3439
Sök

Har en 744 gl från 88 som renoverar och har lite frågor

75 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
#1
just nu ser mina lite taskiga ut så jag ska byta och undrar om det är nån som vet ifall man får ha raka rör utan katalysator på 744 från 88?
och om man får om det går igenom besiktningen?
uppskattar alla svar!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201257/201257-ca188e03a9d321d0354fb5a03a1fb49e.jpg
ser för jävligt ut och läcker lite över allt
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201257/201257-6aa8aa3803b79b1263ba55d5e346780b.jpg


tack på för hand!!tonguewink

#nodieselnoparty
744 D5252T projekt :P
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310548

Varvstopparn
460 Inlägg
4 mars 2014
#2
Raka rör går int igenom,låter för mycket om inte besmannen är döv.
Utan kat bror ju på avgasvärdenas gräns och om besmannen ser att den saknas.

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

86 Inlägg
4 mars 2014
#3
Sitter där kat från fabrik så bör där sitta kat, annars blir det tokiga värden ifrån lambdan å då går ju maskin taskigt. Men det går, med en jäkla massa sprit i tanken wink

I annart fall så är nog raka rör lite på DB-gränsen, slit dän den första dämparn å byt ut den sista mot modell mindre/fullflödes så ska du nog bli nöjd med ljudet smile

Röda bilar är skit :(

5 686 Inlägg
4 mars 2014
#4
Eftersom det är en -88 måste katalysatorn sitta där (om det satt en katalysator på den från fabrik) men den  behöver inte fungera.
Ta bara och rensa ur katen och tryck igenom ett rakt rör, då ser det ut som att katalysatorn sitter där men eftersom det är ett rakt rör igenom så förstör den inte flödet.

Avgasvärdena är inga problem då det är en -88 eftersom enda avgaskravet är max CO 3,5.
Och lambdasonden ger inga tokiga värden som fookyu skrivit eftersom lambdan sitter före katalysatorn original. Ger lambdasonden tokiga värden är lambdasonden trasig.


Men ljuddämpare däremot behövs för att bilen inte ska låta för mycket.


86 Inlägg
4 mars 2014
#5
simlar skrev:
Eftersom det är en -88 måste katalysatorn sitta där (om det satt en katalysator på den från fabrik) men den  behöver inte fungera.
Ta bara och rensa ur katen och tryck igenom ett rakt rör, då ser det ut som att katalysatorn sitter där men eftersom det är ett rakt rör igenom så förstör den inte flödet.

Avgasvärdena är inga problem då det är en -88 eftersom enda avgaskravet är max CO 3,5.
Och lambdasonden ger inga tokiga värden som fookyu skrivit eftersom lambdan sitter före katalysatorn original. Ger lambdasonden tokiga värden är lambdasonden trasig.


Men ljuddämpare däremot behövs för att bilen inte ska låta för mycket.

Helt sant, vet inte riktigt vad jag tänkte med! Lambdan sitter inte på katen utan självklart innan...

Röda bilar är skit :(

75 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
#6
kyngas skrev:
Raka rör går int igenom,låter för mycket om inte besmannen är döv.
Utan kat bror ju på avgasvärdenas gräns och om besmannen ser att den saknas.

fookyu skrev:
Sitter där kat från fabrik så bör där sitta kat, annars blir det tokiga värden ifrån lambdan å då går ju maskin taskigt. Men det går, med en jäkla massa sprit i tanken wink

I annart fall så är nog raka rör lite på DB-gränsen, slit dän den första dämparn å byt ut den sista mot modell mindre/fullflödes så ska du nog bli nöjd med ljudet smile

simlar skrev:
Eftersom det är en -88 måste katalysatorn sitta där (om det satt en katalysator på den från fabrik) men den  behöver inte fungera.
Ta bara och rensa ur katen och tryck igenom ett rakt rör, då ser det ut som att katalysatorn sitter där men eftersom det är ett rakt rör igenom så förstör den inte flödet.

