdelningen veta vad som höll för tjugo till trettio år sedan när du påstår att bilarna med högst kvalité byggdes, och har du några belägg för att bilar från 1980 eller 1990-talet håller högre kvalité än vad moderna bilar gör?

Jag hade gärna velat ha fakta istället för svar som att du tycker det är uppenbart eller att det är din personliga erfarenhet, tack.

Det här låter förjäkla töntigt men är du på riktigt när du säger att bilar som byggs idag ens har i närheten av samma kvalité som på 80,90-talet? 740/940/850 mot V40/S60(NYA)/V60/XC60. lol Ni får sluta driva ni som skriver i denna tråd.

Jag väljer att tolka ditt svar som att du helt saknar grundläggande kunskaper om hur man utvecklar en produkt och att du saknar insikt i vilka framsteg moderna verktyg som datorbaserade hjälpmedel har inneburit för möjligheterna att rita, analysera och tillverka en produkt med högre kvalité än förr. Som tur är har biltillverkarna själva en helt annan inställning till CAD, CAE och CAM med flera.

Egentligen är det irrelevant att diskutera hur många mil en bil rullar för vid 40.000mil lär ett antal delar ha bytts ut, till och med en gammal NSU Ro80 kan gå 40.000mil men frågan är hur många gånger man behöver renovera motorn under den perioden jämfört med en Volvo 940 som förmodligen rullar samma sträcka utan en enda motorrenovering. Egentligen borde man fokusera på hur mycket underhåll eller hur många reparationer en bil behöver under en viss körsträcka, eller om du så vill hur många problem som uppstår. 

På grund av den nivå du för diskussionen på så orkar jag inte lägga ner någon större mängd energi på olika förklaringar som du sannolikt kommer att ignorera men kortfattat så finns det flera etablerade konsumentorganisationer som för statistik över just antalet problem över en tidsperiod på bland annat bilar. En organisation med gott rykte är J.D Power som redovisar resultatet i en enhet som visar antalet problem som uppstår per hundra bilar (PP100) under en period, en snabb sammanfattning av resultatet ger att:

- Det genomsnittliga antalet fel på bilmodeller av en viss årsmodell har sjunkit från knappt 300 PP100 på nittiotalet till drygt 100 PP100 runt 2010. 

-De bästa bilmodellerna har sjunkit från knappt 100 PP100 på nittiotalet till knappt 70 PP100 runt 2010.

-De sämsta bilmodellerna har sjunkit från över 500 PP100 på nittiotalet till strax under 200 PP100 nu för tiden.

Det ovanstående är bara ett exempel av många som du kan söka dig till men jag tolkar all den statistiken som att moderna bilar har betydligt färre fel under en 3, 5 eller 10års period än vad bilar utvecklade på 80 eller 90-talet hade när de var 3, 5 eller 10år gamla. Färre problem ger färre reparationer och bättre förutsättningar för en lång körsträcka innan ägaren tappar lusten och skickar bilen till skroten, det här trots att moderna bilar är mer komplicerade än vad de var förr. En annan slutsats man kan dra är att just moderna och billiga verktyg som CAx har hjälpt redan duktiga biltillverkare att bygga ännu bättre bilar och mindre framgångsrika diton att bygga bra bilar.

För övrigt är Volvo och Mercedes bra bilar men att de används som taxi säger inte nödvändigtvis något om kvalitén utan kan även bero på att det är bilar med egenskaper som är lämpliga inom taxiverksamhet med garantier och serviceavtal som är förmånliga för ägaren till vagnparken. Att Volvo och Mercedes erbjuder färdiga taxi från fabrik är ett annan tungt vägande skäl och att en del bilmärkens garantier delvis upphör om du använder den som taxi är ett annat men antalet bilar av en viss sort på Blocket säger inte mycket.

Edit: Jag förtydligade att det är taxi jag skrev om i det sista stycket.
Senast redigerat av Rquired (21 augusti 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

239 Inlägg
21 augusti 2014
#113
Tror du har missat en hel del väsentliga faktorer i ditt försök att ställa upp ett räkneexempel. För det första är det olika försäkringskostnad beroende på vilket försäkringsbolag man har, och hur gammal man är. I mitt fall kommer försäkringen att kosta 1800:- om året, inga 5000:-.

En annan aspekt du med flera missar, är att nya Toyotabilar i synnerhet, går att återvinna till mer än 90%, för det är en del av företagets väldigt omfattande miljöstrategi. De tänker inte kortsiktigt, tvärtom. Inte särskilt konstigt när man betänker att det är en av världens största biltillverkare.

