3493
Sök

Regler och lagar gällande parkeringsplats

353 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
Hej!

Letat på VV.se men inte fått svar.

Om man står i en parkeringsruta på en parkering och man ska backa ut, när man börjat backa och det kommer en bil körandes, vem har väjningsplikt?

1. Jag som börjat backa måste avbryta min backning och köra in igen.
2. Jag som börjat min backning får fortsätta backa medan den andra bilen får stanna tills jag backat färdigt.

Tacksam för svar samt källa om ni hittar nå.

Enjoy....

835 Inlägg
20 november 2006
den som backar om ni skulle "krocka" har allt ansvar vad jag har hört/erfarat...
min kompis körde in i en bil som höll på att backa....hon fick betala kalaset.

tror det där med väjningsplikt gäller att backaren har väjningsplikt....även om det är lite olika i olika situationer...
Senast redigerat av Epitaph (20 november 2006)

FreddeK
20 november 2006
självklart är det du som backar ut från parkeringsplatsen som har ansvaret att se till att det sker på ett säkert sätt! så den andra bilen har företräde! Men jag själv tycker man ska hjälpa varandra och ser jag någon som backat ut halvvägs inte fan kör jag då.

Förresten står det i körkortsboken! Det här borde du veta!
Senast redigerat av Freddeponken (20 november 2006)

353 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
Haha...freddeponken din besserweisser.

Det här borde jag veta? Hade jag frågat om jag visste?

Jag har alltid tillämpat väjning när jag kommer körandes och någon backar....

När jag själv däremot backar så väjer jag om det kommer någon körandes!

Jag är 100% säker på att jag läst i körkortsboken att om någon i en parkeringsplats börjat backa ut en ruta så har denne företräde!

Kan bara inte hitta det.

Sen är det klart att det kanske inte gäller ur försäkringssynpunkt om det nu blir en olycka... Så är det ju med många trafikregler!

Och freddeponken, du skriver "du som backar ut ur parkeringsplatsen", jag menar alltså själva rutan. Du är fortfarande på parkeringen, men du backar ur rutan!

Tacksam för svar.
Senast redigerat av Mafghan (20 november 2006)

Enjoy....

Supraman
2 300 Inlägg
20 november 2006
Det är alltid den som backar som har ansvaret om det händer något.
Detta betyder att den som backar har skyldighet att väja om det kommer någon.
Enligt lagen så ska man göra allt man kan för att undvika olycka.
Så fort man lägger i backen så liggen ansvaret på denne.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

FreddeK
20 november 2006
Nu ska du inte vara en surputt! men det är som stefan skriver också...du som lämnar din ruta och börjar backa har ansvaret! varför frågar du om du inte tror oss? alla svar du fått...hela fyra stycken säger samma sak!

Gå ner till en körskola och snacka med dom så får du rätt svar!

FreddeK
20 november 2006
Mafghan skrev:
Haha...freddeponken din besserweisser.

Det här borde jag veta? Hade jag frågat om jag visste?

Jag har alltid tillämpat väjning när jag kommer körandes och någon backar....

När jag själv däremot backar så väjer jag om det kommer någon körandes!

Jag är 100% säker på att jag läst i körkortsboken att om någon i en parkeringsplats börjat backa ut en ruta så har denne företräde!

Kan bara inte hitta det.

Sen är det klart att det kanske inte gäller ur försäkringssynpunkt om det nu blir en olycka... Så är det ju med många trafikregler!

Och freddeponken, du skriver "du som backar ut ur parkeringsplatsen", jag menar alltså själva rutan. Du är fortfarande på parkeringen, men du backar ur rutan!

Tacksam för svar.

Ja men rutan är väl en parkeringsplats! JAG FATTADE DIN FRÅGA!

353 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
Haha, ursäkta att jag försöker vara pedagogisk då, varför STORA BOKSTÄVER? Och nej, jag menar inte backa ut ur parkeringsplatsen! Jag menar backa ut ur parkeringsrutan i EN PARKERINGSPLATS!
smile
Åter till frågan. Någon som har en källa på detta? Har ni kk-boken så kopiera-scanna-posta=)

Enjoy....

911 Inlägg
21 november 2006
hahaha ! så du menar att en parkeringsruta i en parkeringsplats inte räknas som en bit i parkeringsplatsen ? tongue

Det är alltid den som backar ut som har väjningsplikt ! punkt slut ^^
Senast redigerat av zortep (21 november 2006)

pic up the phone, wazzzaaa

1 867 Inlägg
21 november 2006
Enligt reglerna så är det nog den som backar som har väjningsplikt, men ändå så stannar man ju om det kommer nån utbackandes, jag brukar tillochmed lägga i backen och låta bilen krypa bakåt om det finns plats.

Regler säger: Den som backar har väjningsplikt, vanligt vett säger: var trevlig pch lämna plats, sen kan du kanske sno parkeringsrutan som nu är tom!

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

873 Inlägg
21 november 2006
NismoGTR skrev:
Herregud .. ingen kommentar ..

Det där var väl en kommentar? wink

Don't get mad, get even.

