4274
Sök

745 Turbo Drifting/Gatbil projekt

Volvo 745 8v turbo mot 400hk. Kommentera och följ gärna bygget

130 777 Visningar
Projektet avslutat 28 juni 2017
Påstängd
1 197 Inlägg
21 augusti 2014
#121
EmilFredriksson skrev:
siiimooon skrev:
EmilFredriksson skrev:

Okej! Men du hade inte svetsat om din så den låser oavsett hur fort du åker? Tänkte om det kunde vart därför din kunde enhjula? smile

Nix den var inte moddad. smile
Ja det var nog därför, gjorde inte mig så mycket dock, kopplingssparkar har ingen dött av.. roll

Lite sugen på att dra dit den diffen på Turbon nu, men då ska den nog nästan svetsas först så den skottar på båda lite oftare. smile

Okej! Alltid kul att höra vad folk som använt sakerna tycker om dom smile Teoretiskt så borde den ju faktiskt funka rätt så bra för som jag fattar det så går ju alltid ett hjul loss lite innan det andra vilket i sin tur leder till att bilen går loss lättare än med svetsad diff? Man borde också spara lite på drivlinan, kanske inte på diff och drivaxlar då men men.... big_smile

Ja så länge diffen håller borde det funka skitbra! tongue
Får se hur jag gör med den sen.. smile


223 Inlägg
27 augusti 2014
Trådstartare
#122
Bild på vad som hänt under huven under sommarens gång! Lite färg kan göra underverk smile

Precis när motorn var färdig
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-ce3bf425b7e56550b8e20fd293e8c36d.jpg

Och som det ser ut nu smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-c5ac301bb442db36f957399d68014a68.jpg


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
27 augusti 2014
#123
Blev en fin skillnad!


223 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#124
lewwan skrev:
Blev en fin skillnad!

Tackar! Och finare ska det bli wink


223 Inlägg
20 oktober 2014
Trådstartare
#125
Halloj!

Ändrade lite hjulvinklar på bilen i fredags ( negativ camber ) och när jag skulle provköra så rasade 3an... igen..... sad
Så då tog jag beslutet att skita i dom där gamla m46/m47 lådorna och prova m90 istället.
Gick ut på blocket igår och hittade en m90 med kardan, spakställ, svänghjul, lamell, tryckplatta och balk för 1000kr! Jag tog kontakt med killen som sålde det och vi kom överens om 800kr! Nästan för bra för att vara sant big_smile
Så idag har jag hämtat grejerna och tvättat av allt. Tänkte köra med svänghjulet och tryckplattan jag har nu men måste få tag i en sinter lamell som passar m90 axeln och är 228mm. Dock tycker jag det känns surt att köpa lamell för över tusenlappen när lådan med alla tillbehör bara kostade 800 hmm  Så om någon har en sinterlamell till m90 med 228mm svänghjul och vill byta mot 240mm kopplingskit till m90 eller 228mm kopplingskit till m46/m47 i fint skick så finns det smile

Där ligger grejerna och väntar på montering wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-85d7cca69ef3dfadb68a32963a97e108_large.jpg
Senast redigerat av EmilFredriksson (20 oktober 2014)


675 Inlägg
20 oktober 2014
#126
Kör med en originallamell istället, skonar drivlinan mer än en sinter smile


223 Inlägg
20 oktober 2014
Trådstartare
#127
Linkan_740 skrev:
Kör med en originallamell istället, skonar drivlinan mer än en sinter smile

Jag kör original tryckplatta så det blir ganska lagom koppling till den effekt jag har nu med sinter smile med original lamell slirar den på kopplingen redan på 2an när man vill leka lol


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
20 oktober 2014
#128
Satan 800kr?! Jag är också på jakt efter en m90 men du fick den plus massa tillbehör för en bra jävla billig peng! big_smile


223 Inlägg
20 oktober 2014
Trådstartare
#129
lewwan skrev:
Satan 800kr?! Jag är också på jakt efter en m90 men du fick den plus massa tillbehör för en bra jävla billig peng! big_smile

