3323
Sök

WinIsd avstämning långt under basens FS?

406 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
Skall exprimentera lite med väldigt små basar(4") ,deras fs är 53,8 men när jag matat in alla parametrar i WinIsd så föreslås en låda på 12,5 liter(per styck,portad) med avstämning på 39,18??? Man ska väl aldrig stämma av en låda under elementets fs? Eller kan det funka i detta fall?
Jag vet att sluten låda är att föredra men jag vill ändå ha portad, ska försöka få ut så mycket tryck det går ur dessa(2st) små stackare.....inget finlir!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25909/25909-f9361c63074186dba6bca9b13cb4eb84_tn.jpg
Senast redigerat av xc90 (6 februari 2014)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

21 761 Inlägg
6 februari 2014
Det brukar inte rekommenderas att stämma av under Fs, men jag anser att det ska funka när det rör sig kanske 5 Hz eller däromkring. 15 liter netto för båda basarna tillsammans avstämt till 50 hz är ett förslag från mig, ett 50 mm rör som är 11 cm långt bör fungera (runda ändå av kanterna ordentligt) och även dämpmatta på lådans innerväggar.

Du kan ju bygga både förslaget från WinISD och mitt om du vill, så ser du hur det funkar. Jag skulle tro att 25-30 W är det som går att mata basarna med utan att ljudet börjar få aningen distorsion, åtminstone om inget högpassfilter används.

Basarna har tydligen underhängd talspole, vilket brukar ge riktigt bra kontroll på konen och rent ljud. Så har jag förstått saken iaf. smile
Senast redigerat av Drönirettab (6 februari 2014)

80 Inlägg
6 februari 2014
Verkar som det kan bli lite lustiga resultat ibland, men om jag förstått det hela rätt så räknar winsid på en optimal låda med så rak kurva som möjligt. Min stroker bas är ett bra exempel på det, enl winsid skulle den ha en portad låda på över 300l och vara avstämd runt 16hz. Känns lite sådär när fs är runt 40hz. Men minskar man ner lådan till mer rimliga volymer så får den inte lika fin kurva. Värt att tillägga är att basen i fråga trivs bäst i sluten låda.
Senast redigerat av BigMack (6 februari 2014)

406 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det brukar inte rekommenderas att stämma av under Fs, men jag anser att det ska funka när det rör sig kanske 5 Hz eller däromkring. 15 liter netto för båda basarna tillsammans avstämt till 50 hz är ett förslag från mig, ett 50 mm rör som är 11 cm långt bör fungera (runda ändå av kanterna ordentligt) och även dämpmatta på lådans innerväggar.

Du kan ju bygga både förslaget från WinISD och mitt om du vill, så ser du hur det funkar. Jag skulle tro att 25-30 W är det som går att mata basarna med utan att ljudet börjar få aningen distorsion, åtminstone om inget högpassfilter används.

Basarna har tydligen underhängd talspole, vilket brukar ge riktigt bra kontroll på konen och rent ljud. Så har jag förstått saken iaf. smile

Ok ja ditt förslag såg bra ut(kurvan) funderade lite själv på 18 liter, 48hz vilket ju är nästan samma.
Skall drivas med ett monoblock(overkill) och delar väl vid 100-120hz eller högre, får se vad som funkar.
Förresten vad tror du om mina låd-ideer:
nr 1 standard basreflex(allting ses bakifrån på v70:in)
nr 2 liten låda där rör o port fästes, spelar uppåt
nr 3 sonotube x 2 med en bas o en port i vardera ände för att "fördela" ljudet??
nr 4 ungefär som nr 2 fast allt byggs med avloppsrör.
Observera att det är experiment-stadie i mitt huvud.......kanske inte alls funkar

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25909/25909-0eaa92ff04d578abe3f6a47b39743d36_tn.jpg

21 761 Inlägg
7 februari 2014
Både bas och port riktade mot bakluckan brukar väl vara bästa monteringen för att djupbasen ska kunna breda ut sig så mycket som möjligt, men nog ska de andra lådtyperna också funka tycker jag. smile

406 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
Låda färdigbyggd, har en sista fråga: Spelar det nån roll om jag parallell eller serikopplar basarna? För just i detta fallet så ska dom drivas av ett monoblock som ger mer än tillräckligt med effekt även i 8 ohm till dessa "basar".
Jag menar om det kan bli någon skillnad i kvalitet eller nått om jag kör 2 eller 8 ohms belastning på steget?

21 761 Inlägg
14 februari 2014
Mätmässigt ska det väl vara skillnad i ljudkvaliteten, men hur stor skillnad man märker i verkligheten törs jag inte svara säkert på. Ingen jätteskillnad iaf tror jag. smile

406 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
Okej ifall någon är intresserad av hur det blev så kan jag berätta följande: 18,5 liters låda med bägge basar+port riktat bakåt avstämd till ca 48 hz, placerad på vänster sida i bagaget ca 20-30 cm från bakluckan......o ta mig fan om jag inte blev överraskad av hur bra det "basa" på trots storleken på 4"......
Ett ljud som duger väldigt gott till vardags spelande. Vibrerar hyfsat i reg.plåten osså.......
Tycker detta faktiskt är nog så kaxigt jämfört med alla bygge me JÄTTE-basar.
Tackar för tips under byggets gång!

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25909/25909-0cadc5800baba5d785ef2ad562895994_tn.jpg
Senast redigerat av xc90 (22 februari 2014)

Sök