Idag har jag fått tillbaka grenröret från TIG-svetsningen! Blev skit bra! Och så har jag köpt kusinens T3T4 turbo billigt också så det blir att köra med den till en början, funkar den inte bra eller går sönder så är det inte värre än att köpa en annan turbo
Så på måndag blir det att åka och köpa pinnbult till grenröret, packning mot turbon, v-bans fläns och klämma, och avgasbandage sen är det bara börja bygga!
Idag har jag och en polare byggt downpipe till bilen. Blev inte den bästa då passformen blev kass vid tändkabeln längst bak... Hade inte dom ditsatta när vi byggde dp'n och när vi var klara så skulle jag sätta dit dom och då såg jag direkt hur nära det blev Men förhoppningsvis så går det att kapa av röret och svetsa dit det med lite mera vinkel på bara=) Så snart är downpipen klar och då blir det att börja med oljertur och wastegaten! Förhoppningsvis hinner jag börja med det imorgon om det inte strular allt för mycket med downpipen
Tog ingen bild på när det satt på tyvärr! Men det kommer när det passar och sitter som det ska!
Senast redigerat av EmilFredriksson (12 januari 2015)
Sånnadär strumpa har faktiskt jag funderat på till mina tändkblar, störningar borde det väl inte bli. Men det finns ju också tändhattar dom tål lite mer värme än original
Nu är downpipen klar och även oljereturen har kommit på sin plats! Imorgon ska jag börja passa in wastegaten och när det är klart har jag bara lite smågrejer kvar att fixa innan det blir uppstart!
Ös på med kommentarer så kanske jag bjuder på en film när bilen provkörs!
Senast redigerat av EmilFredriksson (13 januari 2015)
Wastegaten är på plats, bara ett flexrör till screampipen som saknas. Oljetrycket är klart och snart ska jag börja med tryckrör och insugsrör till turbon!
Här får ni några bilder!
Senast redigerat av EmilFredriksson (15 januari 2015)
Om du inte vill ha så mycket värme så skulle jag linda grenrör och downpipe. Gjorde de på min och vart en jäkla skillnad på temperaturen i motorrummet Då behöver du inte oroa dig för tändkablarna.
Om du inte vill ha så mycket värme så skulle jag linda grenrör och downpipe. Gjorde de på min och vart en jäkla skillnad på temperaturen i motorrummet Då behöver du inte oroa dig för tändkablarna.
Ja det ska jag också göra till sommaren när bilen tas ut på vägen är tanken. Men just nu blir det att köra utan, kommer bara provköra bilen lite och se så allt funkar som det ska
Blev klar med tryckrör och sånt nu inatt! Så bilen är startad och allt verkar fungera som det ska. Jag måste bara svetsa fast en anslutning till dumpventilen innan jag provkör bilen. Och så måste jag skaffa ett rör mellan lmm och turbo
Som ni ser på bilderna så är inte insugsröret till turbon så värst stort!
Najs med en felfri uppstart Jag skulle nog också lindad avgasbandage på grenrör och dp, blev ju ganska tight med tändspolarna!
Ja det är alltid kul när man lyckas! det läckte lite i dp'n men det är bara lägga en punkt med svetsen Jo det blev lite närmre än vad jag trodde, men det går som sagt med avgasbandage och i värsta fall värme strumpor över tändhattarna/kablarna
Provade bilen lite idag med kompisen, resulterade i en slirande koppling och troligtvis gången blockpackning... Men men det var kul så länge bilen höll Kompisen fick iaf 2 små filmer på bilen, dock dålig kvalite och hur korta som helst... I filmerna är det fortfarande 0,9bar, ställde på till 1.1 senare men då gick det inte köra på 3an alls + att allt vatten sprutde ut kärlet... Så ny blockpackning i veckan, tror jag ska köpa bättre topplocksbult också och sen är det bara spara ihop till en värre koppling
Har inte hänt så mycket mer med bilen nu är att jag har bytt blockpackning och lämnat iväg ett tryckrör så dom kan svetsa dit en anslutning till dumpventil. Blockpackningen blev en standard packning igen men med 12:9bult som tydligen ska få blockpackningen att hålla bättre, förutsatt att toppen är rak då givetvis. Går min blockpackning sönder en gång till så blir det värre packning + planad topp, Har tröttnat på trasiga blockpackningar nu... Kan ju också ta och berätta att jag gjorde om förbräningsrummen lite också för att få lite lägre kompression = mer laddtryck. Har ju tänkt att ladda MINST 1.2bar vilken inte borde vara några problem Ska försöka få ihop lite längre och bättre filmklipp på bilen när snön har försvunnit här igen, och då blir det förhoppningsvis laddtryck på över kilot