1908
Sök

Saab 9000 2,0t -97 150hk motorn

36 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjena, tänkte kolla om det finns nåt tips på att få upp laddtrycket lite på bilen laddar 0,6 nu men hade vela få upp det till 1,0 bar, tänkte om man kanske kunde skruva nå på westgate stången eller nåt sånt, har som inte råd med nåt chip eller dylikt just nu då man är arbetslös, tänkte bara så man får prova bilen med lite mer vrid ifall man någon gång får råd med chip!

Mvh


773 Inlägg
8 mars 2014
#2
Bmw518 skrev:
Tjena, tänkte kolla om det finns nåt tips på att få upp laddtrycket lite på bilen laddar 0,6 nu men hade vela få upp det till 1,0 bar, tänkte om man kanske kunde skruva nå på westgate stången eller nåt sånt, har som inte råd med nåt chip eller dylikt just nu då man är arbetslös, tänkte bara så man får prova bilen med lite mer vrid ifall man någon gång får råd med chip!

Mvh

Hitta någon som pillar med t5 suite iställe för 4-5000 kr kommer du undan med 2000 kr högst, och får 60-80 hästar mer:)


4 670 Inlägg
8 mars 2014
#3
Saab är BIG no no o fuska upp laddtryck på!!!

Som sagt BIG no no!


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2014
#4
Om man inte har råd med chip, ska man då ratta laddtryck och skjuta motorn istället? Det är en 20år gammal Saab vi pratar om dessutom. Allt kan hända och bara ett av alla dessa scenarior är mer pulver alla andra innebär ny motor...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

847 Inlägg
9 mars 2014
#5
Har du 150hk så e det ju lätt tryckare. Köp magnetventil så har du fulltryckare sen. Tror det blir 185hk då.


It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
9 mars 2014
#6
Till att börja med, allt laddtryck över 0,5 kommer resultera i att laddtrycksspärren går i och klipper bränslet för dig. Kan medföra lite ont i huvudet om man inte är medveten...

Du behöver en magnetventil samt uppgraderad mjukvara.


36 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#7
Men magnetventilen ökar väl inte laddtrycket nåt ? går de att ta en magnetventil från en 2,3t ?

Hur uppgraderar jag mjukvaran måste man in på nån speciel verkstad för det eller och vad kostar de ?


Forummoderator
10 576 Inlägg
10 mars 2014
#8
Bmw518 skrev:
Hur uppgraderar jag mjukvaran måste man in på nån speciel verkstad för det eller och vad kostar de ?

"Chippning"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
10 mars 2014
#9
Bmw518 skrev:
Men magnetventilen ökar väl inte laddtrycket nåt ? går de att ta en magnetventil från en 2,3t ?

Hur uppgraderar jag mjukvaran måste man in på nån speciel verkstad för det eller och vad kostar de ?

Magnetventilen styr laddtrycket elektroniskt via Mjukvaran.


36 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#10
Bobzilajnen skrev:
Bmw518 skrev:
Men magnetventilen ökar väl inte laddtrycket nåt ? går de att ta en magnetventil från en 2,3t ?

Hur uppgraderar jag mjukvaran måste man in på nån speciel verkstad för det eller och vad kostar de ?

Magnetventilen styr laddtrycket elektroniskt via Mjukvaran.

OKej för ja vet att min gammla 2,3t hade en magnetventil om det är den som de går 3 st slangar till ? ocj en kabel kontakt ?

Hittar nämligen ingen sån på min 2,0t ?


36 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#11
Går det att ta en magnetventil från en 2,3t till en 2,0t ?!?!?!


773 Inlägg
25 mars 2014
#12
Bmw518 skrev:
Går det att ta en magnetventil från en 2,3t till en 2,0t ?!?!?!

Kan ju inte se några hinder i det:)

Med tanke på flesta trimsatser just tar dem från FTT


It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
25 mars 2014
#13
Bmw518 skrev:
Går det att ta en magnetventil från en 2,3t till en 2,0t ?!?!?!

Ja det funkar. Magnetventilen är samma på dem. Alla bilar med Röd tändkasett som har magnetventil har samma.
Glöm inte att du behöver ha uppgraderar mjukvara för med effekt smile


242 Inlägg
25 mars 2014
#14
Går inte i någon laddtrycksspärr vid 0.5bar. Laddtrycksspärren går i vid 1.55 med orginal mapsensor. Det är riktigt som bozilajnen säger att det är samma magnetventil på 9000 turbo -93 -98 Oavsett motortyp (sitter bara orginal på b234L-200hk och b234R-225hk) Men går mycket bra att flytta över till 2.0t. Ingen effekt skillnad kommer att erfodras dock. Chippning i kombination med magnetventilen är det som gäller!


