3273
Sök

Slutsteget dog, nu dör stereon vid strömförsärjning

197 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
Hej alla kunniga, har ett intressant problem.

Igår när jag va ute och åkte kräma jag på lite och steget bara dog, orkade inte titta på det så lät det va och parkerade bilen och imorse skulle jag ut och se om jag kunde lokalisera felet.

Det är helt dött, inte en lampa lyser. Har hänt en gång innan att basen försvann 2 sekunder sen kom tillbaka för någon vecka sedan.

När man "fusk-remotar" med en sladd mellan plus och remote så dör stereon i 2 sekunder sen kommer tillbaka och protection lampan lyser på steget.

Har skruvat upp steget men finns inget som ser bränt eller konstigt ut.

Någon som har en idé på vad det kan vara?

Slutsteget: MDS FR1400SPL (1400W)
Basar: 2 st MDS 12" har inte modellen i huvudet. 900w styck
Volvo Orginalstereo HU-650 med lågnivåadapter i DIN-uttaget.

Tack på förhand, är inte så kunnig inom billjud!
Senast redigerat av BioElite (8 februari 2014)

21 761 Inlägg
8 februari 2014
Mät vilken spänning det är på stegets strömingångar, dels med stereon avslagen och dels när du slår på stereon. Vid mätningen ska du inte "fusk-remota".

Eftersom stereon tillfälligt dör och att stegets protectionlampa sedan lyser beror troligen på att stegets plusmatning saknas och när du då "fusk-remotar" så drar det för mycket ström i remotekabeln, vilket gör att stereon blir överbelastad och slår av sig.

En gissning från mig visserligen, men den är inte helt orimlig tycker jag. smile

197 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Mät vilken spänning det är på stegets strömingångar, dels med stereon avslagen och dels när du slår på stereon. Vid mätningen ska du inte "fusk-remota".

Eftersom stereon tillfälligt dör och att stegets protectionlampa sedan lyser beror troligen på att stegets plusmatning saknas och när du då "fusk-remotar" så drar det för mycket ström i remotekabeln, vilket gör att stereon blir överbelastad och slår av sig.

En gissning från mig visserligen, men den är inte helt orimlig tycker jag. smile

Ska köpa en multimeter imorgon och kika detta. Tack!

Har ju batteriet i skuffen på min S60, så strömkabeln och jordkabeln till batteriet är det inget fel på, är ju inte lång väg att vandra heller för strömmen.

197 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
Om slutsteget skulle vara trasigt och jag inte får igång det, skulle jag vilja höra eran åsikt om detta jag just snubblade över.

http://www.ridetech.se/lanzar-max-2000w … teg/9784-0

Känns jävligt billigt eller? Vad är haken?

7 277 Inlägg
8 februari 2014
Har du en glassäkring till steget?
Dom ska kunna se hela ut fastän dom är trasiga.

197 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
Brains skrev:
Har du en glassäkring till steget?
Dom ska kunna se hela ut fastän dom är trasiga.

Jajjemen, satt en AGU när jag köpte grejerna sen har jag inte pillat på det förutom kollat att den är hel. Får kika på detta med, tack för tipset!

Sök