Dessutom släpper en Auris Hybrid ut 86 gram CO2 per kilometer. Hur mycket släpper en gammal 740 ut per kilometer? En Auris Hybrid är skattefri i fem år, därefter kostar den 350:- om året. En 740 från 1990 kostar närmare 1800:- om året bara i skatt. (F.ö. haltar ditt räkneexempel betydligt angående värdeminskningen...)

Sen hade jag lagt till en kolumn i räkneexemplet och det är psykologhjälp a 2000:- i månaden, för att mentalt orka köra runt med en gammal 740, och bara vänta på att nästa sak som går sönder skall dyka upp och ge en gråa hår och hål i plånboken. big_smile


simlar skrev:
Får se här:
Gammal Volvo, t.ex 740.
Inköp: 8000kr
Försäkring: 2000kr
Värdeminskning: 0kr
Bränsle: 1,3L/mil (förmodligen vad snittförbrukningen ligger på om man kör som folk).
2000mil/år

Miljöbil, t.ex Toyota Auris Hybrid.
Inköp: 215000kr
Försäkring: 5000kr
Värdeminskning: 100000kr (antar att man behåller bilen i ca 5år).
Bränsle: 0,4L/mil
2000mil/år

Gammal Volvo
15*1,3*2000= 39000kr i bränsle/år.
2000kr i försäkring/år
Värdeminskning 0kr/år

Total årskostnad: 41000kr

Tillkommer då såklart service, kostnad beror på om man gör det själv eller lämnar till verkstad (alla kan inte/vill inte/orkar inte skruva själv).

Miljöbil
15*0,4*2000= 12000kr i bränsle/år.
5000kr i försäkring/år
Värdeminskning 20000kr/år

Total årskostnad: 37000kr

Tillkommer då såklart service, har själv ingen koll på kostnader men gissar på runt 5000kr/år.

Totala årskostnaden blir då 42000kr.



Så det går ju som plus minus noll vilket gör att det endast hänger enbart på ens egna preferenser.

Däremot ur miljöaspekten så beror det på hur ofta man köper en helt ny bil. Köper man en helt ny miljöbil och kör den i 30år så lär man ha betalat av "miljöskulden" från tillverkningen av bilen. Däremot om man som många skaffar helt ny bil efter bara några få år är det förmodligen mer miljövänligt att köra en äldre bil även om den drar mer soppa.
Senast redigerat av Schneeflocke (21 augusti 2014)

Always a better way - Toyota

Sir
935 Inlägg
21 augusti 2014
#115
Nu ger jag mig också in i diskussionen. Mina bilar jag har har alla bensin motorer. Jag kör max 4 mil om dagen. 1.5 mil till jobbet, är där 9 timmar sen 1.5 hem och hämtar sonen på vägen hem. Det blir en del kallstarter och då drar inte någon av mina bilar lite. Har en v70 2.4t awd automat med som inte finns på denna sida.
Jag har funderat på ett tag nu att köpa en ren el bil, det börjar dyka upp lite roliga även till utseende. För mig skulle det löna sig med elförbrukning mm jämnt emot att kuska runt i det jag har till och från jobbet. En el motor har hög verkningsgrad direkt jämt emot en bensin motor som behöver varvas för att få samma vrid moment. Så bara för att bilen går under miljö klassen behöver den inte vara tråkig. Nu börjar räckvidden bli längre, och det går att snabbladda batterierna med så man kommer en bit nu.
Titta bara på tesla, dom har en som gör 0 till 100 på 4.8s och det är ruskigt bra för att vara en ren el bil.
Sen är det ju inte illa om man kan dra ett strå till stacken att minska utsläppen. Jag älskar bilar med stora motorer och kuskar runt i en porsche cayenne  bi turbo så fort jag får chansen.
Så bara för man kan tänka sig miljö bil så behöver ju inte det betyda något alls.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
21 augusti 2014
Trådstartare
#116
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
Mnjaäe, det är inte heller det. Och jag får rätta mig själv där. Det är nog mestadels 7- och 9-serien jag har svårt för (3-serien också iofs). Detta bara baserat på att jag inte gillar bilen som bil. Men givetvis kan jag uppskatta en 740 i nyskick, tyvärr tycker jag inte bättre om bilen för det.