It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
25 mars 2014
#15
Tompisen skrev:
Går inte i någon laddtrycksspärr vid 0.5bar. Laddtrycksspärren går i vid 1.55 med orginal mapsensor. Det är riktigt som bozilajnen säger att det är samma magnetventil på 9000 turbo -93 -98 Oavsett motortyp (sitter bara orginal på b234L-200hk och b234R-225hk) Men går mycket bra att flytta över till 2.0t. Ingen effekt skillnad kommer att erfodras dock. Chippning i kombination med magnetventilen är det som gäller!

Sitter klart och tydligt en tryckspärr vid 0,65bar. Kikar precis på en nu och Fuelcut in overboost ligger på 0,65 smile

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b94622.jpg


36 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#16
Tompisen skrev:
Går inte i någon laddtrycksspärr vid 0.5bar. Laddtrycksspärren går i vid 1.55 med orginal mapsensor. Det är riktigt som bozilajnen säger att det är samma magnetventil på 9000 turbo -93 -98 Oavsett motortyp (sitter bara orginal på b234L-200hk och b234R-225hk) Men går mycket bra att flytta över till 2.0t. Ingen effekt skillnad kommer att erfodras dock. Chippning i kombination med magnetventilen är det som gäller!

Okej men har ju steg 2 chipp och magnetventil från 2,3t och öppen dump, gasar man fullt så stiger laddet till 1,5bar och då börja bilen rycka sen sjunker laddet till 1,2 bar å då går den bra, sen när man växlar och gasar fullt så är de samma sak! vad kan va fel blir gråhårig av de!


383 Inlägg
26 mars 2014
#17
I din första post skriver du att den laddar 0.6 och ingen magnetventil m,m men nu har du?

Får du överladd så antingen är ditt GLT fel eller så är magnetventilen sönder. steg 2 ska ladda runt 1.2.

36 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#18
Maffia skrev:
I din första post skriver du att den laddar 0.6 och ingen magnetventil m,m men nu har du?

Får du överladd så antingen är ditt GLT fel eller så är magnetventilen sönder. steg 2 ska ladda runt 1.2.

Den laddade bara 0,6 med steg 2 UTAN magnetventil men då ja stoppade i magnetventilen så laddar den 1,5 och sen sjunker till 1,2!


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
26 mars 2014
#19
Bmw518 skrev:
Maffia skrev:
I din första post skriver du att den laddar 0.6 och ingen magnetventil m,m men nu har du?

Får du överladd så antingen är ditt GLT fel eller så är magnetventilen sönder. steg 2 ska ladda runt 1.2.

Den laddade bara 0,6 med steg 2 UTAN magnetventil men då ja stoppade i magnetventilen så laddar den 1,5 och sen sjunker till 1,2!

Det finns 2 scenarion i så fall....

1: Ditt GLT är fel (du ska ha 0,43 bar GLT) och detta orsakar överslängar vid fullt pådrag. Överslängarna gör att du slår i laddtrycksvakten på 1,52 bar och sedan stabiliserar sig laddet på 1,2 bar vilket är det normala för ett Steg 2. Så se till att ställa ner till GLT till 0,43 bar så ska du se att det lirar.

2: Din magnetventil är på väg att ge sig och hinner inte med att reglera.


Summa summarum, scenario 1 är troligtvis det som ställer till det för dig!


36 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#20
Echonator skrev:
Bmw518 skrev:
Maffia skrev:
I din första post skriver du att den laddar 0.6 och ingen magnetventil m,m men nu har du?

Får du överladd så antingen är ditt GLT fel eller så är magnetventilen sönder. steg 2 ska ladda runt 1.2.

Den laddade bara 0,6 med steg 2 UTAN magnetventil men då ja stoppade i magnetventilen så laddar den 1,5 och sen sjunker till 1,2!

Det finns 2 scenarion i så fall....

1: Ditt GLT är fel (du ska ha 0,43 bar GLT) och detta orsakar överslängar vid fullt pådrag. Överslängarna gör att du slår i laddtrycksvakten på 1,52 bar och sedan stabiliserar sig laddet på 1,2 bar vilket är det normala för ett Steg 2. Så se till att ställa ner till GLT till 0,43 bar så ska du se att det lirar.

2: Din magnetventil är på väg att ge sig och hinner inte med att reglera.


Summa summarum, scenario 1 är troligtvis det som ställer till det för dig!

Okej tack för bra sva, en fråga bara, hur ställer ja ner GLT, skruva på wg stången då eller ?



Sök