2544
Sök

Lågt bränsletryck vid kallstart - BMW 335 -07

3 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej,
I höstas började min 335:a bli trögstartad efter att ha stått några dygn. Tog några extra sekunder innan den tände. När den väl gick igång så var det inga problem att stänga av den och starta den på nytt. Då funkade den normalt. Har heller aldrig haft några problem i drift.

Nu har det dock blivit värre.. Inte nog med att den är trögstartad, när den väl går igång går den extremt ojämnt tills den jobbat upp bränsletrycket. Efter det fungerar allt normalt igen. Och fortfarande så inträffar det bara efter att den stått ett dygn eller två.

Vid ett tillfälle har den gått ner i reduced power mode och ODB-koden säger Lågt bränsletryck.

Har kollat kolvarna och ser att 4 kolvar är normalsotiga, en är extremt sotad och en är nästan blanktvättad.

Eftersom spridarna kostar 2500.-/styck så känns det tungt att byta alla sex. Dessutom är jag ändå inte säker på om det är spridarna som är problemet.

Finns det någon klurig person här i Garaget som kan komma med råd?

Tack, tack!
Senast redigerat av e93 (8 mars 2014)

En Medlem
405 Inlägg
8 mars 2014
#2
Låter nästan som att en spridare står helöppen och flödar en cylinder med bränsle, därav ser den blanktvättad ut.

Det kan också förklara att bilen känner av lågt bränsletryck då pumpen inte hinner bygga upp tryck då allt släpps ut på en gång.

Du behöver nog testa spridarna för att utesluta att de inte havererat invändigt, nu vet inte jag hur vanligt det är att spridare havererar, men det kanske är ett fabrikationsfel?

Med tanke på priset per spridare låter det som bilen är direktinsprutad? För "vanliga" bensin spridare kostar inte i närheten av så mycket.
Senast redigerat av -matte (8 mars 2014)

3 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#3
Det är lite så jag har tänkt också. Tyvärr uppgraderade de spridarna efter några år så de som man kan få tag i nu är inte samma som original. Förmodligen hade BMW problem med spridarna i början.

Det stämmer att det är direktinsprutning.

Frågan är bara hur man "testar" en spridare?

En Medlem
405 Inlägg
8 mars 2014
#4
Jag vet att man kan ohm-testa vanliga bensin spridare genom att ta en multimeter och ohm-mäta mellan dess två pinnar. Då får man ett ohm-värde som ska stämma överens med data från tillverkaren.
På så vis så kan man iaf se om den elektriska spolen i spridaren är hel, sedan så kan den vara full med smuts eller mekaniskt trasig.

Prova titta på dina spridare om det skulle gå att göra samma sak.
Däremot så skulle jag anta att om spridarna dör av efter ett par år så har något inuti dem slitits ut pga materialfel eller liknande från fabriken. Så troligtvis kommer det inte visa så mycket, men det är värt ett försök!

825 Inlägg
8 mars 2014
#5
Bmw hade mycket problem med sina högtrycksbränsle pumpar på just 335 modellerna , vilekt ofta gav dessa problemen , så lösningen är att byta till en uppgraderad pump på bmw . Finns många fimer på youtube om detta . High Pressure Fuel Pump

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

3 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#6
Har funderat på pumpen jag också.. Har även sett alla diskussioner på forumen i USA. Men borde den inte gå dåligt även vid körning om pumpen är dålig?

Min går ju bara dåligt vid kallstart och när väl trycket är uppe så går den klockrent.

21 Inlägg
9 mars 2014
#7
Med den info som finns att gå på så kan jag inte ge något annat än spekulationer. Även om en spridare står helt öppen så ska pumpen inte ha några problem att leverera. 200 bar i tryck är inte ovanligt på dessa system. Felkoden som du har är det enda som ger en ledtråd i nuläget. Du kan ha en spridare som läcker ut trycket under lång tid. Eller om bilen också är försedd med en lågtryckspump kan den läcka bränslet tillbaka i tanken. Detta beror på hur bmw har utformat bränslesystemet.

Det kan vara många orsaker men det bästa sättet är att fortsätta felsöka. Enklast är kanske att ta den till en verkstad där dom kan kolla värden, mäta tryck osv och vet hur systemet ser ut.

En Medlem
405 Inlägg
9 mars 2014
#8
Jag vet att Ford hade problem på sina tidiga dieslar där kammarna i högtryckspumparna slets ner i förtid, vilket orsakade massor med metallspån i bränsleledningarna som oturligt nog fastnade i spridarna då pumpen tydligen satt efter filtret.

Detta fixades efter ett par år, men jag misstänker att något liknande kan vara i görningen här, däremot så verkar det även som att spridarna har havererat, så var inte fallet för Ford där motorn istället ströps på bränsle och helt enkelt stannade. En möjlighet kan vara att spridarna i Bmw inte har filter i spridaren, vilket Fords dieselspridare hade.

Tyvärr resulterade det i kostsamma reparationer för ägarna...
Senast redigerat av -matte (9 mars 2014)


Sök