2745
Sök

Provar här istl. Cheva 1960 hjullager...

55 Inlägg
1 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej,
har cheva 60 impala 1960, hjullagret går gång på gång... vilket moment ska det dras?
säg inte dra åt tills de e stumt o lossa ett halv varv redan gjort på 2 st lager...
och inge trams om va jag kan gör för fel är erfaren mekaniker!

vill veta vilket moment lagret ska dras i  för att spelet i lagret ska bli perfekt....

inge trams om något annat.

Hälsningar Jesper90.cool

Driving with out brian makes it more like a game! -.-

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 mars 2014
#2
Rakt (kul) eller koniskt (rull) lager?  Ett rakt "helkapslat" kul-lager dras inte "stumt", snarare runt 200-300 Nm, beroende på storlek. Som exempel kan jag ta framhjulslagren (raka kul-lager!) på BMW E34 dras med ca 280 Nm (Taget ur minnet, det är en hel del det, lagermuttern är typ 40 mm hylsa har jag för mig...). Ett koniskt rullager monteras genom att man först drar det ordentligt hårt så det rullar märkbart trögt, lossar. Sedan drar man det precis så mycket/lite att man inte känner nåt glapp, varken mer eller mindre. Ett knappt förnimbart glapp om man sliter o drar i hjulet (fälgen/däcket!) när det hänger i luften är OK.
Eftersom din bil käkar lager skulle jag även kika närmare på om "lageraxlar" eller liknande verkligen är raka, det kan tänkas att de blivit "vinklade" vilket är orsaken till att din bil käkar lager. Lageraxlar som blivit "vinklade" förekommer tex på VW, främst bak på modeller med koniska rull-lager (Golf 2-3, Passat 88-??) mfl....Det är inga större vinklar vi talar om utan mer som så att man inte har rätt hjulvinklar när man mäter vid hjulinställning, vinklarna ej ställbara bak i regel på VW med dessa enkla lager...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

866 Inlägg
1 mars 2014
#3
kolla så ytter ringens stopp i hubben inte är skadad. Då kan den tillta. Om inte ! Spola rent i hubben med högtrycks tvätt brukar ligga spån i det fettet. Sen så ska du som du förkarade spänna till lite max 20 Nm helst mindre. Och lossa muttern något. Sätt på fälgen ta hand släggan och slå på däcket samtidigt som du roterar hjulet. Detta får lagret att sätta sig. Spänn in muttern igen och rotera hjulet, När det börjar ta emot (slutar att rotera fritt) börja lossa muttern
och slå lätt på däcket med handen. När du hör en förändring i ljudet (glapp) då är det bra. Kör typ 10 mil kolla så där inte är klapp.

55 Inlägg
1 mars 2014
Trådstartare
#4
Det är ett rull lager med 2 lösa lagerbanor varav ett träs på axel o ett träs in i huben.

Tekniknissen1: Är intresserad av slutdraget moment för det måste ju finnas något moment då spelet "glappet" i lager banorna är så litet som det är tillverkat för? det är det som är intressant smile

MVH

Driving with out brian makes it more like a game! -.-

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 mars 2014
#5
Ett koniskt lager med andra ord... Original sitter det väl "kullager" på din bil, ett lager som är omöjligt (?) att få tag på längre, därav att man retrofitar lager från nyare(?) modeller. Jag skulle som sagt kolla att lageraxeln är verkligen "rak". Ett koniskt lager skall om jag minns rätt dras med knappa 50 Nm när det gäller din bil, o sedan lossas "ett halvt varv", men det får ju inte glappa mer än "förnimbart"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

866 Inlägg
1 mars 2014
#6
Finns inte något moment ? Det ska var lite klapp dock jävligt lite!! Du har en kronmutter och sax sprint som håller muttern på plats. Old skol, ingen centrum hylsa på sådan gammal bil !

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 mars 2014
#7
Jesper90 skrev:
inge trams om något annat.

Hälsningar Jesper90.cool

Hjullager är inte avancerad motorteknik. Korspostning är inte heller okej.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök