3133
Sök

Ställa tändningen b23

90 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjenare!

behöver lite hjälp vad jag bör ställa tändningen på för motorn spikar, jag har en b23 med 531 topp som är planad 2mm och en kam med 292 duration 12in&ut och en nockvinkel på ca 109 grader.

har ni några rekomendationer hur jag ska få till det?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 januari 2014
#2
Har alltid ställt på känn. Medsols tills den börjar gå oroligt och lite tbx...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

90 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#3
*vars menar du?

En såndär Multitasker
152 Inlägg
11 januari 2014
#4
jag gör det samma !
först på känn
sedan gasar man upp han till typ lagom med gas sedan finjusterar man den man kan höra om han går för tidigt/för sent !


om jag inte använder stroboskåp lampa ( eller hur det nu än stavas smile )

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 januari 2014
#5
Sille93 skrev:
*vars menar du?

1 släpp låsbulten till fördelaren
2starta motorn
3vrid fördelaren medsols tills den börjar gå sämre, då vrider du tbx pyttelite.
4 dra åt låsbult
5 ut och provkör
Förstår du nu?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

90 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#6
Japp! tack för hjälpen!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 januari 2014
#7
Sille93 skrev:
Japp! tack för hjälpen!

Vsg

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

En såndär Multitasker
152 Inlägg
11 januari 2014
#8
skam na göra det på rätta sättet så behöver man en strotospåk lampa !

det ska vara 7 ? grader för tändning va ? ...
8 kanske ?

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 januari 2014
#9
Walleandersson skrev:
skam na göra det på rätta sättet så behöver man en strotospåk lampa !

det ska vara 7 ? grader för tändning va ? ...
8 kanske ?

SKA vara?? På en orginalmotor kanske. Stroboskoplampa använder bara dom som gått fordonsprogrammet. (de som kan skruva i teorin).

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

90 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#10
har försökt ställa tändningen den knackar inte under 1800 varv men går väldigt ojämnt vad kan det vara?

Forummoderator
26 339 Inlägg
12 januari 2014
#11
Sille93 skrev:
har försökt ställa tändningen den knackar inte under 1800 varv men går väldigt ojämnt vad kan det vara?

Helt säker på att kamremmen står rätt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

90 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#12
jag ställde veven efter mark, tändning efter mark sedan kammen efter mark och justerade där efter kamdrevet, kan det vara att jag gjort en kass justering på kammen? kan det knacka då?

313 Inlägg
12 januari 2014
#13
Tillräckligt med olja i maskin?

90 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#14
japp det har jag kollat flera gånger, kan det vara de här plast grejerna som sitter mellan tryckare och ventiler som knackar?

Forummoderator
26 339 Inlägg
12 januari 2014
#15
Annars, om det är en väldigt aggressiv kam, så blir också tomgången därefter..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

90 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#16
jo det förstår jag men den ska väll inte knacka när man varvar motorn då?

Forummoderator
26 339 Inlägg
12 januari 2014
#17
Sille93 skrev:
jo det förstår jag men den ska väll inte knacka när man varvar motorn då?

Såklart den inte ska knacka.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

100 Inlägg
12 januari 2014
#18
Uppdaterar åt Sille, vi har 2 funderingar, vi har börjat om från "början" igen.
Och upptäckte att kammen inte alls låg okey, och har nu sett till så den är "nollad" (står som ett 'V'). Och sedan också ställt det mittersta drevet (tändnings drevet(?) i korrekt position, och nu undrar vi... Ska vevaxeln också ligga på 0 grader eller ska den vara på 8 grader innan vi drar på kam remmen? (enligt grad mätaren på kåpan).
Sedan till frågetecken nummer två; rotorn, ska den vara mitt på markeringen som finns eller är det ena sidan som ska ligga mot markeringen?
Om ni tittar denna bild: http://www.w111.se/Bilder/W111_Techniqu … butor4.jpg
Är det så den ska ligga, alltså MITT på markeringen, för de gör inte våran just nu.

Tack på förhand för era svar, hjälpen uppskattas verkligen.

//Lehto

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
12 januari 2014
#19
Lehto skrev:
Uppdaterar åt Sille, vi har 2 funderingar, vi har börjat om från "början" igen.
Och upptäckte att kammen inte alls låg okey, och har nu sett till så den är "nollad" (står som ett 'V'). Och sedan också ställt det mittersta drevet (tändnings drevet(?) i korrekt position, och nu undrar vi... Ska vevaxeln också ligga på 0 grader eller ska den vara på 8 grader innan vi drar på kam remmen? (enligt grad mätaren på kåpan).
Sedan till frågetecken nummer två; rotorn, ska den vara mitt på markeringen som finns eller är det ena sidan som ska ligga mot markeringen?
Om ni tittar denna bild: http://www.w111.se/Bilder/W111_Techniqu … butor4.jpg
Är det så den ska ligga, alltså MITT på markeringen, för de gör inte våran just nu.

Tack på förhand för era svar, hjälpen uppskattas verkligen.

//Lehto

när rotorn står mitt för så sträcket så är motorn i Noll läge alltså 0graders tändning.

den bör stå en bit bort 

tänk oxå på att brytarna måste stå rätt oxå.

Kör fort så hinner inget hända...

100 Inlägg
12 januari 2014
#20
Growe skrev:
Lehto skrev:
Uppdaterar åt Sille, vi har 2 funderingar, vi har börjat om från "början" igen.
Och upptäckte att kammen inte alls låg okey, och har nu sett till så den är "nollad" (står som ett 'V'). Och sedan också ställt det mittersta drevet (tändnings drevet(?) i korrekt position, och nu undrar vi... Ska vevaxeln också ligga på 0 grader eller ska den vara på 8 grader innan vi drar på kam remmen? (enligt grad mätaren på kåpan).
Sedan till frågetecken nummer två; rotorn, ska den vara mitt på markeringen som finns eller är det ena sidan som ska ligga mot markeringen?
Om ni tittar denna bild: http://www.w111.se/Bilder/W111_Techniqu … butor4.jpg
Är det så den ska ligga, alltså MITT på markeringen, för de gör inte våran just nu.

Tack på förhand för era svar, hjälpen uppskattas verkligen.

//Lehto

när rotorn står mitt för så sträcket så är motorn i Noll läge alltså 0graders tändning.

den bör stå en bit bort 

tänk oxå på att brytarna måste stå rätt oxå.

Okey, så när allt är nollat och man dragit på kam remmen är det då man ska vrida allt till 8 grader enligt märkningen på kamrems kåpan?
Eller hur exakt gör man? Eller ska man dra bak vevaxeln till 8 grader innan man drar på kam remmen?

EDIT med allt på noll läge så startade inte bilen alls.
Senast redigerat av Lehto (12 januari 2014)


Sök