1819
Sök

Tips på hur man kan ta reda på om det är ett sprucket Topplock eller Motorblock? SAAB 99 (B-Motor)

31 Inlägg
onsdag 23:29
Trådstartare
#1
Tjena,

Har problem med min SAAB 99:a från 76 (B-Motor). Den drar kylarvätska, ryker väldigt mycket (ljusgrått) när den är kall, den slutar göra detta efter en stunds körande, ca 30-40 minuter på landsväg i 70/80 km/h men börjar återigen ryka, dock mycket mindre, om man blir stillastående en stund. Dock så kokar ej motorn, ligger fint omkring 89 grader. Drar kanske lite över 1 dl kylarvätska efter 1 timmes körning. Det bubblar en del i expansionskärlet också, och någon gång har det kanske varit på gränsen till att ?svämma över?. Bytte Topplockspackning utan någon som helst förbättring annat än att den drog något mindre kylarvätska vid längre körningar. Kunde visuellt inte se några defekter på topplocket, försökte så gott jag kunde mäta mig till att både topp- och blockytan var plana.

Motorn har stått vid sidan om, i varmgarage i ca 4,5 år, jag körde med den helt problemfritt 2018-2019, inga kokningar, inga förluster av kylarvätska eller rök från avgassystemet.

Rengjorde hela kylsystemet och kollar ständigt efter läckage varpå det inte finns några. Tändstiften ser helt ?normala? ut, inga missfärgningar, inga misständningar, ingen kylarvätska i oljan eller olja i kylarvätskan, när jag lyfte toppen fanns det inga tecken i cylindrarna på att vatten kommit in (har läst att kolvarna kan se kliniskt rena ut då de i stort sett ångtvättas).

Tänkte först att det kanske var en spricka i Insuget och kylvätskan som leds där igenom blandas med bensinen, men i och med att det bubblar i kylsystemet borde det tyda på att avgaser tränger ut i kylsystemet?

Så misstänker att det är en spricka någonstans, men kan man ta reda på om det är Toppen eller Blocket?

Mvh


6 228 Inlägg
för 13 timmar sedan
#2
Det låter som att du har en ,antingen spricka i topplockspackningen, spricka i topplocket eller spricka i blocket eftersom det bubblar i expansionkärlet.
Hade det inte bubblat i expansionskärlet kunde det ha varit värmeelementet som läcker men om det är så så har du en massa vatten under mattorna fram.
Senast redigerat av jaka54 (för 5 timmar sedan)


3 343 Inlägg
för 5 timmar sedan
#3
Sprucken topp förekom allt ibland på Saabarna när det begav sig, vill jag minnas. Alu-toppen inte tål inte överhettning bra, men det var främst turbomodellerna som råkade ut.

Vanlig kylvätskeläcka på B-motorerna var vattenpumen som sitter i blocket driven av aggregataxeln. Det är ett skvallerhål, men det ville ofta in i motoroljan likafullt.
Men det borde synas på oljan.

Du har kylvätska i insugsgrenröret också.  Även där kunde det läcka så dom vitrykte. Oftast packningen till grenröret då, om jag minns rätt.
(Minns ej om EMS',erna också hade det, men både enkel och dubbelförgasarna hade)

Bubbla i expkärlet är ju en smula olycksbådande dock.
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

31 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#4
Värmepaket är bortkopplat så det finns ingen risk att Kylarvätska leds igenom där, utan det går direkt igenom insuget tillbaka till pumpen.
Insugspackningen byttes för en tid sedan, så har svårt att tro att den har brustit. Kan inte säga om bubblorna i expansionskärlet är pga luft i systemet eller ej, men det brukar sällan vara problem med det på dessa mig veterligen.

Mest troligen är det toppen som kass. Har ej tillgång till motorlyft just nu, så får försöka hitta en ny Topp och byta till att börja med. Om problemet kvarstår blir det att byta hela motorn.



Sök