3296
Sök

Bil/motorintresserade som kör miljöbilar och älskar miljöfrågor.

239 Inlägg
22 augusti 2014
Det går självfallet inte att simulera varje tänkbart scenario, men de krocktester som finns, visar ganska bra på vilka bilar som är säkra att sitta i när det smäller, och vilka som inte är det. Och som sagt, en Toyota Aygo är en väldigt liten budgetbil som tack vare samarbetet med fransoserna inte hör till Toyotas ordinarie kvalitet. Det är dock OT, då tråden handlar om hybrider, vilket en Aygo inte är.

Slash skrev:
Schneeflocke skrev:
Båda har fem stjärnor i Euro NCAP. Vart vill du komma? Säkerheten sitter inte i storleken, utan i hur fordonet är konstruerat.

_Blue_Speed_ skrev:
Okej, vi tar Auris 2012 mot XC70 2007, eller ska vi ta XC70 2012 istället? Jag frågar ärliga frågor som du gärna får svara på ett seriöst sätt...

Det där är ett vinklat påstående då en Auris med 5 stjärnor egentligen inte skulle ha 5 stjärnor om den krockade mot en V70. Det beror faktiskt mycket på storleken och vikten på bilen, därför som inte EuroNCAP testar småbilar mot större eller en större bilar mot mindre då de mindre bilarna i regel inte skulle kunna klara sig så bra. Det man då gör är att låta testa bilen mot en liknande i samma klass det vill säga ett hinder som väger lika mycket som bilen själv.

Så hur säker man än konstruerar låt oss säga en Toyota Aygo kommer den i regel aldrig kunna ha en teoretisk rimlig chans vid en frontalkrock med exempelvis en Dodge Ram i högre farter även om Aygon har 5 stjärnor och låt oss säga att Dodgen har 3.

Förövrigt ska man inte lägga alltför mycket tid och hopp på EuroNCAPs tester då de dessutom är utförda i labratoriemiljö, vid en riktig krock är det mycket slumpen som avgör utgången.

Always a better way - Toyota

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
Skönt att det blev tyst om vilka bilar som går längst iaf. smile Och vilka utläggningar man fick, hela sidor av text som skulle berätta för mig att en V60 minsann går längre än både 940 och diesel-merccor. Nä, tycker vissa ska tillbaka till verkligheten. V60 har haft mer sjukdomar och fel än vad en 940 har efter den har gått 70 tusen... Nästa gång kanske ni ska ha lite belägg för det ni skriver.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (22 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat

En Medlem
405 Inlägg
22 augusti 2014
Ja visst är det härligt att dagens bilar är mer bekymmersfria och går längre än förr. smile

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
-matte skrev:
Ja visst är det härligt att dagens bilar är mer bekymmersfria och går längre än förr. smile

Jo det verkar ju som så enligt vissa. Rent skitsnack.

Nöjeskör närproducerat

239 Inlägg
22 augusti 2014
Den diskussionen kan vi ha om 15 år, för det är först då det visar sig vem som hade rätt. Att hävda varken det ena eller andra är fullständigt meningslöst just nu. Till äldre bilars fördel, kan man lägga mindre elektronik, och mindre komplicerade konstruktioner. Det kan vara så att det finns mindre grejor som kan gå sönder. Köra gamla bilar skulle jag aldrig vilja göra igen. Been there, done that. wink

_Blue_Speed_ skrev:
-matte skrev:

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
Schneeflocke skrev:
Den diskussionen kan vi ha om 15 år, för det är först då det visar sig vem som hade rätt. Att hävda varken det ena eller andra är fullständigt meningslöst just nu. Till äldre bilars fördel, kan man lägga mindre elektronik, och mindre komplicerade konstruktioner. Det kan vara så att det finns mindre grejor som kan gå sönder. Köra gamla bilar skulle jag aldrig vilja göra igen. Been there, done that. wink

_Blue_Speed_ skrev:
-matte skrev:

Ni kan fortsätta leva i er fantaisvärld, om ni kan lite om Volvo skulle ni veta att Volvo har haft stora problem med V70II dieslarna där AC pumpar pajar och multiremmar som går av och åker in i kamremmen med motorras som följd. När hände det senast på en 940 eller 850? Läs  även på lite om den nya V40, V60 osv på www.jagrullar.se
Volvo bygger helt enkelt inte lika bra bilar idag som på 90-talet även om vissa försöker intala sig det. Idag är Volvo tyvärr en problembil och det där med Ford gick ju inge vidare kan man konstatera och detta säger jag som Volvo-entusiast/fantast/nörd, kalla det vad ni vill.

