2264
Sök

Trasiga Splines på rattstång

17 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
Tjena, har precis köpt en volvo 945 och sportratten har blivit stulen, så jag beställde ett nav så jag skulle kunna sätta dit en annan sportratt men splinesen är sönder navet går inte på alls överhuvudtaget....

Någon som har en smart idé utan att byta ut rattstången??....är på jobbet just nu men kan ta en bild på rattstången när jag kommer hem o lägga upp så att ni kan få se på det..vill verkligen göra nån lösning för har inte lust o köpa en rattstång o byta ut på bilen känner att det inte är värt att lägga ner så mycket på den...

Tack på förhand!!

MVH Kevin Hedfors.

klabbarpan
3 041 Inlägg
6 mars 2014
Väldigt lätt att byta rattstången förvisso. Den är nämligen delad så går ju inte hela vägen.

17 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
Vet du eller någon annan vart man kan få tag på rattstång då? har kollat men hittar inte....

klabbarpan
3 041 Inlägg
6 mars 2014
Skrotarna har säkerligen. Returbilen mm. På vilket sätt är splinesen skadade?

17 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
dom är trubbiga längst ut sen sneda typ i ''mitten''

17 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
kan ta en bild imorgon efter jobbet, men tror du att en rattstång från 960 passar?

17 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
Någon får gärna förklara hur man tar bort rattstången också! :3

klabbarpan
3 041 Inlägg
7 mars 2014
Rattstången är bultad underifrån, minns jag rätt, så släpper man dem och drar sedan ut hela paketet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
7 mars 2014
Den sitter rätt kukigt. Är 2st skruv utan skalle. Kommer ej ihåg vad de heter men man drar åt så mycket att det går av och lämnar endast en rundad skalle.

Värmde mina så plasten runt smällte och fick använda rörtång och polygrip.
Annars så kan du köpa en fin diamantfil och slipa rätt splinsen

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

* Voff voff *
10 658 Inlägg
7 mars 2014
KevinHedfors skrev:
kan ta en bild imorgon efter jobbet, men tror du att en rattstång från 960 passar?

Ganska så säker på att 960:ins inte passar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 176 Inlägg
7 mars 2014
Brådhis skrev:
KevinHedfors skrev:

//Brådhis

beror iof på vad man kallar att passa smile

att montera en 960 rattaxel är ingen omöjlighet men det lär ta lite tid att byta hela instrumentpanelen och allt där till så man kan montera 960rattaxeln smile

men omöjligt är det inte smile

fast utan att behöva bygga om halva bilen så passar den inte.. du kan ta en rattstång från 740/940 går lätt att flytta över rattlåset  så det är inget MEGA jobb men skulle inte vilja byta med dig ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 658 Inlägg
7 mars 2014
Growe skrev:
Brådhis skrev:
KevinHedfors skrev:

//Brådhis

att montera en 960 rattaxel är ingen omöjlighet men det lär ta lite tid att byta hela instrumentpanelen och allt där till så man kan montera 960rattaxeln smile

fast utan att behöva bygga om halva bilen så passar den inte.. du kan ta en rattstång från 740/940 går lätt att flytta över rattlåset  så det är inget MEGA jobb men skulle inte vilja byta med dig ;-)

Sant iofs... wink Tolkningsfråga... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

17 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

//Brådhis

Haha vadå ''skulle inte vilja byta med dig wink'' ?? haha smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 176 Inlägg
7 mars 2014
KevinHedfors skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:

//Brådhis

Haha vadå ''skulle inte vilja byta med dig wink'' ?? haha smile

är bara skittråkigt..  så derför vill jag inte byta med dig ;-)

fast och andra sidan anser jag inte att det är ett jätte jobb att riva bräda och lite sånt..men det är så förbannat tråkigt.. tar 20minuter att få bort brädan så man kan demontera rattstången ordenkligt sen tar det kanske 1timme att få ihop skiten efteråt.  om man gjort det några gånger. men när man väl börjar så slutar det oftast med att man ska fixa lite kablar och skit som hänger och dinglar och sen spårar det ur smile

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
en fråga nu, ska de sitta en skruv på rattstången?.. som håller tex navet på plats så de inte går att rycka loss? om ni förstår va jag menar?

KHRacing
10 mars 2014
tar 5 min att handslipa till kuggarna med en stålfil.
eller vinkelslip med 1mm kapskiva.

Sök