Står ju som halv ägare på tre Volvos själv (142, Amazon och en urhirkig Droska från hedenhös) (delad vårdnad mellan faren och mig). Och ingen av dessa kan ju ses som överklassbilar direkt

- - Edit - -

F.ö.; Anledningen till att jag drog upp Prius var helt enkelt för att det var den första bil som ploppade upp i huvudet när jag tänkte "miljöbil".

Tror ingen som gillar Volvo kan ta 3 eller 400 serien seriöst, det är inga riktiga Volvos. Volvo är inga överklassbilar det vet väl vem som helst. Medelklass snarare. Men varför bryr du dig så mycket om vilken "klass" ett visst bilmärke tillhör? En "bonne" som kör "tresiffrig" Volvo och gillar sin "tresiffriga" Volvo kan ha bra mycket mer pengar på banken än dig. Är han då underklass eller överklass enligt dig?

Och var sa jag att jag brydde mig MYCKET (eller ens alls) om vilken klass ett bilmärke tillhör? Det var du som började påpeka att jag ansåg (spännande att få det påtalat för sig) tresiffervolvos var för "bonniga". Alltså skulle jag säga att det var du som började blanda in klass.

Med tanke på mina alldeles för många högskolepoäng inom sociologi, så är en bonde aldrig (alternativt ofantligt sällan) överklass. Överklass innebär för mig att du befinner dig i, en i samhället, gynnad situation i livet. Du är beslutsfattande i viktiga frågor osv. Underklass skulle med samma utgångspunkt vara "samhällets utslagna". En bonde skulle, sett till detta, vara arbetarklass.  Skulle man se till rent ekonomiska definitioner så är större delen av bönderna övre medelklass då de är egenföretagare.

Och vad vill jag ha sagt med det? För mig handlar inte överklass eller underklass om pengar, utan var du står rent socialt (sett till prestige, delaktighet i större beslutsfattning osv osv).

När man diskuterar med översittare som du så kan man dra en slutsats att du tycker att äldre Volvos är bonniga, det förstår vem som helst vad du tycker egentligen så sluta sitta här och ljuga. Sedan skrev du att Volvo 142, Amazon inte är några överklassbilar med en nedsättande ton. Så du verkar vara besatt av vilken klass vissa bilmärken tillhör.

Nu när du säger att du är sociolog så förstår man att du håller på som du gör... Vanligt folk anser att om man har ett hus i Stockholm för 40 miljoner är man överklass och då skiter man fullständigt i om nån är "delaktig i större beslutsfattningar".

-jimmy skrev:
Popcorn! !

Trådar som den här är alltid roliga att läsa när man inte är delaktig i diskussionen. wink

Rquired skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Rquired skrev:
Du har nu envist hävdat att äldre konstruktioner håller bättre än moderna i ett par sidor så jag måste fråga vilka belägg du har för det påståendet?

Ditt påstående om att man förr byggde saker för att de skulle hålla faller platt av den enkla anledningen att det är komplexa bilar och inte statiska föremål som t.ex ett bord vi pratar om. Det senare fallet är enkelt för om du gör alla delar av bordet 20% grövre så håller det för en tyngre last, men gäller samma sak för t.ex en vevstake?
Om du gör staken grövre, monterar den i en motor och gör den till en del av en roterande massa håller den motorn då längre eller skulle den tvärt om gjorts lite tunnare för att öka motorns livslängd?

Du kan använda samma frågeställning på de flesta komponenter i en bil men det finns inte ett enkelt svar i något fall med ytterst få undantag. I modern tid har de verktyg som krävs för att avgöra vad som är bäst blivit lätt tillgängliga, billiga och en standard inom branschen. Idag kan en ingenjör göra en mer korrekt bedömning efter en timmes datortid än vad en hel avdelning med ingenjörer kunde göra på en vecka eller mer förr, och alla de anställda under en veckans tid kostade arbetsgivaren en förmögenhet. 

Frågan är alltså hur kunde utvecklingsavdelningen veta vad som höll för tjugo till trettio år sedan när du påstår att bilarna med högst kvalité byggdes, och har du några belägg för att bilar från 1980 eller 1990-talet håller högre kvalité än vad moderna bilar gör?

Jag hade gärna velat ha fakta istället för svar som att du tycker det är uppenbart eller att det är din personliga erfarenhet, tack.

