27 februari 2014
Trådstartare
Nu är jag hemma och kan ge en mer detaljerad bild av händelseförloppet.
I måndags kväll startade inte bilen plötsligt. Kollade bränsletryck och gnista. Hade ingen gnista på stiften, så kollade gnistan från tändspole och där fanns gnista. Cyklade till biltema och nödköpte fördelarlock och rotor. Sen fanns gnista även på stiften och bilen startade. Allt väl så långt.
Ikväll påväg hem, startade bilen galant och tog mig ut på motorvägen. Bilen gick helt som vanligt...Tills jag hade skulle iväg i rondellen efter att ha stannat vid väjningsplikt. Hinner inte mer än att släppa upp kopplingen och få lite fart innan bilen tokdör och jag får rulla in i väggrenen. Där står jag som ett fån och kliar mig i huvudet och undrar vad fan som precis hände. Försökte starta, men den bara tände till. Kändes dessutom som den tände alldeles för tidigt, nästan direkt när jag tryckte på knappen. Började pilla lite på fördelarlock och bränsleslangar. Sen kom det en trevlig bmw-ägare (ja, det finns såna;)) och bogserade mig till en närliggande tankomat istället. Sedan tände den inte alls igen. Kollade fördelarlock och bytte, rengjorde, skrapade och allt flera gånger men ingen gnista mellan fördelare och stift. Sen dog batteriet så jag fick ge upp, gå hem och lämna skiten med en lapp i vindrutan. Får se om det finns något kvar av bilen imorgon.
Det är alltså en 745 GLT 16V årsmodell 1990 det handlar om.
Mvh