3354
Sök

Ombyggda bilar på vägen - Polisen.

9 118 Inlägg
13 januari 2014
#21
Om jag vore som du, så skulle jag köpa SFRO boken och lusläsa den för att se vad du kan göra för att få din bil laglig. Det är stor skillnad mellan ombyggt fordon och amatörbyggt fordon......

Här kan du läsa lite och köpa boken...
http://www.sfro.com/


Med lem
1 127 Inlägg
13 januari 2014
#22
Emiiilz skrev:
nær du sæger byta motor, får jag inte ha originala RB25an och hotta upp denna fast fortfarande ha "rætt effekt" på papprerna? smile

Motorn måste vara helt standard.


KHRacing
13 januari 2014
#23
Linkan_740 skrev:
Strypt vid reggning?

man får inte strypa... :-)

675 Inlägg
13 januari 2014
#24
H3dlund skrev:
Emiiilz skrev:
nær du sæger byta motor, får jag inte ha originala RB25an och hotta upp denna fast fortfarande ha "rætt effekt" på papprerna? smile

Motorn måste vara helt standard.

Inte vid E85 konvertering. T.ex så är det möjligt att regga Supra med singelturbo om man bygger om till E85 smile sålänge det är inom effektramarna.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
14 januari 2014
#25
granadadr skrev:
discokapten skrev:
granadadr skrev:
jag kör ombyggt fordon,, sfro bsiktigad,
skönt att veta att alla försäkringar gäller,, för om man ex har byggt turbo på en bil som ej får ha det,, så gäller inga försäkringar,,
DUMT om man lagt ner ett antal 100 k på den

Jo, de gäller.

inte vagnskada,, möjligtvis trafik,, men hur kul skulle det vara att klota en bil värd 200 000 å uppåt å inte få ett öre i försäkring,, då lägger då jag iaf ut 7000 å får den laglig wink


för att göra en parralell
om jag kör ett tungt släp och ej har B utökat eller BE så är HELA mitt ekipage oförsäkrat om jag klotar,, dock träder trafikförsäkringen in, men troligtvis orsakar jag då olyckan, iom att jag då i detta fall inte kan framföra ett tungt ekipage,,

tror endå att fb drar öronen åt sig i båda fallen då inget är lagligt att framföra på vägen

nu är detta bara ett exempel smile

Har pratat med de två försäkringsbolagen jag har (länsförsäkringar och trygg hansa) och det skulle inte vara något problem att få ut vagnskada heller. Är det dock så att den trimmade motorn gör så att bilen börjar brinna på e4:an eller att jag skjuter en kolv genom toppen så att huven åker för rutan och jag kör in i en sugga så kan det bli prat om nersättning av beloppet.

Är jag däremot oförsiktig och backar på grannen eller kör in i någon bakifrån så gäller försäkringen exakt lika mycket som om jag körde helt original.


Nej, hela ditt ekipage är inte oförsäkrat, du gör dig skyldig till olovlig körning, det kan möjligtvis en utredande polis ha synpunkter på, men det ända som kommer att hända med försäkringsbolaget är att du kommer få en förhöjd självrisk alternativt en nedsättning av utbetalt belopp....

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

908 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#26
om vi säger såhär då, jag får igenom bilen på en sfro besiktning som ombyggt fordon.
Åker ut på vägen och polisen stoppar mig och säger att såhär får det inte vara, kan dom göra det? kan dom ge
mig regbes ändå? eller hur blir det i detta fallet?


9 118 Inlägg
14 januari 2014
#27
Emiiilz skrev:
om vi säger såhär då, jag får igenom bilen på en sfro besiktning som ombyggt fordon.
Åker ut på vägen och polisen stoppar mig och säger att såhär får det inte vara, kan dom göra det? kan dom ge
mig regbes ändå? eller hur blir det i detta fallet?

Har SFRO och SBP godkänt regbes och du har papper på det, så är det inga problem.


KHRacing
14 januari 2014
#28
Putteliten skrev:
Emiiilz skrev:
om vi säger såhär då, jag får igenom bilen på en sfro besiktning som ombyggt fordon.
Åker ut på vägen och polisen stoppar mig och säger att såhär får det inte vara, kan dom göra det? kan dom ge
mig regbes ändå? eller hur blir det i detta fallet?

Har SFRO och SBP godkänt regbes och du har papper på det, så är det inga problem.

Stämmer tyvärr ej med verkligheten.

man kan bessa med blankt papper & åka på böter på gatan utanför efter besiktningen

polisens regler & besiktninges är inte samma

1 679 Inlägg
14 januari 2014
#29
KHRacing skrev:
Putteliten skrev:
Emiiilz skrev:
om vi säger såhär då, jag får igenom bilen på en sfro besiktning som ombyggt fordon.
Åker ut på vägen och polisen stoppar mig och säger att såhär får det inte vara, kan dom göra det? kan dom ge
mig regbes ändå? eller hur blir det i detta fallet?

Har SFRO och SBP godkänt regbes och du har papper på det, så är det inga problem.

Stämmer tyvärr ej med verkligheten.

man kan bessa med blankt papper & åka på böter på gatan utanför efter besiktningen

polisens regler & besiktninges är inte samma

Skulle han få diverse saker inskrivna på papprena tex vid ombyggt fordon så kan inte polisen säga nåt om dom sakerna iaf smile


9 118 Inlägg
14 januari 2014
#30
KHRacing skrev:
Putteliten skrev:
Emiiilz skrev:
om vi säger såhär då, jag får igenom bilen på en sfro besiktning som ombyggt fordon.
Åker ut på vägen och polisen stoppar mig och säger att såhär får det inte vara, kan dom göra det? kan dom ge
mig regbes ändå? eller hur blir det i detta fallet?