Det här låter förjäkla töntigt men är du på riktigt när du säger att bilar som byggs idag ens har i närheten av samma kvalité som på 80,90-talet? 740/940/850 mot V40/S60(NYA)/V60/XC60. lol Ni får sluta driva ni som skriver i denna tråd.

Jag väljer att tolka ditt svar som att du helt saknar grundläggande kunskaper om hur man utvecklar en produkt och att du saknar insikt i vilka framsteg moderna verktyg som datorbaserade hjälpmedel har inneburit för möjligheterna att rita, analysera och tillverka en produkt med högre kvalité än förr. Som tur är har biltillverkarna själva en helt annan inställning till CAD, CAE och CAM med flera.

Egentligen är det irrelevant att diskutera hur många mil en bil rullar för vid 40.000mil lär ett antal delar ha bytts ut, till och med en gammal NSU Ro80 kan gå 40.000mil men frågan är hur många gånger man behöver renovera motorn under den perioden jämfört med en Volvo 940 som förmodligen rullar samma sträcka utan en enda motorrenovering. Egentligen borde man fokusera på hur mycket underhåll eller hur många reparationer en bil behöver under en viss körsträcka, eller om du så vill hur många problem som uppstår. 

På grund av den nivå du för diskussionen på så orkar jag inte lägga ner någon större mängd energi på olika förklaringar som du sannolikt kommer att ignorera men kortfattat så finns det flera etablerade konsumentorganisationer som för statistik över just antalet problem över en tidsperiod på bland annat bilar. En organisation med gott rykte är J.D Power som redovisar resultatet i en enhet som visar antalet problem som uppstår per hundra bilar (PP100) under en period, en snabb sammanfattning av resultatet ger att:

- Det genomsnittliga antalet fel på bilmodeller av en viss årsmodell har sjunkit från knappt 300 PP100 på nittiotalet till drygt 100 PP100 runt 2010. 

-De bästa bilmodellerna har sjunkit från knappt 100 PP100 på nittiotalet till knappt 70 PP100 runt 2010.

-De sämsta bilmodellerna har sjunkit från över 500 PP100 på nittiotalet till strax under 200 PP100 nu för tiden.

Det ovanstående är bara ett exempel av många som du kan söka dig till men jag tolkar all den statistiken som att moderna bilar har betydligt färre fel under en 3, 5 eller 10års period än vad bilar utvecklade på 80 eller 90-talet hade när de var 3, 5 eller 10år gamla. Färre problem ger färre reparationer och bättre förutsättningar för en lång körsträcka innan ägaren tappar lusten och skickar bilen till skroten, det här trots att moderna bilar är mer komplicerade än vad de var förr. En annan slutsats man kan dra är att just moderna och billiga verktyg som CAx har hjälpt redan duktiga biltillverkare att bygga ännu bättre bilar och mindre framgångsrika diton att bygga bra bilar.

För övrigt är Volvo och Mercedes bra bilar men att de används som taxi säger inte nödvändigtvis något om kvalitén utan kan även bero på att det är bilar med egenskaper som är lämpliga inom taxiverksamhet med garantier och serviceavtal som är förmånliga för ägaren till vagnparken. Att Volvo och Mercedes erbjuder färdiga taxi från fabrik är ett annan tungt vägande skäl och att en del bilmärkens garantier delvis upphör om du använder den som taxi är ett annat men antalet bilar av en viss sort på Blocket säger inte mycket.

Edit: Jag förtydligade att det är taxi jag skrev om i det sista stycket.

Det är väl det FETSTILADE som är relevant, man behöver inte byta ut hela bilen för att en 940 ska gå 40 tusen som man behöver med de FLESTA andra bilar, hur kan du missförstå det?

Nu är det inte alla Volvo och Mercca som går som taxi utan de går över 40-50 tusen privat också...

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
21 augusti 2014
#117
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Tror ingen som gillar Volvo kan ta 3 eller 400 serien seriöst, det är inga riktiga Volvos. Volvo är inga överklassbilar det vet väl vem som helst. Medelklass snarare. Men varför bryr du dig så mycket om vilken "klass" ett visst bilmärke tillhör? En "bonne" som kör "tresiffrig" Volvo och gillar sin "tresiffriga" Volvo kan ha bra mycket mer pengar på banken än dig. Är han då underklass eller överklass enligt dig?

Och var sa jag att jag brydde mig MYCKET (eller ens alls) om vilken klass ett bilmärke tillhör? Det var du som började påpeka att jag ansåg (spännande att få det påtalat för sig) tresiffervolvos var för "bonniga". Alltså skulle jag säga att det var du som började blanda in klass.

