Ska du drifta så är väl en 940 ltt/FTT att föredra,
Ska man sen å andra sidan åka snabbt samtidigt med hyffsad ekonomi så är väl en Saab 9000 att föredra.
940
+
rwd
stabilare låda
lättskruvade
hyfsat lättrimmade
-
Tunga
Svårt att hitta ett vettigt objekt pga så många svinar med dem:)
ganska trötta original
9000
+
Lätttrimmade mellan 500-1500 för en som håller på med t5 suite som mappar om din bil
Hyfsat billiga i drift (egen erfarenhet 50-60 mil med steg 3 maptun blandad körning, ca 75 mil pendling landsväg)
Lättskruvade
Mitt tycke så ser dem även bättre ut än 940
Skulle även säga att dem är rymligare också fått in en hundbur 12 ullareds påsar 2 väskor och fortfarande haft min baslåda kvar, dubbel kicker 12 låda:
-
Kör man inte med hjärnan ryker lådan hyfsat snabbt, dock är det inte svårt för fem öre att byta den då 9000 har delad subframe så man slipper lyft av motor.
Rost i framskärmar är ett standard
Finns inte många rostfria kvar för din budget
För övrigt är båda bra bilar i olika ändamål, 940 helt klart om du nu ska lära dig drifting etc, ska du vara motorvägs misil för under 1 liter milen är Saab 9000 något för dig. Hämtade hem en 9000 Aero med steg 3 och massa lullul pendlade 170-180 från Åtvidaberg ner till Sjöbo i Skåne en sträcka på 54 mil trippmätar mätt på en tank, därimellan 3 stopp på Mc för dricka och pissepaus:)
Dock tycker jag du ska ut och provköra båda bilarna och bilda egen uppfattning:)
kan ju bara säga vad jag tycker/upplevt, för att vara partisk tycker jag du ska ta 9000 då jag upplever det som det roligaste av dessa 2 alternativ:)
Lycka till i sökandet^^