2730
Sök

Byta framruta utan försäkringsbolaget?

171 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
Tjena!

Köpte nyss en Volvo 850 och framrutan måste definitivt bytas. Trodde att det skulle gå på försäkringsbolaget eftersom jag ansåg den som trafikfarlig, men det är endast halvförsäkring som gäller då.

Vet någon hur man byter den då utanför försäkringsbolaget? Kanske köpa en begagnad ruta och någon som kan göra bytet privat?

Behöver tips!

MVH

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
20 januari 2014
Bra fråga vad glasmästaren ska ha för att byta utan försäkring så får du ett pris.

alternativ 2 är att försöka byta själv. Dok rätt svårt att få loss rutor utan att förstöra dom fall det är spänningar i karosserna. Så händer att rutorna spricker när dom försöker plocka ur dom på skroten.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

171 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
myran skrev:
Bra fråga vad glasmästaren ska ha för att byta utan försäkring så får du ett pris.

alternativ 2 är att försöka byta själv. Dok rätt svårt att få loss rutor utan att förstöra dom fall det är spänningar i karosserna. Så händer att rutorna spricker när dom försöker plocka ur dom på skroten.

Klart att jag har frågat honom, det kostar ca 5-6000kr att få den bytt hos en riktigt auktoriserad glasfirma. Är inget alternativ direkt, nästan lika mycket som jag betalade för bilen.

Att byta själv är jag ganska osäker till, har inte kunskapen och känns lite för riskabelt...

2 266 Inlägg
20 januari 2014
Har du halvförsäkring så har du ju glas försäkring på bilen eller?

svetsdiff !!!

171 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
PMPerformance skrev:

Naj jag har ju trafikförsäkring.

80 Inlägg
20 januari 2014
Om du inte snackat med försäkrings bolaget om det än bytt upp dig till en halv och säg att det hände då.

3 722 Inlägg
20 januari 2014
Framrutorna är ganska lätta att byta själv, vindrutan och bakrutan brukar vara klurigare. Så en framruta borde du klara av utan att blanda in verkstad.

2 266 Inlägg
21 januari 2014
john_petrucci skrev:
PMPerformance skrev:

Naj jag har ju trafikförsäkring.

Jaha attans, ja annars är de till att byta pp sig till halv och sen vänta nån dag och sen använda glas försäkringen.
Får göra ett större stenskott med en hammare wink

svetsdiff !!!

171 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
Digital_Kicker skrev:
Framrutorna är ganska lätta att byta själv, vindrutan och bakrutan brukar vara klurigare. Så en framruta borde du klara av utan att blanda in verkstad.

Ahh, det är så klart vindrutan jag menat hela tiden. Tänkte inte på att de kunde förvirras med framrutorna i dörrarna.

Tack för alla tipsen än så länge.

10 287 Inlägg
21 januari 2014
Någonstans finns en gränszon där man uppmanar till försäkringbedrägeri. Jag säger inte att någon gör det ännu men jag uppmanar alla att tänka på vad ni skriver.
Undvik att raljera om det också, jag tror dock att alla vet att det förekommer när det gäller vindrutor och det torde inte vara raketforskning att fatta hur.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 944 Inlägg
21 januari 2014
Sharky skrev:
Någonstans finns en gränszon där man uppmanar till försäkringbedrägeri. Jag säger inte att någon gör det ännu men jag uppmanar alla att tänka på vad ni skriver.
Undvik att raljera om det också, jag tror dock att alla vet att det förekommer när det gäller vindrutor och det torde inte vara raketforskning att fatta hur.

Göran
Moderator

http://us.cdn291.fansshare.com/photos/facebookmeme/meme-funny-1486100458.jpg

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

171 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
Nä det klart, själva frågan var ju var jag kan byta den UTAN försäkringsbolaget. Kan ju ändå inte byta till halvförsäkring utan att visa upp bilen för dem.

Frågan är alltså hur jag byter så billigt som möjligt. T.ex om ni vet någon kille i Göteborgsområdet som kanske gör bytet för någon tusenlapp om man har med en begagnad ruta.

pim_pim
21 januari 2014
Är det lika lätt som att byta på en volvo 940 så kan jag byta åt dig.
Någon som har koll på om det är snarlikt ?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 januari 2014
har inte handlat där själv så jag vet inget om bolaget, men jag har hittat denna sidan, de säljer nya vindrutor till 850 för 1600:-

http://www.bytavindruta.com

1 798 Inlägg
21 januari 2014
Just på 850 är det mer eller mindre omöjligt att plocka ur rutan hel.
Detta för att det sitter två stycken platsdistanser nertill som sitter med dubbelhäftande tejp på båda sidor som gör att det är väldigt lätt att rutan knäcks.

Xoff skrev:
har inte handlat där själv så jag vet inget om bolaget, men jag har hittat denna sidan, de säljer nya vindrutor till 850 för 1600:-

"Det är alltså möjligt att få en ny vindruta för mindre än kostnaden för självrisken."