Med tanke på mina alldeles för många högskolepoäng inom sociologi, så är en bonde aldrig (alternativt ofantligt sällan) överklass. Överklass innebär för mig att du befinner dig i, en i samhället, gynnad situation i livet. Du är beslutsfattande i viktiga frågor osv. Underklass skulle med samma utgångspunkt vara "samhällets utslagna". En bonde skulle, sett till detta, vara arbetarklass.  Skulle man se till rent ekonomiska definitioner så är större delen av bönderna övre medelklass då de är egenföretagare.

Och vad vill jag ha sagt med det? För mig handlar inte överklass eller underklass om pengar, utan var du står rent socialt (sett till prestige, delaktighet i större beslutsfattning osv osv).

När man diskuterar med översittare som du så kan man dra en slutsats att du tycker att äldre Volvos är bonniga, det förstår vem som helst vad du tycker egentligen så sluta sitta här och ljuga. Sedan skrev du att Volvo 142, Amazon inte är några överklassbilar med en nedsättande ton. Så du verkar vara besatt av vilken klass vissa bilmärken tillhör.

Nu när du säger att du är sociolog så förstår man att du håller på som du gör... Vanligt folk anser att om man har ett hus i Stockholm för 40 miljoner är man överklass och då skiter man fullständigt i om nån är "delaktig i större beslutsfattningar".

Jag har aldrig sagt att jag är sociolog. Du får seriöst överväga huruvida textbaserad kommunikation är rätt väg för dig. Du har gång på gång påstått att jag sagt saker, som jag inte sagt. Så, det är uppenbarligen du som sitter och ljuger.

Hur du tolkar ton i textform är ditt problem, inte mitt. Jag skrev bara att Amazon, 142 och den gamla droskan knappast kan ses som överklassbilar. Vilket de inte heller kan. Om du väljer att tolka det konstaterandet som nedsättande så är det, igen, ditt problem och inte mitt. Det spännande här är att det är helt ok för dig att säga att volvo inte är en överklassbil, utan en medelklassbil. Säger jag att det inte är en överklassbil, ja då är jag besatt av vilka bilmärken som tillhör en viss klass. Konsekvent var ordet...

Du frågade -mig- vad -jag- ansåg vara överklass vs. underklass. Jag svarade på det. Mitt svar passade uppenbarligen inte dig och blir även här uppenbart, precis som genom hela tråden, att tycker man annorlunda jämte dig, så är man antingen dum i huvudet, tillhör en "viss typ av människor", eller liknande. Drar du inte något av dessa kort, så byter du inriktning totalt och och börjar ljuga hej vilt om vad man sagt alternativt börjar prata om något helt annat än sakfrågan som diskuteras för stunden.


Det spännande är att du talar om för mig vad jag tycker, och vad jag -egentligen- tycker. När du inte berättar vad jag egentligen tycker, så gör du dig själv till talesman för hela svenska folket. Du har, precis som när det gäller hur länge en miljöbil, exempelvis Prius, kommer hålla, inte en jävla aning. Det gör dig till en komplett idiot. O med det sagt tänker jag inte ödsla mer tid på dig.

Lycka till i livet, det kan du behöva.
Senast redigerat av it_mutt (21 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 745 Inlägg
21 augusti 2014
#118
Jo nog hade man helt klart kunna lägga in fler faktorer och så. Men var ett väldigt snabbt och simpelt räkneexempel mest för att visa att en gammal Volvo inte går att köra flera biljoner mil innan man kommit upp vad en ny miljöbil kostar att köpa och äga som _blue_speed_ påstått.

Och precis som du säger skiljer försäkringen väldigt mycket på var man bor, hur gammal man är m.m så räknade därför på ungefär vad de runt min ålder får betala (runt 20-25år) då de flesta som förespråkar att köra gammal bil istället för ny miljöbil ofta är i den åldern.

Räknar man till exempel på dig så blir det rent ekonomiskt mycket billigare att köra mijöbil.

Schneeflocke skrev:
Tror du har missat en hel del väsentliga faktorer i ditt försök att ställa upp ett räkneexempel. För det första är det olika försäkringskostnad beroende på vilket försäkringsbolag man har, och hur gammal man är. I mitt fall kommer försäkringen att kosta 1800:- om året, inga 5000:-.

