"Bilförsäljare" vill köpa bilen

AoW
4 mars 2014 · 7 Inlägg

Var på McDonalds tidigare ikväll, på väg till bilen så frågar en kille mig om det är min bil, en evo 8 -04. Han frågar lite om bilen och säger sedan att han kan köpa den för 180k kontant. Låter lite skumt enligt mig, har ni råkat ut för det här? Själv körde han nån sprillans Merca som han hänvisade till när han nämnde kontanter. Han skulle ringa mig imorgon under dagen, vad borde jag säga? hmm


TL;DR
Kille vill köpa min evo för 180k kontant, är det nå sorts bedrägeri?

Volvo 850 "855 T-5" (1996)
LocKtar Herr
5 mars 2014 · 1 722 Inlägg

Hur ska vi veta det? Lita på ditt omdöme.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
AoW
5 mars 2014 · 7 Inlägg

LocKtar skrev:
Hur ska vi veta det? Lita på ditt omdöme.

Tänkte om någon hört nånting om denna typen av bilhandlare. Eller om någon, som jag skrev, varit med om det tidigare.

Volvo 850 "855 T-5" (1996)
Erick
5 mars 2014 · 4 767 Inlägg

Gör upp affären på banken bara smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Mack Forum- och sitemoderator
5 mars 2014 · 26 186 Inlägg

Eh..han kanske bara var "spontan"?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Brådhis * Voff voff *
5 mars 2014 · 10 318 Inlägg

Han kanske helt enkelt letade efter just en så´n bil...? Dom är ju inte riktigt lika vanliga som en V70, så han tog väl en chansning helt enkelt. smile Nu vet jag iofs inte nå´nting om prisbilden, men verkar det rimligt och du vill sälja är det väl bara att köra. Dock kan det ju vara en idé att, som skrivits här ovanför, göra upp affären på banken så allt går rätt till.

Jag har faktiskt köpt fälgar på samma vis en gång. Såg en snygg uppsättning och frågade om dom var till salu, vilket dom var. Alla glada och nöjda! smile

Visst är det lite "out of the ordinary" men varför inte lixom? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2014 · 17 601 Inlägg

Bara att sälja...

Men om han börjar prata om banköverföring, paypal eller något annat som gör att du inte ser pengarna så säg bara som Erick föreslog: Vi gör upp affären på banken.

Troligen så blir det inget då.

Då går ni till hans bank. De skriver ut en postväxel till dig på 180 glada lakan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robbie
5 mars 2014 · 7 Inlägg

VARNING !! Pengar först !!!

Skriv ALDRIG över bilen innan du har fått full betalning på ditt konto eller I bakfickan wink

BMW Z4 28i sdrive "E89" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2014 · 17 601 Inlägg

Robbie skrev:
VARNING !! Pengar först !!!

Skriv ALDRIG över bilen innan du har fått full betalning på ditt konto eller I bakfickan wink

Rättelse: Lämna aldrig ifrån dig vare sig bil eller regbevis innan cash finns.

Om vi säger att säljaren har SEB som bank. Då går ni till SEB och säljaren öppnar ett konto där. Överföring sker på banken med bägge närvarande. När cash sitter på kontot hade nog till och med jag vågat lämna ifrån mig bilen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slash Saabifierad
5 mars 2014 · 2 026 Inlägg

Vart det möjligtvis på mcdonalds i botkyrka?

180 lakan för en EVO 8 låter skumt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
MrPolish Bilvårdare
5 mars 2014 · 23 Inlägg

Ska du sälja bilen ?? Pengar i handen eller göra upp på banken e det som råder ! Ta me Gubben så blir det bra. Ja skulle ha sålt om ja va du lätt ! Lycka till.... Tjaa A

Nissan Micra "NISMO" (2013)
Volvo v70 "T5an" (1999)
Volvo V70 R "smuRf Wagon" (2006)
Cadillac_The_King
5 mars 2014 ·

Brådhis skrev:
Han kanske helt enkelt letade efter just en så´n bil...? Dom är ju inte riktigt lika vanliga som en V70, så han tog väl en chansning helt enkelt. smile Nu vet jag iofs inte nå´nting om prisbilden, men verkar det rimligt och du vill sälja är det väl bara att köra. Dock kan det ju vara en idé att, som skrivits här ovanför, göra upp affären på banken så allt går rätt till.

Jag har faktiskt köpt fälgar på samma vis en gång. Såg en snygg uppsättning och frågade om dom var till salu, vilket dom var. Alla glada och nöjda! smile

Visst är det lite "out of the ordinary" men varför inte lixom? smile

//Brådhis

Hur ska han kunna göra affär på banken om han ska få kontanter . Det går ju inte nu när banken inte löser in kontanter längre . Insättning aoutomaterna kan man ju inte sätta in så mkt pengar tydligen sj kunde jag bara Sätta in Max 8.000:- per vecka

Gizmojohan
5 mars 2014 · 3 295 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

Brådhis skrev:
Han kanske helt enkelt letade efter just en så´n bil...? Dom är ju inte riktigt lika vanliga som en V70, så han tog väl en chansning helt enkelt. smile Nu vet jag iofs inte nå´nting om prisbilden, men verkar det rimligt och du vill sälja är det väl bara att köra. Dock kan det ju vara en idé att, som skrivits här ovanför, göra upp affären på banken så allt går rätt till.

