2255
Sök

Saab 9-5 -00 vägrar starta testat allt.

54 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej.

Min saab 9-5 vägrar starta, har inga mer idér.

Jag har bytt vevaxelgivare, tändkasset, bränslepumpen låter när man vrider på täningen och om jag trycker på ventilen på feulrailen så kommer det bensin.jag får gnista. Har testat koppla ut LMM och även lambdasonderna på olika sätt.
Den startar inte med startgas eller hjälp av annan bil med startkablar, går inte dra igång heller.
Batteriet är också nytt.

Tar man bort minuspolen ett tag så går det att starta bilen två gånger men den dör direkt.
Kan det vara startspärren? Har kollar i instruktionsboken och kollat hur man ska ta bort den men händer inget,
Kan det bero på dåligt batteri i nyckeln? För det varnar den för i SID:en.

Det låter också från spjällhuset ( tror det är spjällhuset ) kan inte riktigt beskrivs ljuder men det låter när startmotorn bara tuggar och bilen inte vill starta.typ brrrrkrcch.

Den har heller inte gott in i limp home läge.

Snälla hjälp mig, blir tokig snart hmm


280 Inlägg
23 februari 2014
#2
Om du får gnista borde den ju gå på startgasen, men den kanske klipper tändningen också. Låter ju isf som startspärren, testa byta batteri i nyckeln... billigare än att byta givare och kassett.

/Fredrik


54 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#3
crescentcompact skrev:
Om du får gnista borde den ju gå på startgasen, men den kanske klipper tändningen också. Låter ju isf som startspärren, testa byta batteri i nyckeln... billigare än att byta givare och kassett.

/Fredrik

Ah ska testa det i morgon, var och köpte nya idag.


513 Inlägg
23 februari 2014
#4
Den startar ju när du "nollat" bilen med hjälp av att du hänger av batteriet. Det låter i mina öron som startspärren och när du även säger att den varnar för dåligt batt i nyckeln så känns det som en vinnare. Sen kommer jag inte ihåg vad styrsystemet bryter om det är tändning eller soppa. Sen vet jag av erfarenhet att trionic 7 är lite känsla på surade stift, så jag antar att du kollat så dom inte blivit dränkta av soppa.

54 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#5
Melin82 skrev:
Den startar ju när du "nollat" bilen med hjälp av att du hänger av batteriet. Det låter i mina öron som startspärren och när du även säger att den varnar för dåligt batt i nyckeln så känns det som en vinnare. Sen kommer jag inte ihåg vad styrsystemet bryter om det är tändning eller soppa. Sen vet jag av erfarenhet att trionic 7 är lite känsla på surade stift, så jag antar att du kollat så dom inte blivit dränkta av soppa.

Ah ska testa det där med batterierna i morgon, har testat med nya tändstift och tändstift från en annan bil (ngk) heter dom va? wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 februari 2014
#6
dom där blinkar väll i panelen om den inte tar nyckeln?!    hjälpte någon gubbe när hans saab inte startade där tände den till ett par gånger när man körde starten men det var helt klart startspärrs problem men då stog det något i panelen eller  nått blinkade vill jag minnas.

fast lättast är att läsa felkoderna och utgå från dom. går liksom inte att gissa sig fram kostar bara en massa pengar istället för att göra en felsökning som tar några minuter och man får rätt bra ledtrådar sen kan man börja pilla och försöka hitta problemet därifrån

Kör fort så hinner inget hända...

5 685 Inlägg
24 februari 2014
#7
Låter helt klart som startspärren.
Hände för en på sommarjobbet, hans 9-5 -99 vägrade starta när han skulle hem. Bytte batterier i nyckeln men fortfarande inget, han fick den bogserad till Saab-verkstad där de bytte nyckelsensorn (eller vad den heter, ringen runt nyckellåset som känner av nyckeln iaf) och kodade in den och då startade bilen som den skulle.


84 Inlägg
24 februari 2014
#8
Hade liknande problem som dig i sommras. Det visade sig att slangen som går från pumpen till armaturen hade hoppat av vid pumpen.
Det kom soppa när man tryckte in ventilen på railen, men det var inte tillräckligt med tryck för att bilen skulle starta, den hostade bara till ett par gånger.
Det räcker med att du lossar ringen vid armaturen och lyfter upp den en bit så ser du direkt om något är galet.

Kolla också så att inte immobiliseringen är aktiverad, då dubbelblinkar dioden i rutan.
Om bilen inte skulle läsa av nyckeln när du vrider om tändningslåset brukar väl det stå i sid displayen?
Senast redigerat av _Next_ (24 februari 2014)

1 020 Inlägg
24 februari 2014
#9
Låter absolut som startspärr.
Har för mig man ska hålla inne lås upp knappen på nyckelen när man startar. Då går den förbi spärren. Kanske ej funkar om batteriet i nyckelen är slut

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

54 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
#10
_Next_ skrev:
Hade liknande problem som dig i sommras. Det visade sig att slangen som går från pumpen till armaturen hade hoppat av vid pumpen.
Det kom soppa när man tryckte in ventilen på railen, men det var inte tillräckligt med tryck för att bilen skulle starta, den hostade bara till ett par gånger.
Det räcker med att du lossar ringen vid armaturen och lyfter upp den en bit så ser du direkt om något är galet.

Kolla också så att inte immobiliseringen är aktiverad, då dubbelblinkar dioden i rutan.
Om bilen inte skulle läsa av nyckeln när du vrider om tändningslåset brukar väl det stå i sid displayen?

Ska kolla det där med pumpen, dioden dubbelblinkar faktiskt, vad är immobilisering för nott ?


54 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#11
Testa med nya batteri i nycklarna idag och det hjälpte tyvärr inte hmm


1 020 Inlägg
26 februari 2014
#12
Har du provat hålla inne låsa upp knappen samtidigt som du startar?
Står i instruktionsboken hur man gör.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

54 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#13
andreas1 skrev:
Har du provat hålla inne låsa upp knappen samtidigt som du startar?
Står i instruktionsboken hur man gör.

Japp testat med alla knappar på olika sätt hmm



Sök