3589
Sök

Tjenare ja har en John deere 2500e åkergäsklippare som jag vill få lite fart i !

15 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
Som sagt haren John deere 2500e med en 3 cylindrig diesel Yamaha motor på 17hk. Jag har ingen användning av den som gräsklippare så tänkte att motorn är ju rejäl så varför inte göra något kul med den. Den e pigg den spinner ju iväg hur lätt som helst men sen har den inte så mycket fart och jag undrar vad man skulle kunna göra för att få lite fart i den. Som inte är allt för dyrt ?

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
2 februari 2014
kan inte va så att det är utväxlingen som begränsar farten ? Gissar bara nu
men tror de lättaste är att byta hela driv paketet mot en mc maskin.. om du nu vill ha lite fart

15 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
Ja är inte riktigt inne på den är åkergräsklipparen men man ökar varvtalet med en spak och den sköter man farten med själv pedalen är hydralik styrd så är det ända sättet att få lite fart i dom här att höja varvtalet eller

En Medlem
405 Inlägg
2 februari 2014
Titta under den så ska du nog se en massa remskivor. Identifiera den som sitter på driften på klipparen, dvs inte till klippaggregatet och byt ut den mot en mindre motsvarighet.
Sålänge den är mindre får du ökat varvtal på utgående axlar så det är inte ett precisionsjobb direkt.

Du kan också riva bort klippaggregaten så sparar du en 20+kg i vikt och tjänar minst 30hk.

Kom bara ihåg att det sällan är nån fjädring på dem så man åker ganska stumt på marken wink

15 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
Ja har reden tagit bort klipp aggregaten och den är inte som
En vanlig billig skit åkergräsklippare den har tre klipp aggregat med egna motorer

2 024 Inlägg
2 februari 2014
För det första heter det åkgräsklippare, inte åkergräsklippare. Troligen har du hydrostatdrift på den där rackaren och då är det nog svårt att få upp farten utan större ingrepp. Minns jag inte fel finns det folk i Krokom som tävlar med klippare så där kanske du kan få lokala tips.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

15 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
Ja har aldrig någon sin i hela mitt liv hört någon säga åkgräsklippare

Forummoderator
26 389 Inlägg
2 februari 2014
robinlansberg skrev:

Lustigt, då det är den korrekta benämningen.
Min farbror äger en åkgräsklippare själv.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
2 februari 2014
robinlansberg skrev:

hehe då har du hört fel i hela ditt liv big_smile

64 Inlägg
2 februari 2014
yamaha? inte yanmar då? vet att vi har kawasaki i handjagarna eller briggs. men då aldrig sett en yama motor i en än mindre en diesel. bara yanmar motorer.

MoPar Power!

Sök