Jag har faktiskt köpt fälgar på samma vis en gång. Såg en snygg uppsättning och frågade om dom var till salu, vilket dom var. Alla glada och nöjda! smile

Visst är det lite "out of the ordinary" men varför inte lixom? smile

//Brådhis

Hur ska han kunna göra affär på banken om han ska få kontanter . Det går ju inte nu när banken inte löser in kontanter längre . Insättning aoutomaterna kan man ju inte sätta in så mkt pengar tydligen sj kunde jag bara Sätta in Max 8.000:- per vecka

Man berättar för banken i förväg att man ska komma med mkt pengar. Been there, done that wink

cewee
5 mars 2014 · 349 Inlägg

Slash skrev:
Vart det möjligtvis på mcdonalds i botkyrka?

180 lakan för en EVO 8 låter skumt.

Kul att du nämner Botkyrka. Fick ett bud på min firmabil utav en kille på statoil.
Han hade aldrig sett en Caddy med panorama tak förut, tog mig 3-4 försök innan han förstod vad jag menade med att taket är svart bara. Han satt förövrigt i en bil med 2 andra liknande killar och var störst i sitt hemland på företagsbilar. Men men.. Jag avstod och tackade nej. smile


Till topic: Om han är försäljare så är de väll bara kolla upp företaget han jobbar på eller äger. Det är inte så svårt i dagsläget wink

djukk34
5 mars 2014 · 309 Inlägg

AoW skrev:
Var på McDonalds tidigare ikväll, på väg till bilen så frågar en kille mig om det är min bil, en evo 8 -04. Han frågar lite om bilen och säger sedan att han kan köpa den för 180k kontant. Låter lite skumt enligt mig, har ni råkat ut för det här? Själv körde han nån sprillans Merca som han hänvisade till när han nämnde kontanter. Han skulle ringa mig imorgon under dagen, vad borde jag säga? hmm


TL;DR
Kille vill köpa min evo för 180k kontant, är det nå sorts bedrägeri?

Du kommer inte höra av han igen, och om så har han ändrat sig till 120k överfört tongue
Han ville väl bara spela cool, i all ära att man kan spontanköpa bilar. Men att det kommer upp en kille utanför donken i en sprillans Merca och överbjuder på en Evo8 är så jäkla orimligt det kan bli roll

baltis
6 mars 2014 · 1 948 Inlägg

Är 180k för mycket för en evo8? Är inte så insatt i prisbilden på dessa bilar men trodde dom låg däromkring.

Inte ovanligt att bilförsäljare "tar på sig" att hitta en bil åt en kund (finns många människor som har pengar till att betala för denna tjänsten).

Självklart ska affären alltid göras upp så att du kan få bekräftat från DIN bank att pengarna sitter på DITT konto och kan inte på några sätt bli "ogiltigförklarade".
Det som skrivs ovan att ni ska gå till hans bank och att du där får en postväxel rekommenderas INTE, i samma sekund ni skakar hand och går skillda värdar så kan han snabbt som attans ringa och spärra postväxeln.

Masquerade Aldrig nöjd
6 mars 2014 · 804 Inlägg

baltis skrev:
Är 180k för mycket för en evo8? Är inte så insatt i prisbilden på dessa bilar men trodde dom låg däromkring.

Ingen aning om just Evo 8 men antagligen är priset rimligt, de flesta här på Garaget lever i någon magisk värld där alla bilar är värda 20-50k tills dess att de själva skall sälja, då blir de värda sin vikt i guld. smile

Livet är för kort för att äga Volvo.
djukk34
6 mars 2014 · 309 Inlägg

Masquerade skrev:

baltis skrev:
Är 180k för mycket för en evo8? Är inte så insatt i prisbilden på dessa bilar men trodde dom låg däromkring.

Ingen aning om just Evo 8 men antagligen är priset rimligt, de flesta här på Garaget lever i någon magisk värld där alla bilar är värda 20-50k tills dess att de själva skall sälja, då blir de värda sin vikt i guld. smile

Prisbilden på blocket är 115.000:- -> 219.000:-, men verkar ligga runt 150.000:- för en vettig.

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

AoW
6 mars 2014 · 7 Inlägg

maaw skrev:
Du kommer inte höra av han igen

Börjar tro det jag också.

Slash skrev:
Vart det möjligtvis på mcdonalds i botkyrka?

McDonalds Älvsjö, men var i botkyrka strax innan.


Tackar alla för tips och åsikter! Än så länge har jag inte hört något och tvivlar på att jag kommer göra det. Han kanske ville säkert impa på tjejerna jag och polarn var med.

Volvo 850 "855 T-5" (1996)
AoW
6 mars 2014 · 7 Inlägg

maaw skrev:
Du kommer inte höra av han igen

Börjar tro det jag också.

Slash skrev:
Vart det möjligtvis på mcdonalds i botkyrka?

McDonalds Älvsjö, men var i botkyrka strax innan.


Tackar alla för tips och åsikter! Än så länge har jag inte hört något och tvivlar på att jag kommer göra det. Han kanske ville säkert impa på tjejerna jag och polarn var med.

Volvo 850 "855 T-5" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang