3682
Sök

Fiat 126. Ryker från batteri? :/

109 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Det är så att jag har haft problem med elen till min fiat 126 angående startmotor och tändningslåset. Fick tillslut till de tycker jag men när jag ska testa att starta igång motorn så klickar de bara i startmotorn en stor gång och sen dör alla mätare och vrider man tillbaka tändningen och på igen så funkar mätarna inte, väntar man 3-4 SEK igen så går tändningen på igen. Men sen rök det ur + Polen från batteriet och kabeln var ganska varm. Vad kan detta bero på? Har kopplar engligt elschemat. Kan det vara batteriet som är dåligt? Har misstänkt de några andra gånger med helt andra saker? De verkar inte vara nytt direkt men kanske inte 20 år gammalt heller. Men enligt mätaren är där 12.5 i det?


21 761 Inlägg
13 januari 2014
#2
Om kabeln blir ordentligt varm så verkar det ju som kortslutning någonstans, eller eventuellt att det var dålig kontakt mellan batteripol och batterikabelsko. hmm

Luktade det batterisyra när det kom rök från pluspolen?

109 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Om kabeln blir ordentligt varm så verkar det ju som kortslutning någonstans, eller eventuellt att det var dålig kontakt mellan batteripol och batterikabelsko. hmm

Luktade det batterisyra när det kom rök från pluspolen?

Jag är inte expert och så men hur kan de bli kortslutning i en krets som är sluten? Dålig kontakt vet jag inte, jag spände inte skon men det är inte dålig kontakt för de.

Vet inte hur batteri syra luktar men kan tänka mig att de var de. Kan de vara jord problem?


4 474 Inlägg
13 januari 2014
#4
ryker det från batt, polen så är det dålig kontakt där.

2 250 Inlägg
13 januari 2014
#5
Knappast att den grova kabeln mellan batteri och startmotor blir varm p g a kortslutning.
Snarare är det polskon som blir varm p g a av dålig kontakt.

Det tyder allt det andra du skrev också på. Startmotor klickar, instrument dör o s v...

Gör metalliskt rent i polskor och på batteripolerna. Anslut minuspolen sist alltid. Lossa alltid minuspolen först.

Vill Du fortfarande ha problem, så bry dig inte om att sätta fast polskorna ordentligt. Det duger liksom inte att bara gnigga dem på plats.

109 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#6
Meaganeowner skrev:
Knappast att den grova kabeln mellan batteri och startmotor blir varm p g a kortslutning.
Snarare är det polskon som blir varm p g a av dålig kontakt.

Det tyder allt det andra du skrev också på. Startmotor klickar, instrument dör o s v...

Gör metalliskt rent i polskor och på batteripolerna. Anslut minuspolen sist alltid. Lossa alltid minuspolen först.

Vill Du fortfarande ha problem, så bry dig inte om att sätta fast polskorna ordentligt. Det duger liksom inte att bara gnigga dem på plats.

Tack så mycket för tipset, förstår att detta kanske är viktigare än vad man tror. Tack igen smile


2 250 Inlägg
14 januari 2014
#7
Mycket viktigt. Blir det sämre kontakt när motorn går så är det oftast ajöss med generatorn. Så kosta på någon minut. Lossa minuspolen först. Sedan pluspolen. Gör alla kontaktytor helt metalliskt rena. Montera pluspolens batterikontakt först. Minus sist. Provkör. Är du nöjd, lägg på lite fett på polskorna så oxiderar inte de ytor du nyss gjort rena...

Men som sagt, du får avsätta lite tid, kanske en kvart. Lycka till :-)

5 126 Inlägg
14 januari 2014
#8
Glöm inte att göra rent jordpunkten till batterikabeln när du ändå håller på smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök