3196
Sök

Ligger bromsarna på?

87 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
Bilmodell
Saab Aero 2.0T 209 HK

Årsmodell
2004

Miltal
1500

Modifikationer på bilen 
Helt orginal.

Hur yttrar sig felet? 
Det är 3 fel jag har på bilen.
Första felet är när bilen har fått stå ett tag då den är kall och jag ska backa så gnisslar det väldigt mycket samt vibrationer men den gör detta ENBART när jag har stått still ett tag och inte när jag kört den. Köpte bilen för inte så länge sedan och han hade köpt nya bromsar på den så kan vara dom som ligger på?
Mitt andra fel är att när jag skall köra iväg efter bilen stått ett tag så är det som att handbromsen/bromsarna låser sig och krävs lite gas att köra där ifrån, detta också enbart när bilen stått still ett tag.
Mitt tredje problem är att bilen drar åt höger, speciellt vid högre hastigheter. Jag gjorde en framhjulsinställning men det löste inte problemet.
Jag är inte bra på bilar, detta är min första bil så om problemet är uppenbart säg det då. smile

Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Felen uppstår när bilen har stått stilla ett tag. Jag står i ett värme garage och även i garaget uppstår problemen.

Vilken felsökning har redan gjorts? 
Framhjulsiställningar.

Tack för svaren!

604 Inlägg
3 mars 2014
Sitter en liten hävarm i parkeringsbromsen som ofta kärvar fast.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

87 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
Om jag byter ut den, skulle mina 3 problem försvinna då tror du?

72 Inlägg
3 mars 2014
Antar att det är en 9-3 ss vi pratar om? Isf går handbromsen på oken och det kan vara ett ok i bak som kärvar alternativt att en vajer kärvar.

Har du breda hjul på bilen? Har en viss tendens att dra lite åt höger då vägarna oftast lutar lite åt höger för att vatten ska rinna av vid kraftiga skurar och det märks extra väl om man har bredare hjul.

Finraggare
2 381 Inlägg
8 mars 2014
Blir fälgarna varma när du kört ett tag?

I love being a nobody - because nobody is perfect.

87 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
Golf_TurboDiesel skrev:
Antar att det är en 9-3 ss vi pratar om? Isf går handbromsen på oken och det kan vara ett ok i bak som kärvar alternativt att en vajer kärvar.

Har du breda hjul på bilen? Har en viss tendens att dra lite åt höger då vägarna oftast lutar lite åt höger för att vatten ska rinna av vid kraftiga skurar och det märks extra väl om man har bredare hjul.

Det är det ja. Jag har 225/65 har jag för mig och när jag kör i högre fart då svänger den mer åt höger. Så om jag kör på motorvägen och släpper ratten så kommer jag vara i diket inom 7 sekunder.

kameramannen skrev:
Blir fälgarna varma när du kört ett tag?

Nej, det blir dom inte.... Vette fan vad problemet kan vara... hmm

1 354 Inlägg
8 mars 2014
Hade ett OK som total låst sig på min Volvo. Men då yttrade felet sig i att bilen vibrerade när jag inte hade kört så långt, ganska självklart om man tänker sig att bromsarna inte hunnit få upp sån värme men sen när jag kört ett tag blev ju bromsen varm och följde då med hjulet.

Om jag krypkörde och frikopplade utan att bromsa så kände jag att bilen tvärstannade gentemot att sakta rulla ner till stillastående.

Kolla om en av fälgarna blir mycket skitigare än dom andra tre, då kan du nog nästan ge dig på att den ligger på hmm Sånt är inte roligt, kan ju bli livsfarligt om fettet från hjullagret försvinner av värmen.. Lättast är att hissa upp fram respektive bakvagnen och försöka snurra hjulen. Går det lätt är det ett annat fel, går det trögt, en broms ligger på!

87 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
Mack855 skrev:
Hade ett OK som total låst sig på min Volvo. Men då yttrade felet sig i att bilen vibrerade när jag inte hade kört så långt, ganska självklart om man tänker sig att bromsarna inte hunnit få upp sån värme men sen när jag kört ett tag blev ju bromsen varm och följde då med hjulet.

Om jag krypkörde och frikopplade utan att bromsa så kände jag att bilen tvärstannade gentemot att sakta rulla ner till stillastående.

Kolla om en av fälgarna blir mycket skitigare än dom andra tre, då kan du nog nästan ge dig på att den ligger på hmm Sånt är inte roligt, kan ju bli livsfarligt om fettet från hjullagret försvinner av värmen.. Lättast är att hissa upp fram respektive bakvagnen och försöka snurra hjulen. Går det lätt är det ett annat fel, går det trögt, en broms ligger på!

Jag har precis tvättat bilen så får vänta ett tag innan jag ser om ett däck är skitigare än de resterande.
Då ska jag ta och hissa upp bilen och kolla om det går att snurra på dom, förhoppningsvis går det men då kommer nästa problem, vad är det som orsakar allt.... Men tack för ditt svar!

1 354 Inlägg
9 mars 2014
Det vet man aldrig, har du tur så kan det vara kolven i oket som låst sig och kanske går att få loss och bara smörja(?) upp. Har du sån otur som mig så får du byta oket helt. Glöm inte klossarna på båda sidorna då! (Visste du säkert men ifall wink ) Om handbromsen ligger på som någon annan sa kan jag tyvärr inte yttra mig om hur du ska göra hmm

87 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
Mack855 skrev:
Det vet man aldrig, har du tur så kan det vara kolven i oket som låst sig och kanske går att få loss och bara smörja(?) upp. Har du sån otur som mig så får du byta oket helt. Glöm inte klossarna på båda sidorna då! (Visste du säkert men ifall wink ) Om handbromsen ligger på som någon annan sa kan jag tyvärr inte yttra mig om hur du ska göra hmm

Tackar! Ska se över om det är oket som behöver smörjas in och förhoppningsvis löser det problemet! smile

Sök