3594
Sök

Peugeot 407 -05 Electronic suspension control

3 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
Hej gott folk.

Har letat på nätet i timmar utan att hitta någon annan som har detta problem.
Felet gäller en Peugeot 407 3.0 -05 (Automatlåda)

Som rubriken skvallrar om så tänds bilden på en fjädring och texten "Electronic Suspension Control faulty" syns i färddatorn. Detta sker med jämna mellanrum och jag upplever att bilen blir marginellt stötigare. Dock sitter detta bara i lika länge som lampan är tänd vilket brukar vara i cirka 20-30 sekunder. Sen återgår allt till det vanliga.
Detta har nu under vinterhalvåret börjat ske allt oftare, på min pendelsträcka på 3 mil sker det mellan 1-4 gånger.
På sommarhalvåret sker det betydligt färre gånger.

Någon som har någon form av erfarenhet utav detta?
Tack på förhand

Forummoderator
18 043 Inlägg
24 januari 2014
F_ready skrev:
Hej gott folk.

Har letat på nätet i timmar utan att hitta någon annan som har detta problem.
Felet gäller en Peugeot 407 3.0 -05 (Automatlåda)

Som rubriken skvallrar om så tänds bilden på en fjädring och texten "Electronic Suspension Control faulty" syns i färddatorn. Detta sker med jämna mellanrum och jag upplever att bilen blir marginellt stötigare. Dock sitter detta bara i lika länge som lampan är tänd vilket brukar vara i cirka 20-30 sekunder. Sen återgår allt till det vanliga.
Detta har nu under vinterhalvåret börjat ske allt oftare, på min pendelsträcka på 3 mil sker det mellan 1-4 gånger.
På sommarhalvåret sker det betydligt färre gånger.

Någon som har någon form av erfarenhet utav detta?
Tack på förhand

Jag gillar franska bilar. Har till och med sålt Citroen... Men pga av dessas inte helt idiotsäkra elsystem kör jag inte franskt sedan länge. Ta bilen till verkstad så de får läsa felkoderna. Hittas inte någon felkod är det lite som att leta efter nålen i höstacken... Lyser lampan när du ska på besiktning är du rökt.

Jag hade nog levt med problemet om det inte förvärras. Kan kosta mer än bilen är värd. Antar att du har bra däck med samma dimension runt om och ingen fjäder är bruten? Kolla det...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

408 Inlägg
26 januari 2014
Bästa är att få det felsökt. Vart bor du ? jag har läsare... (norrort/sthlm)

Läste runt lite och det är ganska ovanligt att dessa bråkar, men å andra sidan är inte dessa system så vanliga heller. Sitter bara i v6ans modell tydligen.

Vanliga felen verkar ha å göra med trasigt kablage till sensorn/givarn som känner av höjden på bilen. Om en felar så går datorn in i "safe mode" och sätter alla i samma nivå och tryck vilket då upplevs som att bilen blir extremt hård/stötig.

Om det är dyrt eller inte att fixa detta vet jag ej. Materialet är nog billigt, det är nog arbetet med kalibering utav höjden som kan bli lite saftigt.
Senast redigerat av pompe90 (26 januari 2014)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

3 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Den enda felsökningen som har gjorts är på Besikta med utökad elektronikkontroll men det behandlar bara säkerhetssystem, bromssystem och motorstyrning.
Anledningen till att jag frågar är för att jag ska sälja bilen, för min egen del så bryr jag mig inte om att fixa det, har varit så mer eller mindre sedan jag köpte bilen för snart tre år sen.

Jag bor I södra Sverige, strax utanför Malmö men tackar ödmjukast för erbjudandet smile

408 Inlägg
27 januari 2014
F_ready skrev:
Den enda felsökningen som har gjorts är på Besikta med utökad elektronikkontroll men det behandlar bara säkerhetssystem, bromssystem och motorstyrning.
Anledningen till att jag frågar är för att jag ska sälja bilen, för min egen del så bryr jag mig inte om att fixa det, har varit så mer eller mindre sedan jag köpte bilen för snart tre år sen.

Jag bor I södra Sverige, strax utanför Malmö men tackar ödmjukast för erbjudandet smile

okej! Lycka till då smile men nu vet du lite mer kanske ^^

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

Sök