Alla 2.0TFSI har samma sorts soppa pump monterade original. Det finns lite olika tillverkare i varierande prisklasser och
kvalité.. Men det alla har gemensamt är att man byter ut
vissa eller
alla interna delar i pumpen mot starkare/bättre delar. Här är några exempel på tillverkar
jag själv föredrar, i ordning efter vad
jag personligen anser är
bästa valet:
1 APR 8500kr (Pris från England)
2 HPFP UPGRADE - 6500kr (Pris från USA tull och moms inräknad)
3 LOBA Motorsport - 6100 (Pris från Tyskland)
4 Autotech Sport - 3500kr (Pris från England)
*Cirka priser just nu...*
APR är nya OEM pumpar med alla delar utbytta.
HPFP UPGRADE är nya OEM pumpar med de flesta delar utbytta beror på vilket steg du väljer hos dem.
LOBA Motorsport är en nya OEM pumpar med alla delar utbytta.
Autotech Sport Är en sats du köper med delar och uppgraderar din egen pump själv. Men de flest återförsäljaren kan montera in delarna i en ny OEM pump åt dig mot en summa på ca 2800kr.
Passa på att byta
camfollowern i samma veva du byter pumpen bara, bäst är att i dags läget bara byta mot en ny OEM follower. Sedan ska man vara medveten om att i och med att soppa pumpen är uppgraderad så ökar slitaget på
camfollowern, så den bör ses över vid varje oljebyte eller vartannat olje byte beror på vilken intervall man kör med. Men mist en gång per säsong i alla fall. Kör man med original followers så är det bra att alltid ha en extra hemma så man kan byta den om man ser att den som sitter där är för sliten..
Sedan vilken pump och när det rekommenderas att byta pump varierar mellan de olika firmorna. Men det är som sagt ingen nackdel att byta den oavsett vad som rekommenderas. Då bilen försöker att leverera den mängd bränsle som anses behövas hela tiden, så dellemmat blir ändra kan den leverera över hela registret eller inte...
/mvh soyd