FreddeK
22 november 2006
Mafghan skrev:
Haha, ursäkta att jag försöker vara pedagogisk då, varför STORA BOKSTÄVER? Och nej, jag menar inte backa ut ur parkeringsplatsen! Jag menar backa ut ur parkeringsrutan i EN PARKERINGSPLATS!
smile
Åter till frågan. Någon som har en källa på detta? Har ni kk-boken så kopiera-scanna-posta=)

Men din knäppgög, parkerinsplatsen är ju rutan...samma sak ju! annars heter det parkering om du menar området där parkeringsplatserna befínner sig i!!!! ååå ge dig nu!

FreddeK
22 november 2006
jävla mupptråd!

67 Inlägg
22 november 2006
hahahahahahahahaha....

353 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
Men freddeponken, spara dina onödiga inlägg din spammer... Kom upp i många inlägg genom att skriva vettiga svar!

Skrev så för att jag trodde du missuppfatta mig och trodde att jag menar att någon backar ut ur parkeringsplatsen ut på en väg t.ex.

Jag har ringt en körskola nu och fått reda på att det är som ni säger, ni hade rätt! Tack!

Fattar bara inte vart jag fått det ifrån, att en backande bil ut ur en ruta har företräde...många i min omgivning som också trott att det varit så.

Chrizz, sharky eller någon, lås tråd innan freddeponken är på den med några dubbelposter igen wink

TACK för svaren..

Enjoy....

911 Inlägg
22 november 2006
Mafghan skrev:
Men freddeponken, spara dina onödiga inlägg din spammer... Kom upp i många inlägg genom att skriva vettiga svar!

Skrev så för att jag trodde du missuppfatta mig och trodde att jag menar att någon backar ut ur parkeringsplatsen ut på en väg t.ex.

Jag har ringt en körskola nu och fått reda på att det är som ni säger, ni hade rätt! Tack!

Fattar bara inte vart jag fått det ifrån, att en backande bil ut ur en ruta har företräde...många i min omgivning som också trott att det varit så.

Chrizz, sharky eller någon, lås tråd innan freddeponken är på den med några dubbelposter igen wink

TACK för svaren..

Du kanske trode det för att det brukar bli så ibland ? man brukar ha ett samspel i trafiken så av vänlighet brukar många lämna företräde för att göra det enkelt för backande fordon att komma ut snabbare!

pic up the phone, wazzzaaa

eXXoritas
22 november 2006
Om du läser i körkots boken om backning / parkering!

Så får man ALDRIG backa om man gör något hinder för någon annan och man får aldrig pakera på något omogett sätt = )
så isf då blir allting ditt fel, du ska avbryta din backning.

353 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
Zortep, sant. Men jag var så säker på att jag läst detta i teoriboken, men jag har antagligen drömt det smile

EXXoritas, tack jag vet detta nu smile

Enjoy....

164 Inlägg
21 juli 2009
Att backa innebär inte väjningsplikt eller lämna företräde. I trafikförordningen regleras begreppet "backa" enligt följande...

46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.

Dock är det så att lagstiftaren (med anledning av texten i 46 §) menar att det föreligger ett större ansvar hos den som backar.

Rent generellt gäller högerregeln på en parkeringsplats såvida inte annat anges vid infarten på parkeringsplatsen (vilket det vanligen inte gör).

När det gäller frågan om vad som gäller när man flyttar sin bil från parkeringsrutan och ut på parkeringsområdet (dvs parkeringsplatsen) så regleras detta via

21 §
   En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,

Trafikförordningen skiljer alltså inte definitionsmässigt på parkeringsplats och parkeringsruta. Eftersom det gäller olika regler för bilar i rörelse och bilar som är parkerade så finns det anledning att tro att lagstiftarens intention är att belysa den skillnaden via 21 §. Det skulle i så fall innebära att den som flyttar sin bil från en parkeringsruta har väjningsplikt mot övrig korsande trafik på parkeringsplatsen. Det låter logiskt och i linje med lagstiftarens intentioner.

Det finns en möjlig alternativ lösning i följande paragraf...

24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på. Detta styrks av texten i...

29 § Bestämmelserna i 24-28 §§ gäller i tillämpliga delar även när en förare har för avsikt att korsa eller lämna körbanan på annan plats än i en vägkorsning.

Skrivningen i 29 § ger ju stöd för uppfattningen att 24 § också kan vara tillämplig på en parkeringsplats eftersom den som kör ut från en parkeringsruta tveklöst korsar körbanan för annan trafik.

OM 24 § används gäller inte väjningsplikten när man lämnar en parkeringsruta men däremot  gäller texten i paragrafen...

förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

Lagstiftarens intention är alltså att betona i lagtexten att den föraren har ett extra ansvar.

En annan paragraf som också är tillämplig är...

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Samma sak gäller med 26 §, enligt 29 § är den också tillämplig på annan plats än i en vägkorsning.

Sammanfattar vi läget när det gäller att lämna en parkeringsficka så gäller antingen

- väjningsplikt enligt 21 §  (det troligaste alternativet)

eller

- kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra

Oavsett vilket av alternativen som gäller så betonar lagstiftaren tydligt att den som kör eller backar ut ur en parkeringsficka har ett i lagtexten definierat ansvar gentemot övrig trafik.

Jag har sökt på prejudicerande domar från hovrätten och högsta domstolen men inte funnit några. Däremot finns det säkert tingsrättsdomar som behandlat frågan.

Det förtjänar också att påpekas att försäkringsbolagen inte alltid följer eventuella utslag i domstolen. Försäkringsbolag kan alltså göra helt egna tolkningar.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

Sök