Jag tänkte ta att passa på att berätta lite mer om mitt kommande projekt.
Karossen har ni sett redan. Den är väl mer eller mindre ”klar” att skruva ihop, slipa ner lite gjutskarvar och sen skicka på lack. Jag kommer måsta gjuta i ett golv och bygga någon typ av rullbåge, men resten är mer eller mindre bara montering. Det är saker som fönster, dörrgångjärn och liknande som kommer kräva lite mer funderande än vad som hade krävts med en ursprunglig plåtkaross, men det finns snygga lösningar på sånt också.
Stora arbetet kommer ligga under skalet. Jag har valt att inte bygga på en vanlig A-fordsram som man normalt brukar göra. Räknar för övrigt med att få massor av kritik på den punkten
. Jag kommer istället bygga en fackverk/balkramshybrid. Detta för att en balkram som i sin grund är designad på 20-talet inte riktigt är synonymt med varken prestanda eller komfort. Inte i mina ögon iaf.
Eftersom A-forden har sina ”sidokjolar” och jag kommer köra med skärmar så finns det ganska gott om utrymme att bygga en ram som är både högre och bredare än standardramen. Detta i kombination dubbla A-armar fram och 4-link bak, allt med genomtänkt geometri och ordentliga coilovers så blir detta nog en rod som går bättre på vägen än vad många som ser den förväntar sig.
Det för mig till nästa punkt… utseendet. Jag gillar det klassiska. Gå in på min sida och kolla på min Amazon så ser ni vad jag menar. Rodden kommer bli låg och clean. Jag kommer köra med plåtfälgar, sk. Smoothies, lackade i nån korrekt färg. Det blir däck med relativt hög profil och vit däcksida, en del krom och lite andra stilfulla detaljer. Färg har väl både bestämts och ändrats massvis med gånger, men i nuläget är både jag och frugan sugen på nån ball kopparton med mycket metallic, men vi får se.
Steg ett är i alla fall att få igång mitt Solid Works och damma av CAD-kunskaperna. Sen ska ramen ritas upp så gott det går. Tanken var att rita den så pass ingående att man bara kan klicka på den del man vill, få ut måtten på den och sen gå ut i garaget och kapa till den. Till slut har man sen nog många delar som passar ihop och då blir det att börja svetsa. Vi får se hur det går. 