Avgasvärdena är inga problem då det är en -88 eftersom enda avgaskravet är max CO 3,5.
Och lambdasonden ger inga tokiga värden som fookyu skrivit eftersom lambdan sitter före katalysatorn original. Ger lambdasonden tokiga värden är lambdasonden trasig.


Men ljuddämpare däremot behövs för att bilen inte ska låta för mycket.

fookyu skrev:
simlar skrev:
Eftersom det är en -88 måste katalysatorn sitta där (om det satt en katalysator på den från fabrik) men den  behöver inte fungera.
Ta bara och rensa ur katen och tryck igenom ett rakt rör, då ser det ut som att katalysatorn sitter där men eftersom det är ett rakt rör igenom så förstör den inte flödet.

Avgasvärdena är inga problem då det är en -88 eftersom enda avgaskravet är max CO 3,5.
Och lambdasonden ger inga tokiga värden som fookyu skrivit eftersom lambdan sitter före katalysatorn original. Ger lambdasonden tokiga värden är lambdasonden trasig.


Men ljuddämpare däremot behövs för att bilen inte ska låta för mycket.

Helt sant, vet inte riktigt vad jag tänkte med! Lambdan sitter inte på katen utan självklart innan...

tackar!!tongue
det får nog bli raka rör och en liten ljuddämpare och trycka ditt katen innan besiktning!tonguewink

#nodieselnoparty
744 D5252T projekt :P
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310548

86 Inlägg
4 mars 2014
#7
Eriksson_alvesta skrev:
tackar!!tongue
det får nog bli raka rör och en liten ljuddämpare och trycka ditt katen innan besiktning!tonguewink

Blir nog bra!
Fixa ett litet smidigt kat-ersättningsrör med samma infästningar så är det bara 6 skruv som du behöver lossa på för att byta mellan kat/fullflöde smile

Röda bilar är skit :(

75 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
#8
fookyu skrev:
Eriksson_alvesta skrev:
tackar!!tongue
det får nog bli raka rör och en liten ljuddämpare och trycka ditt katen innan besiktning!tonguewink

Blir nog bra!
Fixa ett litet smidigt kat-ersättningsrör med samma infästningar så är det bara 6 skruv som du behöver lossa på för att byta mellan kat/fullflöde smile

smart de ska jag göra!tonguebig_smile

#nodieselnoparty
744 D5252T projekt :P
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310548

86 Inlägg
4 mars 2014
#9
Eriksson_alvesta skrev:
smart de ska jag göra!tonguebig_smile

Om det nu sitter sånna här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tem-98009/ mellan framrör och kat, annars går det alltid att anväda muff och klämma för att få till det smile http://www.biltema.se/ProductImages/98/large/98-009_l.jpg

Röda bilar är skit :(

75 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
#10
fookyu skrev:
Eriksson_alvesta skrev:
smart de ska jag göra!tonguebig_smile

Om det nu sitter sånna här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tem-98009/ mellan framrör och kat, annars går det alltid att anväda muff och klämma för att få till det smile http://www.biltema.se/ProductImages/98/ … -009_l.jpg

tyvärr så har förra ägaren svetsat dit katen sad som du ser på bilden längre up

#nodieselnoparty
744 D5252T projekt :P
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310548

86 Inlägg
4 mars 2014
#11
Eriksson_alvesta skrev:
tyvärr så har förra ägaren svetsat dit katen sad som du ser på bilden längre up

Taskigt gjort av honom roll , ett rör med muff på båda sidorna då! big_smile

Röda bilar är skit :(

75 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
#12
fookyu skrev:
Eriksson_alvesta skrev:
tyvärr så har förra ägaren svetsat dit katen sad som du ser på bilden längre up

Taskigt gjort av honom roll , ett rör med muff på båda sidorna då! big_smile

men ska försöka kapa av katen på så set att det går att trycka ditt hela längden igen innan besiktningen

#nodieselnoparty
744 D5252T projekt :P
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310548


Sök