En annan aspekt du med flera missar, är att nya Toyotabilar i synnerhet, går att återvinna till mer än 90%, för det är en del av företagets väldigt omfattande miljöstrategi. De tänker inte kortsiktigt, tvärtom. Inte särskilt konstigt när man betänker att det är en av världens största biltillverkare.

Dessutom släpper en Auris Hybrid ut 86 gram CO2 per kilometer. Hur mycket släpper en gammal 740 ut per kilometer? En Auris Hybrid är skattefri i fem år, därefter kostar den 350:- om året. En 740 från 1990 kostar närmare 1800:- om året bara i skatt. (F.ö. haltar ditt räkneexempel betydligt angående värdeminskningen...)

Sen hade jag lagt till en kolumn i räkneexemplet och det är psykologhjälp a 2000:- i månaden, för att mentalt orka köra runt med en gammal 740, och bara vänta på att nästa sak som går sönder skall dyka upp och ge en gråa hår och hål i plånboken. big_smile


simlar skrev:
Får se här:
Gammal Volvo, t.ex 740.
Inköp: 8000kr
Försäkring: 2000kr
Värdeminskning: 0kr
Bränsle: 1,3L/mil (förmodligen vad snittförbrukningen ligger på om man kör som folk).
2000mil/år

Miljöbil, t.ex Toyota Auris Hybrid.
Inköp: 215000kr
Försäkring: 5000kr
Värdeminskning: 100000kr (antar att man behåller bilen i ca 5år).
Bränsle: 0,4L/mil
2000mil/år

Gammal Volvo
15*1,3*2000= 39000kr i bränsle/år.
2000kr i försäkring/år
Värdeminskning 0kr/år

Total årskostnad: 41000kr

Tillkommer då såklart service, kostnad beror på om man gör det själv eller lämnar till verkstad (alla kan inte/vill inte/orkar inte skruva själv).

Miljöbil
15*0,4*2000= 12000kr i bränsle/år.
5000kr i försäkring/år
Värdeminskning 20000kr/år

Total årskostnad: 37000kr

Tillkommer då såklart service, har själv ingen koll på kostnader men gissar på runt 5000kr/år.

Totala årskostnaden blir då 42000kr.



Så det går ju som plus minus noll vilket gör att det endast hänger enbart på ens egna preferenser.

Däremot ur miljöaspekten så beror det på hur ofta man köper en helt ny bil. Köper man en helt ny miljöbil och kör den i 30år så lär man ha betalat av "miljöskulden" från tillverkningen av bilen. Däremot om man som många skaffar helt ny bil efter bara några få år är det förmodligen mer miljövänligt att köra en äldre bil även om den drar mer soppa.



Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 augusti 2014
#119
_Blue_Speed_ skrev:
Det är väl det FETSTILADE som är relevant, man behöver inte byta ut hela bilen för att en 940 ska gå 40 tusen som man behöver med de FLESTA andra bilar, hur kan du missförstå det?

Nu är det inte alla Volvo och Mercca som går som taxi utan de går över 40-50 tusen privat också...

Det är du som står för missförstånden här för jag skrev, och lade fram bevis som pekar i riktning mot, att du inte behöver byta ut fler delar på en modern bil än vad du behöver göra på en Volvo 940 i förhållande till körsträckan utan snarare tvärt om. En modern bil håller som statistiken visar högre kvalité än vad bilarna gjorde förr och det inkluderar även Volvo som har byggt bra mycket bättre bilar de senaste tio åren än vad de gjorde 1980-1999.

För att svara på din tidigare fråga så tror jag att en V60 eller Toyota Prius har bättre förutsättningar för att nå en hög mätarställning än vad Volvo 940 eller 850 hade och på väg mot den mätarställningen åker du bra mycket bekvämare och säkrare i en modern bil.

Du ger intrycket av att leva i en verklighet där bilar är lika enkla att konstruera som bord eller stolar och en Volvo 940 per automatik rullar en längre sträcka utan dyra reparationer för att den tål mer stryk ute på åkern än vad en modern bil gör. Det är långt från sanningen och det blir mer eller mindre meningslöst att diskutera med dig så länge du medvetet struntar i att sätta dig in i, förstå och bemöta vad andra skriver.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
21 augusti 2014
Trådstartare
#120
it_mutt skrev:
Lycka till i livet, det kan du behöva.

Lycka till själv herr sociolog, inget vettigt folk är sociologer. Tack och hej!

Nöjeskör närproducerat


Sök