4280
Sök

Volvo 740 glt dog, startar ej. akut hjälp!!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
5 mars 2014
#21
Har du kollat rotorn?. Orka inte läsa igenom all text tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

600 Inlägg
5 mars 2014
#22
hände samma för en kompis på isbanan. Tog in tändboxen och bränsleboxen på torkning sedan starta den galant.

313 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#23
_Performance_ skrev:
Har du kollat rotorn?. Orka inte läsa igenom all text tongue

Bytt 2 ggr:/

313 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#24
ErsdaHL skrev:
hände samma för en kompis på isbanan. Tog in tändboxen och bränsleboxen på torkning sedan starta den galant.

Det var torrt och fint och ingen fukt i bilen. Ordentligt varmkörd och torr. Har inte haft någon vinter att tala om här nere så någon vinterlek ligger inte bakom.

15 Inlägg
5 mars 2014
#25
Kolla fördelarens inställning.
Vrid vevaxeln så tändmärkningen, kamaxelmärkning så de står för arbetstakt på 1:ans cylinder, ta sedan av fördelarlocket och kolla hur rotorn står, den ska då stå emot stiftet i locket som tändkabel för 1:ans cylinder sitter i.
Om den inte gör det så kan det ha hänt något med drivningen (medbringarstiftet gått av kanske) till fördelaraxeln och då är det bara till att montera bort fördelaren och undersöka den men det kanske du ska göra ändå i.o.m. att du upplever att den glappar mycket.
Långsökt, but you know, Murphys Law rules. ;-)

313 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#26
H-D skrev:
Kolla fördelarens inställning.
Vrid vevaxeln så tändmärkningen, kamaxelmärkning så de står för arbetstakt på 1:ans cylinder, ta sedan av fördelarlocket och kolla hur rotorn står, den ska då stå emot stiftet i locket som tändkabel för 1:ans cylinder sitter i.
Om den inte gör det så kan det ha hänt något med drivningen (medbringarstiftet gått av kanske) till fördelaraxeln och då är det bara till att montera bort fördelaren och undersöka den men det kanske du ska göra ändå i.o.m. att du upplever att den glappar mycket.
Långsökt, but you know, Murphys Law rules. ;-)

Aha! Bra beskrivet:).
Hur ska märkningarna stå på min b234f motor och hur mycket mer än fläkt och kamremskåpa behöver tas väck?

I första hand vill jag bara ha igång den, helst innan jag börjar riva hela fördelarkalaset. ventilkåpan är inte så rolig att ha isär på den här bilen att jag gör det fler gånger än nödvändigt. Speciellt inte utomhus i blåsten på gatan utan ordentliga grejer. Hoppas på något framsteg till helgen då jag fått bra svar både här och på jagrullar.
Mvh

15 Inlägg
5 mars 2014
#27
Jag har ingen aning om hur märkningarna ska stå på din motor men googla på din motorbeteckning så får du nog napp på både bilder o text för det. :-)

313 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#28
Var sitter jordflätorna btw? Hittar bara den på torpeden till v kåpan

Cadillac_The_King
7 mars 2014
#29
Prova o byt givaren vid luftburken om du har än sådan min 850 gick piss sen dog den så bytte givaren så gick den kanon sen gick gas vajern av så nu står skiten orkar inte bry mig mer om den . Prova o byt givaren . Häll i bensin för säkerhets skull ibland kan man tro att man har bensin i . Men i slut ändan så är det slut :-)

313 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#30
Haha ok. Mjo får väl prova det också. Har fan gjort allt annat.
Jo bensin finns det.  Det är jag säker på, tankade nämligen precis innan och det sprutar som fan när jag vrider på tändning.
Men jag och bilen måste återfå gnistan.

406 Inlägg
8 mars 2014
#31
Har tyvärr inget vettigt svar, men bara för att helt utesluta ev bränsleproblem så kör in startgas direkt i luftfiltret bara för o se om den tänder till lite.
Lycka till

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

313 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#32
xc90 skrev:
Har tyvärr inget vettigt svar, men bara för att helt utesluta ev bränsleproblem så kör in startgas direkt i luftfiltret bara för o se om den tänder till lite.
Lycka till

Tyvärr redan kollat det och bränsle får den.

15 Inlägg
8 mars 2014
#33
Har du satt dit en ny tändmodul? Och kollat kamremsinställningen/fördelare?
Senast redigerat av H-D (8 mars 2014)

313 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#34
Bilen är såld till underpris. Visade sig att jag haft maximal otur med tänddelar. Köparen fick igång den efter några timmar med nytt lock o rotor. Suck. Aldrig mer biltema tänddelar säger jag.
Läxan är lärd.
1500 fick jag. Haha.

15 Inlägg
10 mars 2014
#35
Aj fan! Sicket elände! Ja Biltemas tänddelar har jag också dålig erfarenhet av fast det var på brytare/konding tiden, men man kan ju för allt i världen inte ana att de kan misslyckas med fördelarlock och rotor också.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
10 mars 2014
#36
Verkligen tråkigt att höra att du haft problem med Biltemas produkter, min familj är en dealer familj byter bilar konstant,  och vi har endast haft problem med deras produkter ungefär 2-3 gånger av typ 500. Du hade jävla otur bara tongue.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

313 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#37
_Performance_ skrev:
Verkligen tråkigt att höra att du haft problem med Biltemas produkter, min familj är en dealer familj byter bilar konstant,  och vi har endast haft problem med deras produkter ungefär 2-3 gånger av typ 500. Du hade jävla otur bara tongue.

Har faktiskt bara haft problem en gång tidigare med tänddelar och har köpt rätt mycket där men det känns som det blivit sämre och sämre. Men absolut en stor del otur också.
Beror lite på vad man handlar för något tror jag.

20 Inlägg
18 mars 2014
#38
Hmm. Kan det vara min gamla glt som krånglade? Om det var den som stod vid st1 ystadvägen förra lördagen. Fin bil när jag ägde den förra sommaren, hur är det med den nu? Såg att den ligger på blocket igen nu. Funderar på att köpa tillbaks den big_smile

Forummoderator
18 009 Inlägg
18 mars 2014
#39
zigzaw skrev:
Hmm. Kan det vara min gamla glt som krånglade? Om det var den som stod vid st1 ystadvägen förra lördagen. Fin bil när jag ägde den förra sommaren, hur är det med den nu? Såg att den ligger på blocket igen nu. Funderar på att köpa tillbaks den big_smile

TS skrev att han fick sålt den för 1500:- och köparen fick igång den efter några timmar med nytt fördelarlock & rotor... Segt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

313 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#40
zigzaw skrev:
Hmm. Kan det vara min gamla glt som krånglade? Om det var den som stod vid st1 ystadvägen förra lördagen. Fin bil när jag ägde den förra sommaren, hur är det med den nu? Såg att den ligger på blocket igen nu. Funderar på att köpa tillbaks den big_smile

Haha, ja det stämmer! ojs978. Sålde den förra lördagen så om du såg den på ett släp så är det den. Den tillbringade en natt och dag på den macken efter haveriet också men det var en torsdagkväll till fredag eftermiddag.

Den går väl hyfsat. Har bytt en del grejer och det är jag som servat den för några veckor sedan. Finns ju dock lite fel o brister som säljaren inte nämner men inget jätteallvarligt.

Jag köpte den förra sommaren o då var den rätt så risig med skyhög tomgång, avgasläckage, ingen trippmätare eller bensinmätare och fick startas med mejsel direkt på startmotorn. 7500 är vad jag gav för den.
Senast redigerat av Shotgun-Vix (18 mars 2014)


Sök