3517
Sök

BMW 320i -91, Batteriet betér sig konstigt.

11 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Har fått lite strul idag med min BMW 320.

Det började idag på morgonen. Stängde som vanligt på bilen ca 5m innan jag skulle åka och lät den stå på tomgång.
Körde sedan iväg till bensinmacken som ligger ca 250m bort där jag stängde av bilen för att gå in och köpa mig en kaffe. När jag senare skulle åka iväg så startar inte bilen.

Lyset funkade men motorn gick inte runt, så fick starthjälp mha startkablar varav bilen hoppade igång direkt, körde sedan vidare iväg till mitt jobb ca 5mil bort och tänkte att batteriet skulle ladda upp sig själv under denna tiden.

Nu när jag skulle iväg och ta lunch så är det samma fel på bilen igen, fast denna gången så gick motorn runt kanske 1varv för att sedan inte starta.

Har aldrig haft några problem med batteriet tidigare. Det kan säkert vara samma batteri från när bilen var ny som sitter i, det vet jag tyvärr inte om tidigare ägare bytt.


Det jag tycker är konstigt är att den funkade på morgonen för att sedan inte funka när jag bara kört 250m.


Är det någon som har en susning på vad som kan vara fel? Tänkte börja med att startkabla hem bilen ikväll för att låta batteriet stå på laddning under natten och se om det hjälper, funkar inte det så provar jag med att köpa ett annat batteri och håller tummarna. Låter det som en bra idé?

Scrape Addict
128 Inlägg
27 januari 2014
#2
Låter som en bra ide!

Kontrollera även batterispänningen med bilen igång. Det ska va över 13,5V på tomgång för att batteriet ska må bra.
Sen ca 14V vid körning.


21 761 Inlägg
27 januari 2014
#3
Det är inte helt omöjligt att batteriet gick sönder i samband med starten på morgonen, enligt vad jag har förstått så är det just i samband med en start som såna saker kan hända (kortslutning i en eller flera celler). Du kan kolla om batteriet tar emot laddning över natten, men eftersom det helt plötsligt började krångla på det där sättet så gissar jag på dåligt batteri. smile

2 250 Inlägg
27 januari 2014
#4
Startmotorn orkar ibland, ibland inte.... 

Billigast o enklast att först åtgärda är oxiderade kablar och kabelskor... Ger typiskt sådana komma o gå fel.

Lossa minuspol på batteriet först (sätt dit sist)

Lossa sen pluspol.

Följ dessa grova kablar. Den från plus brukar alltid gå till startmotorn. Från minus på ett eller annat sätt till motorblocket.

Kablarna sitter alltid fastskruvade med sina kabelskor i båda ändarna... Putsa dessa kabelskor och skruvarna / muttrarna de sitter fast med helt metalliskt rena..... Skruva ihop. Klart kan man hoppas.

Du sparar minuspolen på batteriet sist... Om inte så kan du väl höra av dig ifall du blev av med några fingrar eller annat.

Någon brukar säga att denne inte kan eller tycker det är drygt o skruva - köper ett nytt batteri för 1 - 2 000 kr.
Samma fel. Lämnar in till verkstad, som gör det jag föreslog. Alla blir nöjda, men mest nöjd blir han som sålde batteriet.

Kan även vara fel på startmotorn, men då hjälper det inte heller att byta batteri....

11 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#5
Hej! Skulle skrivit detta igårkväll men han inte med.

Åkte och köpte ett nytt batteri på Mekonomen igår direkt efter jobbet, och när jag skulle köra därifrån så dog bilen sakta precis som att den tappade "ork", tyckte även att ac-fläkten i bilen gick ovanligt sakta på högsta läget. (kan inbillat mig det också)


Som tur var så hade jag verktyg i bilen så jag kunde montera det nya batteriet direkt. Nu startar bilen "piggare" än någonsin. Har lämnat iväg det gamla batteriet till fars jobb där dom skulle testa att "provbelasta" det för att se om batteriet verkat trasigt.

