Tja.
Ursprungsproblemet: motorn "knackar" på 2000+ rpm både när man ger gas och när man släpper gasen helt, fick höra att det med största sannorlikhet var ram eller vevlager alt kolvar som "slammra".
Så efter att ha monterat isär motorn på min B23A och hittat en kolv i detta skick:
Så har jag funderat på att köpa 4st nya, detta är den "värsta" kolven. Vad tror ni ser den kass ut eller kan man klara sig med att köpa nya vev & ramlager samt nya kolvringar?
Man kan se att lagret är lite "skaft" men verkar inte allt för taget?
Sen ser det ut så här i cylindern:
Det som är orsaken till detta är kylvatten läckage så bilen vart JÄVLIGT varm.
Så funderar på att bara köpa lager + packning + kolvringar och hoppas det "löser" problemet.
Eller skulle ny rekommendera kolvar också? Har ni något ställe att rekommendera var man kan köpa 4st nya kolvar till schysst pris? Eller får man räkna med att lägga 1500-2000:- per kolv?
Original kolvar är det 96.00 kolv man ska ha? Allt är original i övrigt.
Tacksam för input
//Lehto
EDIT
Om någon är intresserad så gick allt bra, alla knackningar upphörde efter att ha bytt ram + vevlager, "sandpapprat" till ytan på kolvarna som hade mest skrapmärken, nya kolvringar, honat cylindrarna och fräsha packningar.
Kan samtidigt varna lite för folkraceshops packningar till iaf B23A dem var INTE bra alls.