2784
Sök

Dra strömkabel till steget (Saab 900)

15 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
#1
Hejsan vart ska jag dra strömkablarna från batteriet i min saab 900 96 vart finns det hål att gå igenom in i kupe'n
hur många skruvar tar man bort så man tar bort iunstrumentpoanelen så jag kan dra ljud kablar till högtatalran där uppe och vid dörren?
Hatthyllan håller den för ett steg ? typ 5-6 kg tänkte sätta den på där för att mata min 6*9

15 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
#2
ingen saab ägare här?

301 Inlägg
17 november 2006
#3
Jag är inte så hemma på saab men jag kan tänka mig at dra den genom motorvrmar uttaget du får ursäkta är lite full hehe. men kolla det sen dra igenom trösklarna så det inte syns.

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!

15 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
#4
någon annan som har en sabb lr vet mer?

1 058 Inlägg
17 november 2006
#5
Ganapo skrev:
Hejsan vart ska jag dra strömkablarna från batteriet i min saab 900 96 vart finns det hål att gå igenom in i kupe'n
hur många skruvar tar man bort så man tar bort iunstrumentpoanelen så jag kan dra ljud kablar till högtatalran där uppe och vid dörren?
Hatthyllan håller den för ett steg ? typ 5-6 kg tänkte sätta den på där för att mata min 6*9
men finns där inga kablar orginal till högtalarna ? angående strömmen till steget så är det ju bara lyfta på kistlocket och leta efter ett befintligt hål eller i värsta fall kolla efter lämpligt ställe att borra eget... men glöm tusan inte gummigenomföring, inte så kul med bortskavd isolering

PoLoud =D

15 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
#6
nja deras rk kablar är inte dom bästa.. 0.5 i kable area hmm spänngs fall på det vågar jag inte ens tänka på hehe.. dra igenom bilen men vart finns den luckan på saaben liksom det var det jag undrade.. vil inte ta bort hela instrument panlen om jag inte måste liksom


vw_performance skrev:
Ganapo skrev:
Hejsan vart ska jag dra strömkablarna från batteriet i min saab 900 96 vart finns det hål att gå igenom in i kupe'n
hur många skruvar tar man bort så man tar bort iunstrumentpoanelen så jag kan dra ljud kablar till högtatalran där uppe och vid dörren?
Hatthyllan håller den för ett steg ? typ 5-6 kg tänkte sätta den på där för att mata min 6*9
men finns där inga kablar orginal till högtalarna ? angående strömmen till steget så är det ju bara lyfta på kistlocket och leta efter ett befintligt hål eller i värsta fall kolla efter lämpligt ställe att borra eget... men glöm tusan inte gummigenomföring, inte så kul med bortskavd isolering

1 058 Inlägg
18 november 2006
#7
hehe om du menar kistlocket så menade jag motorhuven:P heehe, men det borde väl finnas nån panel vid sidan om fötterna som kabeln kommer in bakom om man trycker in den genom torpedväggen, annars vet jag inte, har ju inte någon saab själv så.. men det borde gå utan att ta väck hela panelen, det kan ju inte vara så alla går till väga så fort man vill ha in en kabel i bilen.. kolla vart kablarna som redan finns i motorrummet tar vägen inne i bilen och dra din strömkabel i samma hål om det går.. så gjorde iaf jag

PoLoud =D

15 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
#8
perfekt!  men jag måste ändå ta bort instrument panelen för att få upp kblarna till högtalarna dhit undrar fall man får ihop dashboarden sen ,... jag är lite rädd att det kommer att finnas delar över när jag är klar.. när man tar bort själva instrument panlen följer den panleln med hastigeht och varvräknare med då? lr sitter den fast sepeparat?

1 058 Inlägg
18 november 2006
#9
men asså det måste ju gå att få dit kablar på annat sätt.. prova att använda orginal kabeln för att dra upp den nya.. bara linda några varv med tejp mellan gamla och nya kabelnn och dra ut den gamla och fram med nya .. måste väl gå fin fint

PoLoud =D

15 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
#10
sitter ihop med 42tusen andra kablar...

1 058 Inlägg
18 november 2006
#11
ajdå.. massa skarvar och skit på vägen då?

PoLoud =D

Team Tondöv
649 Inlägg
18 november 2006
#12
bra hål för strömkabel finns på höger sida av torpedväggen.
du behöver inte plocka bort instrumentbrädan för att komma åt det, däremot går det lättare om du monterar bort handskfacket och/eller panelen under.
samma med högtalarkablar, du behöver inte montera bort brädan! ta bort panelerna under brädan, stick ner en någorlunda styv kabel genom högtalarhålet tills den kommer ner under brädan, tejpa dit högtalarkabeln på den och dra upp den. fixat!

494 Inlägg
18 november 2006
#13
angående ström kabel finns de även ett hål på förar sidan. man får plocka bort den lilla plast biten vid pedalerna sitter med typ fem skruv då kommer du se massa jox och pedal fästet och ratt stången om du kollar ca fem cm ovanför där ratt stången går in genom torpedväggen ska de sitta en lite gummi plugg .bara att pilla ut sen så har du ett fint hål rakt igenom lättast att trycka igenom en bit sladd innifrån för att sedan se hur den kommer ut i motorrummet.

är inte helt säker men de kan vara så att du har någon form av ljud isolerande matta i motorrumet så man inte ser detta hålet från de hållet men ta någe typ skruvmejsel och pressa igenom så ser du var håler är sen är de bara att karva bort isoleringen runt hålet!

god luck hoppas du fattar min beskrivning:P

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

67 Inlägg
18 november 2006
#14
du har en gummi genomföring bakom handsfacket
smidigast


15 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
#15
okej najs men nu är det så att jag ska sätta fst mina 5 kvartar i dörren med men fan inga dragna kablar dit ens.. några förslag på hur man går tillväga?

666 Inlägg
22 november 2006
#16
som vogge sa... jag drog min genom hålet vid pedalerna, sen i dörrlisten och bak... syns inte någonstans.... det är smidigast att dra strömmen på förarsidan eftersom batteriet sitter där, slipper dra den genom hela motorrummet, eller det var det för mig iaf..

//Silver


666 Inlägg
22 november 2006
#17
kablen till dörren pillade jag ut bakom kontakten som sitter där, sen drog jag ett strips runt den kabelstocken som går in i bilen, å pillade in sladden där.... pilligt men det blir bra



Sök