Verkar det gamla batteriet funka så får jag antagligen byta startmotorn på skiten.

11 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#6
Jahapp, så länge varade den lyckan..

Igårkväll när jag kom hem efter jobbet så var bilen helt normal. Sen när jag hade parkerat på uppfarten så tänkte jag "Nä nu ska jag starta den igen och se vad som händer", och då var det precis som att det inte var något batteri kvar.

Satte på en batteriladdare som vi har hemma, som visar att batteriet är halvfullt.


Antar att man nu kan konstatera att det är generatorn?

7 274 Inlägg
29 januari 2014
#7
Mät istället spänningen så vet du direkt om den är trasig eller inte.


11 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#8
Brains skrev:
Mät istället spänningen så vet du direkt om den är trasig eller inte.

Du menar spänningen över batteriet då eller?

7 274 Inlägg
29 januari 2014
#9
Ja, du kan även mäta över generatorn och se om det skiljer.
Bör vara omkring 14v.


311 Inlägg
29 januari 2014
#10
Ja, det kan vara generatorn som inte laddar, eller möjligen något som drar ur batteriet när den står still.
Om du mäter spänningen över batteriet, med bilen på tomgång får du veta, om generatorn laddar


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 januari 2014
#11
Kan vara kålarna som sitter baksida av generator som är slut, sitter med 2 skruv och är lätt att bytta och billigare än att byta hela generator.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

11 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#12
Brains skrev:
Ja, du kan även mäta över generatorn och se om det skiljer.
Bör vara omkring 14v.

Okej. Ska se om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig med det ikväll.
Vet du om den är jobbig att komma åt och mäta?

Antar att den sitter någonstans fram på bilen? (helt novis).


kajc skrev:
Ja, det kan vara generatorn som inte laddar, eller möjligen något som drar ur batteriet när den står still.
Om du mäter spänningen över batteriet, med bilen på tomgång får du veta, om generatorn laddar

Provade igår och lägga + kabeln mot pluspolen på batteriet, och om det är något som drar ström så ska det väll komma en liten "gnista"? Det gjorde det inte iaf om det hjälper mig på något sätt.


alain skrev:
Kan vara kålarna som sitter baksida av generator som är slut, sitter med 2 skruv och är lätt att bytta och billigare än att byta hela generator.

En arbetskollega påpekade detta för mig precis, måste man montera bort generatorn för att kunna se hur dessa ser ut? Värdelöst när man inte har ett garage att stå med bilen i.

Forummoderator
18 003 Inlägg
29 januari 2014
#13
Jag tror också på generator. Märkligt att ingen kommenterat detta innan :-)

Om den kan stå på laddning över natten och starta glatt sedan tror jag inte tjuvström är ett problem. Fast detta är lätt att mäta mellan batteripol och batterikabel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

311 Inlägg
29 januari 2014
#14
Enklast är att börja med detta:
Ta ett mätinstrument ( har du inte, låna eller köp. Dom är inte dyra)
Starta bilen, ställ mätinstrumentet på spänningsmätning, koppla den direkt på batteriet + till + och - till -
Se hur mycket den visar, bör vara över 13,5V
Skulle det vara under det, läs av värdet och återkom här.
Om bilen inte går att starta, måste du givetvis ladda batteriet först eller e någon hjälpa dig med startkablar


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
31 januari 2014
#15
hishulta skrev:
alain skrev:
Kan vara kålarna som sitter baksida av generator som är slut, sitter med 2 skruv och är lätt att bytta och billigare än att byta hela generator.

En arbetskollega påpekade detta för mig precis, måste man montera bort generatorn för att kunna se hur dessa ser ut? Värdelöst när man inte har ett garage att stå med bilen i.

Det berör på hur mycket friplats du har bakom generator. wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org


Sök