Nöjeskör närproducerat

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
Och det går utför för de flesta bilmärken idag då de ska tjäna så mycket pengar som möjligt och snåla in på kvalitén!!

Nöjeskör närproducerat

Of World
3 372 Inlägg
22 augusti 2014
_Blue_Speed_ skrev:
Och det går utför för de flesta bilmärken idag då de ska tjäna så mycket pengar som möjligt och snåla in på kvalitén!!

Jag har en Opel Vectra som gått 57 000mil o går som klockan själv o startar utan motorvärmare vintertid... det kanske går åt rätt håll för vissa? wink kan tillägga att bilfan inte är  gammal heller.. -08.. motor aldrig öppnad för mer än ventilkåpspackningen smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

730 Inlägg
22 augusti 2014
_Blue_Speed_ skrev:
Schneeflocke skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Ni kan fortsätta leva i er fantaisvärld, om ni kan lite om Volvo skulle ni veta att Volvo har haft stora problem med V70II dieslarna där AC pumpar pajar och multiremmar som går av och åker in i kamremmen med motorras som följd. När hände det senast på en 940 eller 850? Läs  även på lite om den nya V40, V60 osv på www.jagrullar.se
Volvo bygger helt enkelt inte lika bra bilar idag som på 90-talet även om vissa försöker intala sig det. Idag är Volvo tyvärr en problembil och det där med Ford gick ju inge vidare kan man konstatera och detta säger jag som Volvo-entusiast/fantast/nörd, kalla det vad ni vill.

Men 850 hade ju problem med packboxen mellan motor och växellådan, och det var ju vanligt.

Jämföra äpplen och päron brukar aldrig bli redigt bra

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
opel_vectra_gts skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Jag har en Opel Vectra som gått 57 000mil o går som klockan själv o startar utan motorvärmare vintertid... det kanske går åt rätt håll för vissa? wink kan tillägga att bilfan inte är  gammal heller.. -08.. motor aldrig öppnad för mer än ventilkåpspackningen smile

Det var som fan, du har ingen bild på mätarställningen? wink Tidigare är ju Opel känt för att vara ren dynga. tongue

master_- skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Schneeflocke skrev:

Men 850 hade ju problem med packboxen mellan motor och växellådan, och det var ju vanligt.

Jämföra äpplen och päron brukar aldrig bli redigt bra

Jo, det vet nog alla som har en 850. 850 är ju modernare än 940 så klart det är mer fel på 850 även om dom går väldigt långt dom också. Vad har 940 för stora problem då som du vet om? Nä, just det.

Packboxen är ett småfel mot motorras och de enormt mycket problem Volvo har idag på sina bilar....
Men jag förstår att vissa sparkar bakut när man påtalar för dom att deras nya fina Volvo har MILslångt mycket sämre kvalité än de gamla slitvargarna.

Nöjeskör närproducerat

Evildan
22 augusti 2014
Det innebär alltså att alla de trådarna som finns här på gorg angående alla tänkbara problem som uppstår på 700/800/900serien är påhittade?

Var dag startas det minst 5trådar där någon yngling fått fel på sin äldre Volvobil, varför kan det då vara så?

Försök nu för en gångs skull att hålla dig till frågeställningen utan att välja vilka ord du vill läsa/förstå för att sedan svara med något ovidkommande som rör något annat eller ändra på de premisser du själv ställt upp.
Exempelvis när du inte tyckte det var riktigt att jämföra säkerheten i en betydligt äldre Volvo S70 gentemot en modern Toyota när jag påvisade att Toyotan klassades högre, fast du själv gjorde den liknelsen i inlägget jag då svarade på.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
Evildan skrev:
Det innebär alltså att alla de trådarna som finns här på gorg angående alla tänkbara problem som uppstår på 700/800/900serien är påhittade?

Var dag startas det minst 5trådar där någon yngling fått fel på sin äldre Volvobil, varför kan det då vara så?

Försök nu för en gångs skull att hålla dig till frågeställningen utan att välja vilka ord du vill läsa/förstå för att sedan svara med något ovidkommande som rör något annat eller ändra på de premisser du själv ställt upp.
Exempelvis när du inte tyckte det var riktigt att jämföra säkerheten i en betydligt äldre Volvo S70 gentemot en modern Toyota när jag påvisade att Toyotan klassades högre, fast du själv gjorde den liknelsen i inlägget jag då svarade på.

Är det några stora problem du läser om?

Varför svarar du inte på frågan jag ställde förut, vad sitter du helst i V70N eller Toyota Yaris 2000?