Japp, vart en jävligt billig låda för mig big_smile Och den är från en 97a så har jag tur är den "förstärkt" vet dock inte hur man ser det men om 3an säger upp sig så vet jag hur man svetsar stoppringen, fick göra det på min gamla 945a..smile


Turbo?
440 Inlägg
21 oktober 2014
#130
Jag hade kört med 228mm svänghjulet och sen sachs 763 tryckplatta och 4/6 puck sinter. Bland de värdelösaste är ju när kopplingen slirar. Visst tryckplattan kostar lite, men då behöver du inte va rädd för att de slirar framöver wink

Vill du skona drivlinan något kör fjädrad 6 puck sinter. Den är snällare smile
Senast redigerat av Denniz_ (21 oktober 2014)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

223 Inlägg
21 oktober 2014
Trådstartare
#131
Denniz_ skrev:
Jag hade kört med 228mm svänghjulet och sen sachs 763 tryckplatta och 4/6 puck sinter. Bland de värdelösaste är ju när kopplingen slirar. Visst tryckplattan kostar lite, men då behöver du inte va rädd för att de slirar framöver wink

Vill du skona drivlinan något kör fjädrad 6 puck sinter. Den är snällare smile

Jo du har helt rätt! Är just det där att det kostar lite för mycket för min plånbok just nu... Jag körde fjädrad 4-puck när jag körde m46/m47 och då räckte kopplingen till att slita loss hjulen när man börnade och slog i 4an, dock så orkade ju inte bilen då... hmm Men har tänkt mig 228mm svänghjul, 4-puck sinter och original turbo tryckplatta. Kommer behöva ny tryckplatta när det trimmas mer, det vet jag. Men har som sagt inte plånbok till det för tillfället smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
21 oktober 2014
#132
EmilFredriksson skrev:
Denniz_ skrev:
Jag hade kört med 228mm svänghjulet och sen sachs 763 tryckplatta och 4/6 puck sinter. Bland de värdelösaste är ju när kopplingen slirar. Visst tryckplattan kostar lite, men då behöver du inte va rädd för att de slirar framöver wink

Vill du skona drivlinan något kör fjädrad 6 puck sinter. Den är snällare smile

Jo du har helt rätt! Är just det där att det kostar lite för mycket för min plånbok just nu... Jag körde fjädrad 4-puck när jag körde m46/m47 och då räckte kopplingen till att slita loss hjulen när man börnade och slog i 4an, dock så orkade ju inte bilen då... hmm Men har tänkt mig 228mm svänghjul, 4-puck sinter och original turbo tryckplatta. Kommer behöva ny tryckplatta när det trimmas mer, det vet jag. Men har som sagt inte plånbok till det för tillfället smile

Både jag och mina kompisar kör med bara 712/763 tryckplatta och funkar kalas med organisk lamell. Och vi ligger runt 300hk, och har aldrig kopplingsslir.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

223 Inlägg
21 oktober 2014
Trådstartare
#133
_Performance_ skrev:
EmilFredriksson skrev:
Denniz_ skrev:
Jag hade kört med 228mm svänghjulet och sen sachs 763 tryckplatta och 4/6 puck sinter. Bland de värdelösaste är ju när kopplingen slirar. Visst tryckplattan kostar lite, men då behöver du inte va rädd för att de slirar framöver wink

Vill du skona drivlinan något kör fjädrad 6 puck sinter. Den är snällare smile

Jo du har helt rätt! Är just det där att det kostar lite för mycket för min plånbok just nu... Jag körde fjädrad 4-puck när jag körde m46/m47 och då räckte kopplingen till att slita loss hjulen när man börnade och slog i 4an, dock så orkade ju inte bilen då... hmm Men har tänkt mig 228mm svänghjul, 4-puck sinter och original turbo tryckplatta. Kommer behöva ny tryckplatta när det trimmas mer, det vet jag. Men har som sagt inte plånbok till det för tillfället smile

Både jag och mina kompisar kör med bara 712/763 tryckplatta och funkar kalas med organisk lamell. Och vi ligger runt 300hk, och har aldrig kopplingsslir.

