3468
Sök

Passar mina gamla mk18 till nya bilen? 940-s70

59 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#1
Efter en andrakoll just nu hade inte S/V70 alls samma ET som min gamle slitvarg 940n.

Rätta mig om jag har fel S/V70 ligger på 43ET och 940n på 25ET vilket betyder att fälgen kommer sticka ut en del från skärmkanten men eftersom bultcirkel och nav passar (samma mått vad jag förstått, rätta mig om jag har fel) så borde fälgen iallafall fungera att montera.

På denna sidan hittade jag alla mått: http://www.falginfo.se/bultmonster/.
Allt ser ut att stämma utan ET då och sedan bultgäng, storleken på själva bulten antar jag, vilket bara betyder att jag får köpa nya bultar? Det skulle jag ju kunna leva med.

225/40 har jag på mina mk18, slår den i skärmkanter om man kör lugnt över övergångsställen eller är det bara att börja sälja av dessa också och skaffa nya fälgar isåfall?

Säg gärna vad ni tror jag skulle kunna få för fälgarna om jag sålde av dessa, MK18 köpta förra året knappt rullat 100 mil, inga kantstötningar eller repningar och hankook däck..

Tror jag fick med allt, tack och bock volvobröder!

86 Inlägg
18 februari 2014
#2
Du kommer att få valsa skärmkanterna en aning för att slippa skära upp däcken, vik in den lilla kanten och kötta valsen ordentligt, typ en 3-4cm. Du kommer dock att tappa innerskärmarna osv men det går väl att lösa med sikaflex eller dyl.

Är det äkta jp mk18 eller ocean mk18?
Mellan 6-8k kanske?

Röda bilar är skit :(

Livsnjutare
207 Inlägg
18 februari 2014
#3
Helt rätt, skillnaden är bara att fälgen kommer längre ut.
Du kan använda dig av originalbultarna till S70, men dom har lång skalle vilket inte är så snyggt.
Provmontera hjulen & sänk ner bilen, glöm inte att rulla bilen fram & tillbaka så hjulen kommer i rätt vinkel.
Lycka till.

59 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#4
fookyu skrev:
Du kommer att få valsa skärmkanterna en aning för att slippa skära upp däcken, vik in den lilla kanten och kötta valsen ordentligt, typ en 3-4cm. Du kommer dock att tappa innerskärmarna osv men det går väl att lösa med sikaflex eller dyl.

Är det äkta jp mk18 eller ocean mk18?
Mellan 6-8k kanske?

Ok men om jag sitter på fälgarna ett tag och väntar på nya bilen kan jag ju då montera och se, jag lär väl märka ganska snart om det tar i när man kör?
Det är Oceans MK18, rullat knappt 100 mil, borde få mer än 8 då jag köpte dom för 13 inte ens ett år sen?

erichson skrev:
Helt rätt, skillnaden är bara att fälgen kommer längre ut.
Du kan använda dig av originalbultarna till S70, men dom har lång skalle vilket inte är så snyggt.
Provmontera hjulen & sänk ner bilen, glöm inte att rulla bilen fram & tillbaka så hjulen kommer i rätt vinkel.
Lycka till.

Ok tack!

8 250 Inlägg
18 februari 2014
#5
Sälj eller byt bort MK18 mot några som passar är mitt råd. Rent fysiskt kommer det gå att montera fälgarna om bilen inte är sänkt, men sedan börjar problemen. Du får räkna med att den kommer att bli väldigt spårkänslig och eftersom framdäcken kommer att sticka ut utanför skärmkanten så kommer bilen vara ständigt smutsig efter sidorna. Räkna dessutom med att det kanske inte kommer att räcka om du valsar fram för att slippa alla bekymmer. Det finns en stor risk att hjulet kommer ta i bakänden på frontspoilern när du försöker svänga. Bak går det att få in rätt stora fälgar med rätt inpressning, men den stora begränsningen är ju skärmkantens utformning mot bakdörren. Där kan man få det att ta i.



Sök