2891
Sök

Biltransport lastbil.

371 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
Hej hej.
Jag undrar om någon vet var man kan hyra såna här lätta lastbilar för biltransport  runt alingsås Göteborgs trakten som går att köra på b kort smile

Snabba svar uppskattas smile

217 Inlägg
5 februari 2014
Kolla med www.lastbilen.se.

Jag hyrde av deras Jönköpingsfilial för något år sedan. Fungerade hur bra som helst.

371 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
ok tackar ska hyra en bil 2 dygn och vill ha det så billigt som möjligt.
sen undrar jag vad som är lagligt att köra med b kort någon som har koll på regler om maxvikt och dyligt smile

217 Inlägg
5 februari 2014
Om jag minns rätt är det tjänstevikten man ska räkna på.

Tjänstevikt - tankvolymen - förarens vikt (i teorin 80kg)

Säg att bilen har en tjänstevikt på 1500kg och en tankvolym på 75l, då "väger" den enligt ovanstående 1345kg. Så hittar du då en biltransport som får lasta upp till 1345kg, så är det bara att tuta och köra. Saknar objektet motor och låda, ja då är det bara att räkna av vikten för det också.

Inte allt för enkelt med andra ord, det är inga stora bilar man får köra på detta sätt. Jag lyckades få upp en Blazer S10, men det var bara för att motorn var urplockad. Med motor i, hade jag inte fått köra det ekipaget.

Tjänstevikten för den bil du ska köra, det hittar på på transportstyrelsens hemsida.

Kör försiktigt :-)

1 948 Inlägg
5 februari 2014
max last hittar du i reg.beviset på dragbilen, går även att få fram genom transportstyrelsens hemsida med hjälp av reg.nr.

Har svårt att tro att du kommer hitta en billig lösning, ganska ovanlig fordon du vill hyra så det lär kosta en del.
Hyr en boggi kärra istället och kör lite olagligt wink

1 Inlägg
6 februari 2014
har ni ingen tapp i lövhult där man kan hyra?

371 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
jo tack för alla förslag.
hittade en kille i borås som hyr ut privat för 1500 kr / dygn med fria mil desutom. så får nog bli den. smile

371 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
johanblinzinger skrev:
har ni ingen tapp i lövhult där man kan hyra?

johan gå och lägg dig haha smile

Sök