Har SFRO och SBP godkänt regbes och du har papper på det, så är det inga problem.

Stämmer tyvärr ej med verkligheten.

man kan bessa med blankt papper & åka på böter på gatan utanför efter besiktningen

polisens regler & besiktninges är inte samma

Men det är skillnad på kontrollbes och regbes.
Om hon regbesiktar bilen och får papper allt som är gjort och inte gör ändringar utöver detta, så har poliserna ingenting att säga till om.

Det är samma sak som att köpa en ny bil, åker du med den sen från bilhallen så har inte poliserna nåt att säga till om där heller!


675 Inlägg
14 januari 2014
#31
KHRacing skrev:
Putteliten skrev:
Emiiilz skrev:
om vi säger såhär då, jag får igenom bilen på en sfro besiktning som ombyggt fordon.
Åker ut på vägen och polisen stoppar mig och säger att såhär får det inte vara, kan dom göra det? kan dom ge
mig regbes ändå? eller hur blir det i detta fallet?

Har SFRO och SBP godkänt regbes och du har papper på det, så är det inga problem.

Stämmer tyvärr ej med verkligheten.

man kan bessa med blankt papper & åka på böter på gatan utanför efter besiktningen

polisens regler & besiktninges är inte samma

Skulle inte tro att du kan få regbes om du har reggat bilen med modifikationerna.. Får du det är är det bara att överklaga.


908 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#32
Om vi säger såhär. Jag sfro besiktar bilen som ombyggt fordon, har katt på avgassystemet.
Allt går frid och fröjd ut på vägen och nöjd. Polisen stoppar och märker att det inte finns någon katt (då jag tog väck denna efter besiktningen), står inget i papprerna om att den INTE ska ha katt heller. Åker därför dit på en regbes, vad sker nu/då??
Senast redigerat av Emiiilz (14 januari 2014)


9 118 Inlägg
14 januari 2014
#33
Emiiilz skrev:
Om vi säger såhär. Jag sfro besiktar bilen som ombyggt fordon, har katt på avgassystemet.
Allt går frid och fröjd ut på vägen och nöjd. Polisen stoppar och märker att det inte finns någon katt (då jag tog väck denna efter besiktningen), står inget i papprerna om att den INTE ska ha katt heller. Åker därför dit på en regbes, vad sker nu/då??

Du får helt enkelt stoppa tillbaka katten och göra en regbes så som bilen var innan du tog bort katten.
Alla bilar efter 88 ska ha katt
Senast redigerat av Putteliten (14 januari 2014)


671 Inlägg
14 januari 2014
#34
Ohh
Jag älskar snorungar med turbokonverterat och 500-800hk i en originalbil på allmän väg.
Inga uppgraderade bromsar och otillräckliga körkunskaper med mycket effekt det bådar gott !

908 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#35
Putteliten skrev:
Emiiilz skrev:
Om vi säger såhär. Jag sfro besiktar bilen som ombyggt fordon, har katt på avgassystemet.
Allt går frid och fröjd ut på vägen och nöjd. Polisen stoppar och märker att det inte finns någon katt (då jag tog väck denna efter besiktningen), står inget i papprerna om att den INTE ska ha katt heller. Åker därför dit på en regbes, vad sker nu/då??

Du får helt enkelt stoppa tillbaka katten och göra en regbes så som bilen var innan du tog bort katten.
Alla bilar efter 88 ska ha katt

Och detta kostar allså lika mycket som när man reggar bilen som ombyggt fordon "första gången"? sad
Senast redigerat av Emiiilz (15 januari 2014)


675 Inlägg
15 januari 2014
#36
Om du nu är så nervös för det så får du väl ha en katt som är rensad så det ser bra ut?


908 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#37
Linkan_740 skrev:
Om du nu är så nervös för det så får du väl ha en katt som är rensad så det ser bra ut?

Inte nervös för just detta, tänkte just om det skulle ské en sådan grej hur det blir då men det fick jag svar på nu. smile


KHRacing
15 januari 2014
#38
Emiiilz skrev:
Och detta kostar allså lika mycket som när man reggar bilen som ombyggt fordon "första gången"? sad

nej - det kostar en regbesiktning tillbaka till det skicket du reggade fordonet somombyggtfordon ju . då det är ju det som de e reggat som.

577 Inlägg
15 januari 2014
#39
endorfinslaven skrev:
Ohh
Jag älskar snorungar med turbokonverterat och 500-800hk i en originalbil på allmän väg.
Inga uppgraderade bromsar och otillräckliga körkunskaper med mycket effekt det bådar gott !

bara för att du är dryg -
har jag 800hk i min originalbil så är säkert bromsarna dimensionerade därefter från fabrik. Det är heller inte turbokonverterat om det är ORIGINAL. big_smile

Ja jag vet vad du menade men du skrev något annat.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 januari 2014
#40
KHRacing skrev:
trafikdelen gäller ALLTID - oavsett vad du gör.. kör full utan körkort med körförbud på bilen - sålänge den är trafikförsäkrad. '

MEn man får i de flesta fall. dubbel/trippel självrisk

Trafikdelen gäller utan att ha någon försäkring tecknad själv med, det är så Trafikförsäkringsföreningen går in och täcker alla registrerade fordon i Sverige.

Autotech


Sök