Då har jag tagit långhelg och skulle åkt iväg och få två nya däck men däckkillarna tyckte att 10 över 4a var bra att stänga ner verksamheten fast de har öppet till kl 17.00
Drog in bilen på liften i vanlig ordning och man går ju och tittar och fundera bra länge ibland.
Har länge stört mig på märket som varit för en antenn??
Maskerade och grundlackade lite hjälpligt.
Under tiden det torkade lite så roade jag mig med att sätta på staget iaf.
Trodde att det skulle blir svårt att ta sig fram med detta på. Dock så sticker mitt avgasrör ner lite så min markfrigång är oförändrad iaf! Lätt att skruva dit var det. Funderade på att montera dit det främre med. Men sätter jag dit det så blir det lite tajt med att ha några bra lyftpunkter..
Vi tar en vända till med lite grundfärg. Egentligen så skulle detta hål behövas kapas bort och tennas igen ordentligt. Det är nivåskillnad men de får vi ta vid en kommande renovering isf?
Började smida på min ide med invändigt styrstopp till Alu länkarmarna. Med min metod så slipper man använda fula plåtbitar eller skarva på en icke slitage del som vanliga länkarmar annars har. Man ökar ju dessutom svängradien lite med Aluminium länkarmarna.
Jag har ju sedan tidigare bytt min styrväxel och denna såg inte riktigt likadan ut i utformningen på axel. Men det spelar ju ingen roll ändå...
Andra sidan med. Ingen grön distans här som är från tillverkningen.
Mina orange original distanser som jag har nyttjat flera av istället. Smidigt att snäppa dit och ta bort några så kan man ställa var man har styrstoppet istället. Detta är ju grymt smidigt om man har sänkt bil och dessutom så kan man ju ställa styrstoppet efter hur stora/breda däck man kör med.
Detta är dessutom en lösning som inte ska vara något som slits.
Jag måttade lite snabbt och jag har nog "minskat" min svängradie med 11mm utslag. Det märks lite gör det förvisso. 850 har ju ganska kass svängradie om man tittar på 7/900 istället. Men jag valde att ha ganska stort spelrum om man nu vill sänka bilen mer i framtiden och dessutom så är det helt omöjligt att det ska kunna ta emot någonstans oavsett hur mycket fjädringsväg man har! Gilla!
Fick ju tag på en färgburk som skulle vara min färgkod. Men jag gav det en chansning som tyvärr blev lite fel. På tok för ljus färg utan djup. Men det var bara att fortsätta måla och hoppas på att klarlacken skulle mörka ner det lite.
Lossade plasten framme vid rutan och hittade lite grönska. Passar ju bra in på en grön bil. Miljöbil?
Fick lossa staget för att ens ha en chans att kunna få bort plasten framme vid rutan.
Hade visst filter härvid som säkert inte ha bytts på 34 000 Mil!! Så jag tog tryckluften och rengjorde både filter och allt annat bös som låg här.
Bort med momentstaget..
Satt ganska hårt med bort kom det iaf.
Ganska slut. Troligen inte bytt någonsin.
Ny inre övre bussning med Delrin istället.
Det låter lite mer men inget som jag alls störs av. Riktigt fint oljud blev det från detta. Nu har jag inte det främre övre men jag kan tänka mig att ljudet fortplantar sig helt annorlunda med två stumma stag isf.
Ser förjävligt ut... Men då jag tidigare har bättrat bilar så har jag fått till det bra eller så har det blivit lite mörkare.
Men men alltid retar det någon?
Rengjort och ditmonterat.
Allting ihop på sin plats igen.
Jag börjar riktigt att gilla hur stum och direkt bilen har blivit med alla modifieringar.
Helt underbar. Går exakt dit man vill. Vilken känsla!
Jag fick ju ett litet mysko brev i lådan idag med.
Väldigt rolig läsning att jobbet uppskattas iaf
Det är bara att titta in och läsa och luta sig tillbaka och njuta! Glöm nu inte bara att lämna ris eller ros i en kommentar med
Jag hoppas att vi Ses på Österlenrundan förövrigt!
//Martin