Men dom tryckplattorna är ju inte heller gratis wink Har sett att KL-Racing har en förstärkt tryckplatta för under 2k, som ska palla nästan lika mycket mos som 763. Kanske skulle satsa på en sån ? Eller är det ren skit ? smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
21 oktober 2014
#134
EmilFredriksson skrev:
_Performance_ skrev:
EmilFredriksson skrev:

Jo du har helt rätt! Är just det där att det kostar lite för mycket för min plånbok just nu... Jag körde fjädrad 4-puck när jag körde m46/m47 och då räckte kopplingen till att slita loss hjulen när man börnade och slog i 4an, dock så orkade ju inte bilen då... hmm Men har tänkt mig 228mm svänghjul, 4-puck sinter och original turbo tryckplatta. Kommer behöva ny tryckplatta när det trimmas mer, det vet jag. Men har som sagt inte plånbok till det för tillfället smile

Både jag och mina kompisar kör med bara 712/763 tryckplatta och funkar kalas med organisk lamell. Och vi ligger runt 300hk, och har aldrig kopplingsslir.

Men dom tryckplattorna är ju inte heller gratis wink Har sett att KL-Racing har en förstärkt tryckplatta för under 2k, som ska palla nästan lika mycket mos som 763. Kanske skulle satsa på en sån ? Eller är det ren skit ? smile

Har bara hört att dom förstärkta ska funka fint med smile Dom ska väll klara runt 400nm gränsen med organisk lamell

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

223 Inlägg
21 oktober 2014
Trådstartare
#135
_Performance_ skrev:
EmilFredriksson skrev:
_Performance_ skrev:

Både jag och mina kompisar kör med bara 712/763 tryckplatta och funkar kalas med organisk lamell. Och vi ligger runt 300hk, och har aldrig kopplingsslir.

Men dom tryckplattorna är ju inte heller gratis wink Har sett att KL-Racing har en förstärkt tryckplatta för under 2k, som ska palla nästan lika mycket mos som 763. Kanske skulle satsa på en sån ? Eller är det ren skit ? smile

Har bara hört att dom förstärkta ska funka fint med smile Dom ska väll klara runt 400nm gränsen med organisk lamell

Jaa 420nm med organisk står det. Får nog bli en sån om mitt börjar slira smile


91 Inlägg
22 oktober 2014
#136
Kör du med 228mm svänghjul? Jag köpte en förstärkt tryckplatta på KL till min, helt sinnessjukt hård, sparkar upp den på 3an utan minsta slir, med organisk lamell!
Rekomenderar den ifall du ska köpa ny tryckplatta! smile

Fan, jävla oflyt hela tin!

169 Inlägg
22 oktober 2014
#137
Förstärkta till m47 är nå grönjävligt hård rasade växellådan bara av lite motorbroms:-P


223 Inlägg
22 oktober 2014
Trådstartare
#138
Dennisdenko skrev:
Kör du med 228mm svänghjul? Jag köpte en förstärkt tryckplatta på KL till min, helt sinnessjukt hård, sparkar upp den på 3an utan minsta slir, med organisk lamell!
Rekomenderar den ifall du ska köpa ny tryckplatta! smile

Japp 228mm svänghjul men behöver special lamell för det ska passa med m90, men kanske har fått tag i en diesel lamell nu! Låter ju jävligt lockande! Får nog bli en framöver ! smile


223 Inlägg
22 oktober 2014
Trådstartare
#139
Skurt95 skrev:
Förstärkta till m47 är nå grönjävligt hård rasade växellådan bara av lite motorbroms:-P

Haha, surt att rasa lådan när man ska motorbromsa tongue Men får nog bli en sån tryckplatta för mig också smile


169 Inlägg
22 oktober 2014
#140
Låter bra:-) se till att slavcylinder sitter fast ordentligt annars skjuter du ur den hände mig 2 gånger sen så satte jag på en slangklämma utöver den där ringen:-)



Sök