Schneeflocke skrev:
Med försök att inte lägga alltför mycket värdering i mitt påstående, så tror jag inte riktigt att du förstår hur Euro NCAP (eller andra motsvarande krocktester) fungerar. Att subjektivt utifrån vad man ser på utsidan av en bil på youtube, bedöma krocksäkerhet, blir ju fullständigt galet. Vad tror du dockorna (som sitter i bilen vid krocktestet) med gulsvarta klistermärken fyller för funktion?
Dessa är fyllda med sensorer, som avgör på vilket sätt en människa påverkas vid olika typer av kollisioner. Alla moderna bilar är konstruerade så att hela bilen tar upp krockkrafterna. Det är därför inte särskilt ovanligt att en bil som frontalkrockat även är sned i bakänden, trots ingen kört på bakifrån.
Skall jag välja vad jag sätter min tilltro till; Euro NCAP eller en random förståsigpåare på ett bilforum… ja, vad tror du?
Det där med att stora tunga bilar automatiskt skulle vara bättre ägnade att krocka, och att mindre bilar automatiskt blir flis, det är en kvarlevande tanke hos vissa, som sett 80 och 90-talets Nissan Micra bli mos, när en Volvon den körde på endast fick en spräckt baklykta.
Bilvärlden ser ganska annorlunda ut idag. Jag sätter mig hundra gånger hellre bakom ratten i en Toyota, än vilken Volvo du än kastar åt mitt håll. Vet du varför? Jo för i en Toyota har jag dessutom en knäairbag, och slipper krossa knäskålarna, när bilen trycks ihop.
Krocksäkerhet på moderna bilar idag handlar inte uteslutande om att du skall överleva. Det var 90-talets melodi.
Idag ligger även fokus på att man skall bli så lite skadad som möjligt. Japanska bilar är inte längre varken rostburkar eller dödsfällor vid trafikolyckor.
Har man den uppfattningen lever man i svunna tider, och baserar sitt tyckande på fördomar. Fördomar har vi alla, även jag… men jag är medveten om mina.
Vänligen,
Schneeflocke

_Blue_Speed_ skrev:
Vad jag kan se fick en 2000 Toyota Yaris "29 poäng" och en Volvo S70 1998 "25 poäng". S70in är fortfarande en faceliftad 850 och 850 lanserades 1991 men dom började tillverkas som modellår 1992. Då är 850/S70 en 22 år gammal bil alltså. Yaris första generation kom som modellår 1999. Volvo 850/S70 22 år, Yaris, 15 år. Yarisen är alltså en 7 år nyare konstruktion.
Sedan undrar jag på vilka grunder Euro Ncap bedömer hur mycket poäng en bil ska få. Dom anser att en Toyota Yaris 2000 är säkrare än en S60/V70N 2000 när man ser tydligt på filmerna dom har lagt upp att Yarisen viker sig betydligt mer...
Utan att vi "håller" på det märket vi kör och ser det från en neutral syn, vilken bil sitter du helst i Evildan? V70N 2000 eller Toyota Yaris 2000?