Detta må vara sant, men det tillkommer ju lim + jobb också, så där sprack det...
Senast redigerat av Hilmer (21 januari 2014)

171 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
Tjena alla! Fått en offert på 1000 inkl lim hos en glasmästare i Göteborg.
Nu gäller det bara att få tag i en vindruta (ny eller begagnad) inklusive den viktiga listen som ska sitta där uppe.
Någon som vet billigaste och bästa sättet? Kanske känner nån i Götet som har en till salu?

Undrar också hur man gör med transporten, man slänger väl inte gärna in den i baksätet? Hyra en kärra och försöka bädda in den i?

MVH

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 januari 2014
Hilmer skrev:
Detta för att det sitter två stycken platsdistanser nertill som sitter med dubbelhäftande tejp på båda sidor som gör att det är väldigt lätt att rutan knäcks.

Xoff skrev:

"Det är alltså möjligt att få en ny vindruta för mindre än kostnaden för självrisken."

Detta må vara sant, men det tillkommer ju lim + jobb också, så där sprack det...

limkit från samma sida kostar 369:- så gör man det själv kostar det allt som allt 1969:- (plus ev frakt) och TS frågar ju efter lösa rutor, detta är ju en splitt ny ruta för 1600:- kan det bli billigare?

1 798 Inlägg
23 januari 2014
Xoff skrev:
Hilmer skrev:

Xoff skrev:

limkit från samma sida kostar 369:- så gör man det själv kostar det allt som allt 1969:- (plus ev frakt) och TS frågar ju efter lösa rutor, detta är ju en splitt ny ruta för 1600:- kan det bli billigare?

Denna summa överstiger vad jag personligen betalade i självrisk vid mitt byte och det är därför som jag kommenterade det dom skrivit. På 850 tillkommer det dessutom två stycken distanser, ingår dessa här?

Ska man fixa det själv bör man ju tänka på att det tillkommer en del verktyg för att kunna utföra jobbet.

Vad kostar en ruta på Volvo förresten, har nån koll så man kan jämföra?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 januari 2014
Hilmer skrev:
Xoff skrev:
Hilmer skrev:

Denna summa överstiger vad jag personligen betalade i självrisk vid mitt byte och det är därför som jag kommenterade det dom skrivit. På 850 tillkommer det dessutom två stycken distanser, ingår dessa här?

Ska man fixa det själv bör man ju tänka på att det tillkommer en del verktyg för att kunna utföra jobbet.

Vad kostar en ruta på Volvo förresten, har nån koll så man kan jämföra?

fast TS har ju inte försäkring, och att köpa ruta + lim blir bara hundralappar dyrare än att byta med försäkring, volvo via LF vill ha 1692:- för att byta framruta (på v70g, men bör inte vara långt ifrån 850) bara 300:- mindre än att köpa kitet från firman, tycker jag låter riktigt rimligt ifall man som TS inte har rutan försäkrad... dessa distanser bör man ju kunna återanvända? verktyg bör man ju kunna klara sig utan ifall man är ett par man som kan hantera rutan vid montering?

detta är funderingar och frågor från min sida också då jag funderar på att köpa lös ruta själv och limma, bara för att jag vill ha rutan tonad, och det måste göras innan montering så man inte ser att den är tonad vilket glasmästaren i stan vägrar...

1 798 Inlägg
24 januari 2014
Xoff skrev:
fast TS har ju inte försäkring, och att köpa ruta + lim blir bara hundralappar dyrare än att byta med försäkring, volvo via LF vill ha 1692:- för att byta framruta (på v70g, men bör inte vara långt ifrån 850) bara 300:- mindre än att köpa kitet från firman, tycker jag låter riktigt rimligt ifall man som TS inte har rutan försäkrad... dessa distanser bör man ju kunna återanvända? verktyg bör man ju kunna klara sig utan ifall man är ett par man som kan hantera rutan vid montering?

detta är funderingar och frågor från min sida också då jag funderar på att köpa lös ruta själv och limma, bara för att jag vill ha rutan tonad, och det måste göras innan montering så man inte ser att den är tonad vilket glasmästaren i stan vägrar...

Än en gång, jag anmärkte på vad som stod på deras hemsida, det speglar ju inte riktigt hela sanningen...
Distanserna är engångs, liksom rutan.

Verktyg till ändamålet är vettigt att ha:
1. för att kunna skära ut rutan.
2. för att kunna hålla rutan ordentligt vid montering.
3. 2k-limmet ska på plats, ovanligt att man har limspruta för detta hemma.

Jag är fullt införstådd med TS situation, och det är bra att han väljer en firma att montera eftersom man allt som oftast saknar dessa verktyg själv. Man bör alltså förstå att det inte bara är att köpa en ny ruta.

Sök