Nöjeskör närproducerat

239 Inlägg
22 augusti 2014
Jag tycker att du skall slå upp ett begrepp; argumentum ad hominem. Gör det och träna sen vidare på en något ödmjukare stil. Du anklagar alla i tråden för att komma med osanningar och dåligt underbyggda argument. Inte i ett enda av dina inlägg har jag läst något som vare sig har källa eller på något vis går att belägga, annat än att det är något du tycker. Jag är måhända inte någon bilmekaniker eller allsmäktig bilvetare, men dock en hyfsat skarp akademiker, och det mesta du fått ur dig i den här tråden saknar såväl reliabilitet som validitet. Och därmed sätter jag punkt i den här diskussionen, då det inte kommer leda någonstans alls. Tack för mig.

_Blue_Speed_ skrev:
Schneeflocke skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

5 131 Inlägg
22 augusti 2014
Evildan skrev:

Precis min tanke wink fem trådar i skrivande stund om trasiga/krånglande äldre volvos smile fast man får väll ställa det i relation med att det är många med Volvo som hänger här på garaget tongue

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

169 Inlägg
22 augusti 2014
Mr blue_speed vilka nya bilar har du kört om du tycker någon gammal volvo är en skönare bil? lol

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
Schneeflocke skrev:
Jag tycker att du skall slå upp ett begrepp; argumentum ad hominem. Gör det och träna sen vidare på en något ödmjukare stil. Du anklagar alla i tråden för att komma med osanningar och dåligt underbyggda argument. Inte i ett enda av dina inlägg har jag läst något som vare sig har källa eller på något vis går att belägga, annat än att det är något du tycker. Jag är måhända inte någon bilmekaniker eller allsmäktig bilvetare, men dock en hyfsat skarp akademiker, och det mesta du fått ur dig i den här tråden saknar såväl reliabilitet som validitet. Och därmed sätter jag punkt i den här diskussionen, då det inte kommer leda någonstans alls. Tack för mig.

_Blue_Speed_ skrev:
Schneeflocke skrev:

Här är en till som inte säger att det finns belägg för att diesel-mercca och äldre Volvo går långt. Jag undrar vilken grotta ni levt i när det frångått er? Är det en myt? Är det något som folk bara hittat på? Varför kör alla på landet Volvo och Mercca? Så är det iaf här i Norrland. Bilarna ska hålla och tåla kylan.

mb_pucken skrev:
Evildan skrev:

Precis min tanke wink fem trådar i skrivande stund om trasiga/krånglande äldre volvos smile fast man får väll ställa det i relation med att det är många med Volvo som hänger här på garaget tongue

Du/ni kan ta och titta upp hur många Volvo det finns på garaget, sedan tittar ni på det märket som är näst mest. Så, ja det är rätt självklart att det kommer upp fler Volvo trådar än trådar om Toyota Yaris. wink

avse skrev:
Mr blue_speed vilka nya bilar har du kört om du tycker någon gammal volvo är en skönare bil? lol

Har inte sagt att en Volvo från 90-tale är skönare än en XC70 från 2014, är inte det jag har pratat om, om du läser tråden....

Nöjeskör närproducerat

Muttley
22 augusti 2014
_Blue_Speed_ skrev:
-matte skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Staten är det enda hotet mot att köra äldre bilar. Med MP och Centerpartiet i spetsen kan du få skrota Merccan.

Fast är inte detta ganska logiskt?

Tycker du inte att bilar som släpper ut föroreningar som skador människors andningsorgan och försurar sjöar och dylikt ( där man vill fiska) ska ha en högre skatt än de bilar som gör det i mycket mindre utsträckning?

Mindre utsläpp = lägre skatt? Eller? Sen vad summan kan vara är en helt annat sak här..

Sverige är ett PISSLAND i världen. Spelar ingen roll vad vi i Sverige gör. Och kom inte med något om att vi ska vara ett föregångsland. Du som bor i Norrland borde vet att det finns miljardvis hektar av skog här uppe och tror du att det spelar nån roll om typ Umeå och Sundsvall som är typ tillsammans 250 tusen invånare om ens det bara kör Volvo och diesel-Mercca från 90-talet och äldre bilar? Det tar skogen hand om 10000000000000 gånger om. Hela jävla Sverige kan köra JÄNKARE med V8 från 50-70 talet utan att vi påverkar ett skit på världen.

Sverige är inte ett pissland om du jämför rent över hela världen.  Låg ändå på 83 plats för något år sedan.

Varför ska inte Sverige kunna vara ett föregångsland?   Om vi nu ska vara "stolta" över volvo som kommer härifrån så ska de väl visa framfötterna för resten av världen och försöka slå världens största biltillverkare?

Du som bor i norrland borde kanske öppna upp dig inför media över hela världen och läsa lite.   Lyssna lite på radion och ta till dig lite information.

