Hej!
Kolla sladdanslutningarna på tankarmaturens lock!
Åtminstone på -87:ans 745 som hade stållock så ärgade sladdanslutningarna under den "plastplupp" som satt på tanklocket vilket fick till följd att bensinpumpen i tanken inte fungerade (-87:ans 745 har två bränslepumpar, en i tanken och en under durken under förarsätet) men du har bara en pump i tanken och antagligen plastlock, men kolla ändå så pumpen funkar när du lägger på 12V.
Tanken på -87:ans 745a är utformad så att det är självrinning fram till främre pumpen när bränslenivån i tanken är full eller halvfull. Man är alltså inte beroende av den pump som ligger i tanken då. Under halvfull tank däremot är man beroende av bakre pumpen då den pumpar fram soppa under lågt tryck (0,2bar)!
Men problemet med trillskande bakre tankpump har inte du eftersom du har en (högtrycks) pump i tanken så då borde soppa komma fram till spridarna även om tanken är nästan tom. -Men pumpen kanske är i dåligt skick?
En fråga! Fungerar din tankmätare??
"Trasslande" tankmätare tycks vara ett stort problem på gamla Volvo bilar! Brorsan hade det felet på sin 745:a
(-87) där tankmätarens nål stod i ett läge och i nästa sekund stod i ett annat. Kort sagt kunde han inte lita på mätaren.
Jag plockade isär mätaren och bytte de två eletrolytkondensatorerna som satt på kretskortet (fick tipset på Volvo forumet) och vips så funkade mätaren ingen.
Senast redigerat av jaka54 (27 februari 2014)