Ja det har väl blivit min tur att lägga upp en projekttråd nu. Bilen är en Cadillac DeVille från 1968, den är utrustad med elsoffa fram, elhissar runt om och Ac. Motorn är en 472 på 7,7liter växxellådan är en th400 Jag har haft bilen i nästan 6 år och har bara bytt slitage grejer på den såsom bromsar, någon styrled och lite sånt. Från början skulle jag bara byta knutkors på kardan, men det ballade ur fullständigt...
Så här såg den ut när jag köpte den för 6 år sedan och ser fortfarande likadan ut.
Huven av!
Det ser ganska rörigt ut
Börjar närma sig lyft
Motorn ur och insug bortplockat
Den här bilden är mest med för att visa den blå färgen som hela motorn verkar vara doppad i
Gamla förgasaren
För upplysningens skull så kan jag säga att motorn lyftes ur i december, dagarna innan julafton och det har hänt lite grann efter det, men vi börjar så här så kör jag en update senare så vi kommer ifatt
Senast redigerat av palmqvisten (23 februari 2014)
Rosa blev inte så häftigt som jag först trodde så det fick bli rött istället
Rivning av fronten
En sida kvar
Undrar om det har vatt bra flöde igenom det här
Det är inte bara fränt att åka lågt, det kan kosta också
Börjat slipa ramen
Så, nu är vi framme i nutid med den här historien, dom närmsta planerna nu är att fortsätta göra iordning motorutrymmet och börja plocka ihop motorn när det trillar in mer pengar på kontot
Japp det är 472:an med 375hk orginal, dock så har väl dom flesta av dom 375 varit döda ett tag med tanke på skicket motorn var i. Lyckas förhoppningsvis väcka dom till liv igen och kanske några till när motorn är färdig
Kul projekt att följa! Prem lagd. Angående kammen. Jag har rivit tre 472/500 och kammarna har sett ut på det sättet i alla motorerna. Men jag kan lugna dig med att det är billigare med en ny kam till dessa än vad det är till volvo. Glöm inte att köpa nya lyftare bara :-)
Kul projekt att följa! Prem lagd. Angående kammen. Jag har rivit tre 472/500 och kammarna har sett ut på det sättet i alla motorerna. Men jag kan lugna dig med att det är billigare med en ny kam till dessa än vad det är till volvo. Glöm inte att köpa nya lyftare bara :-)
Jag har kollat på ny kam och blev positivt överraskad angående priset, många gånger säljs dom i paket med lyftare
Kul projekt att följa! Prem lagd. Angående kammen. Jag har rivit tre 472/500 och kammarna har sett ut på det sättet i alla motorerna. Men jag kan lugna dig med att det är billigare med en ny kam till dessa än vad det är till volvo. Glöm inte att köpa nya lyftare bara :-)
Jag har kollat på ny kam och blev positivt överraskad angående priset, många gånger säljs dom i paket med lyftare
Japp, och när du ändå byter kam så kan du med fördel slå i en hetare kam. Det sitter mycket hästar och vrid i kamen på dessa motorer. Men satsa på en kam som har max effekten och vridet under 4000 varv om du ska behålla originalvipporna. Dom är veka.. Sen så är det bästa allternativet i förgasarväg att använda original q-jet. Holley och edelbrock i all ära, men i bromsbänk vinner du MAX 4hk på en sådan men får en myycket högre bränsleförbrukning. Det går att renovera originalgaseriet och få mycket bättre resultat till mindre peng. :-)
Kul projekt att följa! Prem lagd. Angående kammen. Jag har rivit tre 472/500 och kammarna har sett ut på det sättet i alla motorerna. Men jag kan lugna dig med att det är billigare med en ny kam till dessa än vad det är till volvo. Glöm inte att köpa nya lyftare bara :-)
Jag har kollat på ny kam och blev positivt överraskad angående priset, många gånger säljs dom i paket med lyftare
Japp, och när du ändå byter kam så kan du med fördel slå i en hetare kam. Det sitter mycket hästar och vrid i kamen på dessa motorer. Men satsa på en kam som har max effekten och vridet under 4000 varv om du ska behålla originalvipporna. Dom är veka.. Sen så är det bästa allternativet i förgasarväg att använda original q-jet. Holley och edelbrock i all ära, men i bromsbänk vinner du MAX 4hk på en sådan men får en myycket högre bränsleförbrukning. Det går att renovera originalgaseriet och få mycket bättre resultat till mindre peng. :-)
Tack för tipset. Ska jag vara helt ärlig angående förgasare så går jag i tankar om att bygga insprut istället, men har inte riktigt bestämt mig än, verkar lite halvknöligt att få tag i rätt grejor till det
Var nere en sväng i garaget idag. Fortsatte att slipa på ramen, men det blev snart tråkigt så jag började plocka rent på torpedväggen istället. Ska se om jag hinner blästra torpedvägg och ram och det ihelgen, så slipper jag förhoppningsvis slipa så mycket Lite bilder med då:
Ja det var ett tag sen så nu är det dags för en liten uppdatering. Det har hänt en hel del, värmepaketet är bortplockat och ramen har fått smaka på blästern, dock är det ett par timmar med blästern kvar innan jag är helt nöjd.
Här kommer lite bilder, för det är väl det ni vill se egentligen?
Värmepaketet bortplockat
AC paketet
Börjat blästra på ramen
Genomgående rost där AC:n suttit
Är det någon som har koll på om man måste sätta tillbaka själva AC delen med värmepaketet? Ska inte ha AC sen när bilen är färdig så det känns ju onödigt att ha den lådan där.