Om de nu stämmer enligt nyhetsankarna så var de igår ?  Som världen levt upp årets tillgångar.  Alltså vi ska då leva på övertid.

Förövrigt?  Vad handlar tråden egentligen om?
volvo 940 ?

169 Inlägg
22 augusti 2014
_Blue_Speed_ skrev:
Har inte sagt att en Volvo från 90-tale är skönare än en XC70 från 2014, är inte det jag har pratat om, om du läser tråden....

du jämför ju med gamla skitbilar hela tiden

En Medlem
405 Inlägg
22 augusti 2014
Men mr Blue Speed du verkar ju vara en riktigt speciell personlighet, de enda argumenten du kommer med är att du har sett några gamla högmilade Mercedes och ratiga Volvos ute på "landet". Jag bor själv i Sundsvall och nej det tillhör absolut inte majoriteten. Kan säga att majoriteten kör nog andra märken såsom Audi, Vw Toyota, Ford, Kia osv. Folk radar upp statistik och uppbackad fakta att det har skett en utveckling (logiskt) på dig men likförbannat så struntar du fullständigt i det, tragiskt är vad det är..

Sen spelar det ingen roll om så någon gammal "slitvarg" råkar ha tur att gå över 100k mil, ingen vill ha den ändå.

Tror du verkligen att Familjen Johansson med tre barn vill åka en sunkig gammal Mercedes eller Volvo med rost i dörrar, trösklar, där sätena har spruckit och är nedsuttna, vatten läcker in genom alla söndertorkade lister och acn inte fungerar samt hela upphängningen fladdrar illa för att alla gummibussningar är slut..

Inte heller vill gymnasieeleven Anna som nyss tagit körkort eller golvläggaren Johan, 20 vill ha den då sådana bilar är helt enkelt fruktansvärt otilltalande. Pensionären Gertrud, 60+, hon tar en Honda Jazz istället.

Men visst vill du ha en gammal sunkig, sönderrostad och slutkörd bil som hänger på sista livhanken så köp den gärna och återvinn den.

Det är bara så tragiskt att se hur folk försöker vara ödmjuka, sänker sig en nivå och försöker få dig att förstå vad de menar, men du flänger bara skit runtomkring dig. Hoppas att du har någon som bryr sig om dig min vän hmm

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
-matte skrev:

Fast är inte detta ganska logiskt?

Tycker du inte att bilar som släpper ut föroreningar som skador människors andningsorgan och försurar sjöar och dylikt ( där man vill fiska) ska ha en högre skatt än de bilar som gör det i mycket mindre utsträckning?

Mindre utsläpp = lägre skatt? Eller? Sen vad summan kan vara är en helt annat sak här..

Sverige är ett PISSLAND i världen. Spelar ingen roll vad vi i Sverige gör. Och kom inte med något om att vi ska vara ett föregångsland. Du som bor i Norrland borde vet att det finns miljardvis hektar av skog här uppe och tror du att det spelar nån roll om typ Umeå och Sundsvall som är typ tillsammans 250 tusen invånare om ens det bara kör Volvo och diesel-Mercca från 90-talet och äldre bilar? Det tar skogen hand om 10000000000000 gånger om. Hela jävla Sverige kan köra JÄNKARE med V8 från 50-70 talet utan att vi påverkar ett skit på världen.

Sverige är inte ett pissland om du jämför rent över hela världen.  Låg ändå på 83 plats för något år sedan.

Varför ska inte Sverige kunna vara ett föregångsland?   Om vi nu ska vara "stolta" över volvo som kommer härifrån så ska de väl visa framfötterna för resten av världen och försöka slå världens största biltillverkare?

Du som bor i norrland borde kanske öppna upp dig inför media över hela världen och läsa lite.   Lyssna lite på radion och ta till dig lite information.

Om de nu stämmer enligt nyhetsankarna så var de igår ?  Som världen levt upp årets tillgångar.  Alltså vi ska då leva på övertid.

Förövrigt?  Vad handlar tråden egentligen om?
volvo 940 ?

Vi har ingen radio i Norrland. Du tror att det gör något om vi i Sverige kör äldre bilar? Volvo får jättegärna smälla de stora starka på fingrarna men för det behöver alla inte sitta och köra Toyota Prius från 2014 i Sverige.

Tråden handlar om lite allt möjligt, allt ifrån att några heller smäller i en Toyota Aygo 2009 än Volvo XC70 2007 eller 2012, kvalitén mellan gårdagens bilar och bilar av idag, hur mycket mer väger en Volvo V70 än en Toyota Prius m.m.

Nöjeskör närproducerat

Sök